«ایران آنلاین» گزارش می دهد؛

تکمیل پازل سه گانه دولت در تامین امنیت غذایی با طرح «یسنا»

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

62782
تکمیل پازل سه گانه دولت در تامین امنیت غذایی با طرح «یسنا»

دولت سیزدهم با پیشگامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح «یسنا» را برای تامین امنیت غذایی زنان باردار و مادران داری کودک شیرخوار زیر سه سال برای سه دهک اول درآمدی از ابتدای ماه جاری به صورت کشوری به مرحله اجرا درآورده است.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: امنیت غذایی کودکان زیر دو سال با اجرای طرحی به عنوان «یسنا» از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از 30 فروردین ماه سال جاری در قالبی جدید به مرحله اجرا در آمده است. طرحی که گام های اولیه آن در دی ماه سال گذشته در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مرحله اجرا درآمد و طی آن مقرر شد تا مبلغ 400 هزار تومان به عنوان یارانه مضاعف به مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار که در دهک یک درآمدی قرار دارند، پرداخت شود.

حالا وزارت تعاون با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی تغییراتی جدید برای این طرح را در نظر گرفته است تا ضمن افزایش 200 هزار تومانی میزان تخصیص یارانه مضاعف به مادران باردار و دارای فرزند شیرخوار زیر دو سال این رقم را به 600 هزار تومان برساند.

بر اساس این طرح رقم پیش بینی شده قرار است به صورت ماهانه به حساب مشمولین از سوی دولت واریز شود تا یک گام موثر دیگر در راستای تکمیل پازل سه گانه دولت در حوزه تامین امنیت غذایی اقشار کم درآمد برداشته شود. طرح هایی که شامل طرح یسنا، کالابرگ الکترونیک و کودکان نیازمند یارانه مضاعف می شوند.

بر اساس برآوردهای اولیه در دی ماه سال گذشته حدود 27 هزار مادر برای حضور در طرح یسنا در هشت استان فارس، خراسان جنوبی و شمالی، ایلام، گلستان، لرستان، هرمزگان و کهگیلویه‌وبویراحمد شناسایی شدند که از این تعداد حدود 22 هزار نفر با توجه به شرایط و ضوابط تعریف شده مشمول دریافت یارانه مضاعف 400 هزار تومانی شدند. یارانه ای که از طریق آن به منظور تامین امنیت غذایی امکان خرید 16 محصول موجود در سبد کالای مادران از جمله لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است به صورت رایگان فراهم آمده است.

حالا بعد از گذار از دوران آزمایشی این طرح و موفقیت آمیز بودن آن خبرها حکایت از اجرای آن در سطحی ملی دارد. تایید این موضوع را سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد و بر تامین شدن اعتبارات طرح یسنا برای اجرا در گستره ملی تاکید کرد.

این طرح که در نسخه آزمایشی خود فقط دهک درآمدی اول را شامل شده بود در طرح ملی و نهایی خود سه دهک اول درآمدی را هدف گذاری کرده تا از این طریق دایره تامین امنیت غذایی در تمامی استان های کشور گسترده تر دیده شود، آن هم با افزایش 200 هزار تومانی در پرداخت یارانه مضاعف و رسیدن آن به رقم 600 هزار تومان.

طبق آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده ۹۳۵ هزار و ۷۲۴ مادر دارای فرزند زیر ۲ سال در 3 دهک اول درآمدی در چارچوب طرح یسنا قرار گرفته و یارانه مضاعف دریافت خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، برنامه کاربردی «شما» ابزاری است که از طریق آن مادران 3 دهک اول درآمدی برای ثبت نام در طرح یسنا و اطلاع از اینکه می توانند از این طرح استفاده کنند یا خیر می توانند اقدام کنند.

گفتنی است اعتبار 600 هزار تومانی یارانه مضاعف به حساب سرپرست خانوار دارای مادر مشمول واریز خواهد شد و مادران باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال می توانند در صورت تایید عضویتشان در این طرح کالاهای مورد نظر خود را از تمامی فروشگاه‌های طرف قرارداد با کالابرگ الکترونیک به صورت رایگان دریافت کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد