کامبیز روشن روان در گفتوگو با «ایران» از ایده شکلگیری سمفونی «فلک الافلاک» میگوید
حماسهای ازجنگ هشت ساله ایران به زبان موسیقی
هنر
100152

کامبیز روشن روان که مدت زمانی است در خارج از ایران زندگی میکند، به دلیل کسالت نتوانست در اجرای موسیقی که ساخته است در خرم آباد حاضرشود، اگرچه میگوید: «خیلی دوست داشتم در لرستان بودم و اجرای این سمفونی را در کنار قلعه فلکالافلاک تماشا میکردم. اجرای چنین ارکستری درمقابل یکی از قلعههای با شکوه و تاریخی ایران شاید برای اولین بار است که به این شکل اتفاق میافتد.»
ندا سیجانی - خبرنگار گروه فرهنگ روزنامه ایران: کامبیز روشن روان در گفتوگو با «ایران» درباره تولید این اثربیان کرد: «ایده شکلگیری این سمفونی حدود ۳۲ سال پیش انجام گرفت. تقریباً ۳-۲ سال بعد از اتمام جنگ تحمیلی هشت ساله.
درواقع این سمفونی به همین سبب و به سفارش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ومقاومت درچهار موومان ساخته شد.
به گفته این آهنگساز؛ سمفونی«فلک الافلاک» یک اثر توصیفی است که هرقسمت آن روایتی ازجنگ هشت ساله را بیان میکند. موومان اول بیان قبل ازحمله عراق به ایران است ؛ جامعهای که درآن انقلابی شکل گرفته و یک آرامش نسبی در آن برقرار است اما بعد از یک حمله ناگهانی ازسوی عراق شرایط جامعه به گونهای دیگر میشود و موسیقی بهصورت خشن و پرقدرت و کوبنده این بخش را روایت میکند. درموومان دوم ازیک موسیقی آرام وملایم درکنار یک ملودی لری استفاده شده است. به این دلیل که حمله بزرگی صورت گرفته و خانوادهها و مردم در سوگ عزیزان و شهدا هستند؛ سوگی که درپشت یک حماسه بزرگ خلق شده است. اگراشتباه نکنم آن زمان نام این ملودی را تفنگ گذاشته بودم.
موومان سوم بسیج نام دارد و بیانگر یک بسیج عمومی از مردم ایران و تمامی نیروهای مسلح است.این موسیقی بسیار پر هیجان و قدرتمند و نشان دهنده یک عزم ملی برای غلبه بر دشمن و رفتن به سمت پیروزی و پس گرفتن بخشهایی از سرزمینمان ایران از دست عراقیهاست. درموومان چهارم هم از یکی از ملودیهای معروف لری به نام «دایه دایه وقت جنگه» که با صدای زنده یاد رضا سقایی به گوش رسیده استفاده کردهام. ملودی قدیمی که خود روایت جنگ است اما پایان آن حماسهای پرقدرت و با شکوه شکل میگیرد و با زبان موسیقی این پیروزی نواخته میشود.»
این موسیقیدان درباره انتخاب عنوان «فلک الافلاک» برای این سمفونی گفت: «قلعه کهن وتاریخی فلک الافلاک را بسیاردوست دارم و شب و روز به تماشای آن نشستهام.ازنگاه من این قلعه همیشه سمبل مقاومت، پایداری واستحکام بوده است و تلاشم براین بود در این سمفونی ازملودیهای لری همین منطقه استفاده کنم. باید بگویم به ملودی لری علاقه ویژهای دارم و همیشه برای من زیباترین ملودیها بوده است و درکارهای مختلف از این موسیقی بهره بردهام.»
روشن روان میگوید: «زمانی که ساخت این سمفونی به پایان رسید (سال ۷۷) همان سال با ارکسترسمفونیک تهران به رهبری زنده یاد فریدون ناصری کار اجرا شد. ولی از آن زمان تا به امروز هیچ گاه توجهی به این اثر عظیم و برجسته که در معیارهای موسیقی بینالمللی ساخته شده است صورت نگرفت و اجرا نشد.»
او درباره اجرای ارکسترسمفونیک تهران در شهرهای مختلف کشور گفت: «این حرکت اتفاق بسیار خوبی است در واقع لازم بود نگاه جدی از فرهنگ موسیقی ایرانی به شکل ارکسترال دیده شود. بویژه در برخی از شهرها و استانها که از داشتن چنین ارکسترهایی محروم هستند. براین اساس لازم است مسئولان فرهنگی تدابیر جدی در خصوص این گونه آثارداشته باشند تا موسیقیهای ارکسترال ایرانی در سطح ملی و در گوشه و کنار مملکت اجرا شود و مردم ما بدانند به غیر از موسیقیهای پاپ و سنتی با چند نوازنده محدود، موسیقیهای دیگری هم در این مملکت وجود دارد و تولید میشود.»
ایران آنلاینانتهای پیام/