رونمایی از تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۲۶
نسخهای اسپرت و تازهنفس با پیشرانه هیبریدی
بازار
100400

تویوتا بهطور رسمی از نسخه جدید RAV۴ مدل ۲۰۲۶ رونمایی کرد؛ خودرویی که اکنون تنها با سامانه پیشرانه هیبریدی عرضه میشود و از فناوریهای نوینتری بهره میبرد.
یاسمن صادق شیرازی، خبرنگار_ به نقل از سایت خبری موتوروان MOTOR ONE) RAV۴) یکی از موفقترین خودروهای تویوتا است که تنها در سال گذشته، بیش از ۴۷۵ هزار دستگاه از آن در آمریکا به فروش رفته است. این موفقیت، RAV۴ را پس از شورولت سیلورادو و فورد سری F، در جایگاه سوم پرفروشترین خودروهای آمریکا قرار داده
است.
با توجه به اینکه مدل قبلی شش سال عمر کرده و بر پایه پلتفرمی قدیمی ساخته شده بود، انتظار برای نسخه جدید آن طبیعی به نظر میرسید. حالا این انتظار به پایان رسیده و مدل ۲۰۲۶ با تغییرات اساسی در طراحی، فناوری و سامانه پیشرانه عرضه میشود. تویوتا با کنار گذاشتن پیشرانه تمامبنزینی، همه نسخهها را بهصورت هیبریدی یا هیبریدی-شارژی ارائه میکند.
خودرویی که همهچیز آن هیبریدی است
پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی دیگر جایی در این خودرو ندارد. بهجای آن، یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری هیبریدی قرار گرفته که از نسل پنجم سامانه هیبریدی تویوتا بهره میبرد. این نسل جدید شامل بهبودهای قابلتوجهی در واحد کنترل برق و باتری است که باعث افزایش توان و بازدهی میشود.
در مدلهای دیفرانسیل جلو (FWD)، توان این پیشرانه به ۲۲۶ اسب بخار میرسد که ۲۳ اسب بخار بیشتر از مدل قبلی است. در مدلهای دو دیفرانسیل (AWD)، این عدد ۲۳۶ اسب بخار است که ۱۷ اسب بخار بیشتر از مدل هیبریدی قبلی است. باتری بزرگتر در نسخه هیبریدی-شارژی (Plug-In Hybrid) اجازه میدهد تا برخی تیپها از شارژ سریع DC بهرهمند شوند. تیپهای XSE و Woodland از درگاه شارژ CCS برخوردارند، در حالی که مدلهای SE و GR Sport به درگاه استاندارد J۱۷۷۲ مجهز هستند که امکان شارژ سریع ندارد. همچنین، یک شارژر داخلی ۱۱ کیلوواتی در تمام تیپها وجود دارد. جالب است که با وجود استفاده از سامانه هیبریدی، مدلهای دو دیفرانسیل همچنان میتوانند تا ۳۵۰۰ پوند بار یدک بکشند، در حالی که ظرفیت یدککشی مدلهای دیفرانسیل جلو از ۱۵۰۰ به ۱۷۵۰ پوند افزایش یافته است.
تنوع بیشتر در تیپها
تویوتا مدل ۲۰۲۶ را به سه دسته اصلی تقسیم کرده است: طراحی پایه، طراحی مقاوم (آفرودی) و طراحی اسپرت. دسته طراحی مقاوم تنها یک مدل دارد که Woodland نامیده میشود. این تیپ با ویژگیهایی مناسب برای استفاده در مسیرهای خارج از جاده طراحی شده است. از جمله این ویژگیها میتوان به تایرهای همهجارو، چراغهای LED اضافی در سپر جلو و باربند سقفی استاندارد اشاره کرد که آن را برای ماجراجویی مناسب میکند. این مدل بهصورت هیبریدی و هیبریدی-شارژی عرضه میشود و تنها با سیستم AWD در دسترس است.
نسخه GR Sport اولین تلاش تویوتا برای ارائه RAV۴ با حالوهوای اسپرت واقعی است، هرچند هنوز یک مدل GR کامل محسوب نمیشود. این مدل با پیشرانه هیبریدی-شارژی و سامانه دو دیفرانسیل، همان ۳۲۰ اسب بخار را ارائه میدهد و احتمالاً شتابش از نسخه Prime سریعتر خواهد بود. به طوری که به زیر ۵.۵ ثانیه برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. تفاوتهای ظاهری این نسخه شامل جلوپنجره بزرگتر با نشان GR، رینگهای ۲۰ اینچی خاص، اسپویلر عقب و تزیینات داخلی با چرم مصنوعی و جیر میشود.
فناوری بیشتر، ایمنی بیشتر
درون کابین، RAV۴ جدید به صفحهنمایش مرکزی ۱۰.۵ اینچی و صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی مجهز شده است. در برخی تیپها، امکان سفارش نمایشگر بزرگتر ۱۲.۹ اینچی نیز وجود دارد.
هرچند تویوتا هنوز قیمت رسمی مدل ۲۰۲۶ را اعلام نکرده است، اما قیمت مدل ۲۰۲۵ کمی کمتر از ۳۰ هزار دلار بود و انتظار نمیرود مدل جدید افزایش قیمت چشمگیری داشته باشد.
تاریخچه RAV۴ در ایران
تویوتا راو۴ (Toyota RAV۴) یکی از محبوبترین کراساوورهای ژاپنی است که از اوایل دهه ۲۰۱۰ وارد بازار ایران شد. اولین نسلهایی که بهطور گسترده در ایران دیده شدند، نسل سوم (مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲) بودند که عمدتاً بهصورت وارداتی توسط شرکتهای خصوصی عرضه شدند. اما محبوبیت اصلی راو۴ در ایران با نسل چهارم آن (مدلهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸) آغاز شد که به دلیل طراحی مدرن، مصرف سوخت مناسب و دوام بالا، مورد استقبال گستردهای قرار گرفت.
انتهای پیام/