قنادباشی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

کاهش اعتماد به غرب پیام سفر بارزانی به ایران است

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

64784
کاهش اعتماد به غرب پیام سفر بارزانی به ایران است

کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر بارزانی به ایران نشانه برداشت‌های واقع بینانه آنها از جایگاه ایران در منطقه و حسن نیت ایران در حفظ امنیت منطقه است و این موضوع نشان می‌دهد که تبلیغات خارجی و القائات کشورهای مداخله‌گر در منطقه تاثیرگذار نبوده است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره اهمیت سفر بارزانی به ایران اظهار کرد: سفر بارزانی به ایران در چند بعد قابل بررسی است اول از بعد روابط ما با اقلیم کردستان؛ چرا که برخی تحرکات گروهک‌های تروریستی موجب شده بود روابط ما با اقلیم کردستان رو به سردی گرایش پیدا کند البته این مناسبات هیچ گاه قطع نشد و سفر بارزانی به ایران هم نشانه برداشت‌های واقع بینانه آنها از جایگاه ایران در منطقه و حسن نیت ایران در حفظ امنیت منطقه است و این موضوع نشان می‌دهد که تبلیغات خارجی و القائات کشورهای مداخله‌گر در منطقه تاثیرگذار نبوده است.

وی با بیان اینکه ارتباط با کشورهای همسایه مبتنی بر سیاست‌های خارجی ماست و ایران همواره پاسدار حفظ مناسبات صحیح و درست مبتنی بر قواعد بین المللی بوده، عنوان کرد: ما یک توافق امنیتی با دولت عراق داشتیم و آن این که کوشش کنند تا تحرکات گروه‌های تروریستی در کردستان را پایان دهند و طبیعتا اقلیم کردستان می‌توانست در پایان دادن به این تحرکات نقش مهمی داشته باشد.

قنادباشی با اشاره به اینکه نکته دوم در سفر بارزانی به ایران، بحرانی است که در داخل اقلیم کردستان به لحاظ سیاسی به وجود آمده، گفت: اختلافات شدیدی که بین حزب دموکرات و حزب اتحاد میانی کردستان وجود دارد باید با رایزنی با کشورهای منطقه و کشورهای مورد اطمینان حل شود، چرا که برخی از این اختلافات جز با رایزنی کشورهای منطقه قابل حل نیست و باید بتوانند در یک شرایط مثبت منطقه‌ای بحران داخلی خود را حل کنند و ایران با توجه به تجاربی که طی چند ماه گذشته نسبت به اقلیم کردستان داشت، می‌تواند کشور مطمئنی در این زمینه باشد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران همواره سعی کرده خطراتی که اقلیم کردستان و اقلیت‌های قومی در آنجا را مورد هدف قرار داده رفع کند و این تلاش‌ها حسن نیت ما را نشان می‌دهد و امیدواریم آنها هم پیوسته به این موضوع توجه داشته باشند که جایگاه ایران، اقتدار ایران و اهداف و انگیزه‌های ایران همواره حفظ امنیت منطقه و پایان دادن به مداخلات خارجی در منطقه است.

وی ادامه داد: نکته سوم این سفر، تغییر کامل شرایط منطقه‌ای است که بعد از عملیات موفق "وعده صادق" و به نمایش درآمدن اقتدار ایران در عرصه نظامی حاکم شده چرا که بعد از این عملیات، موازانه نظامی در منطقه به نفع ایران تغییر کرده و قدرت نظامی ایران بر همه آشکار شده است. شاید پیش از این کشورها اطلاعی از جایگاه ایران در موازنه‌های سیاسی و نظامی منطقه نداشتند ولی این عملیات ضعف و زبونی قدرت‌های مداخله‌گر را به همه اثبات کرد.

قنادباشی تاکید کرد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم کشورهایی که به غربی‌ها اعتماد داشتند و مطمئن بودند مورد حمایت آنها قرار می‌گیرند، امروز امید به آنها را به کلی از دست داده و در سیاست‌های خود در روابط با غرب تغییر ایجاد کرده‌اند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست