گازوئیل ۳۰۰ تومانی فقط برای ناوگان فعال؛

جزئیات شوک جدید به قاچاقچیان سوخت

بازار

100735
جزئیات شوک جدید به قاچاقچیان سوخت

مبنای تخصیص سهمیه گازوئیل همچنان بر عملکرد واقعی ناوگان دیزلی استوار است. بر این اساس، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها بر مبنای میزان فعالیت و مطابق با جداول سامانه هوشمند (با در نظر گرفتن ظرفیت و سن خودرو) سهمیه‌ سوخت عملکردی دریافت می کنند.

محمدحسین صفایی؛ کارشناس صنایع پایین دستی نفت، خودروهایی که عملکرد واقعی داشته باشند، گازوئیل را با نرخ مصوب ۳۰۰ تومان دریافت خواهند کرد. نکته کلیدی این است که تخصیص سوخت به حرکت ناوگان در مسیرهای ثبت‌شده در سند حمل وابسته است؛ چه با بار و چه بدون بار.

اما از تیرماه ۱۴۰۴، ذی‌نفعان موظف شده‌اند سهمیه سوخت را صرفاً بر اساس مسیر درج‌شده در سند حمل عرضه کنند، بنابراین قیمت گازوئیل برای ناوگان فعال در مسیر سند حمل تغییری نخواهد کرد. 

پشتوانه این سازوکار، الزامات قانون برنامه هفتم توسعه نهفته است. بر اساس بند ب-۲ ماده ۴۶ این قانون، شرکت ملی پخش موظف شده سازوکاری طراحی کند که سهمیه سوخت فقط در جایگاه‌های واقع در مسیر بارنامه الکترونیکی و بر اساس مسافت تأییدشده توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی (برای حمل‌ونقل برون‌شهری) و وزارت کشور (برای درون‌شهری) تخصیص یابد. مصرف سوخت در جایگاه‌های خارج از مسیر یا بیش از سهمیه، مشمول نرخ‌های افزایشی پلکانی خواهد شد. هم‌چنین، وزارتخانه‌های مربوط و فراجا موظفند تا پایان سال ۱۴۰۳ دسترسی برخط به بارنامه‌های الکترونیکی و هویت دارندگان خودرو را فراهم کنند. 

متولیان اصلی نظارت بر این طرح، سازمان راهداری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هستند. راهداری مسئول نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل و تأیید پیمایش خودروهای برون‌شهری است، در حالی که شهرداری‌ها بر صدور پروانه حمل و اسناد الکترونیکی درون‌شهری نظارت می‌کنند.

یک نکته ظریف این است که حتی اگر حمل بار از مبدأ یک شهر به مقصد شهر دیگر (حتی اگر بخشی از مسیر درون‌شهری باشد) این سفر به‌عنوان حمل‌ونقل بین‌شهری محسوب شده و سهمیه سوخت آن صرفاً بر اساس اسناد حمل برخط برون‌شهری با نرخ مصوب تخصیص می‌یابد.

برای سفرهای بدون بار نیز، اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای مربوطه جمع‌آوری و پس از راستی‌آزمایی به شرکت ملی پخش ارسال می‌شود تا مشکل سوخت‌گیری در مسیرهای خالی برطرف شود. 

سامانه هوشمند سوخت این امکان را فراهم کرده که رانندگان در مسیرهای تعیین‌شده، سوخت را با نرخ مصوب دریافت کنند. بر اساس تبصره ۴ ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی، اگر ناوگانی در مسیر سند حمل باشد، می‌تواند تا سقف سهمیه اعتباری با نرخ ۳۰۰ تومان سوخت بگیرد. در صورت نیاز به سوخت بیشتر، حداکثر دو بار در ماه و تا ۴۰٪ بیش از سهمیه، سوخت با ۵۰٪ قیمت پالایشگاهی عرضه می‌شود. اما اگر خودرویی فاقد سند حمل معتبر باشد یا خارج از مسیر حرکت کند، باید سوخت را با قیمت کامل پالایشگاه (پلکان سوم) تهیه کند. یک هشدار مهم هم وجود دارد: خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث، از دریافت سهمیه محروم خواهند شد. 

طرح سوختگیری در مسیر مبتنی بر اسناد حمل برخط، با ترکیب «فناوری اطلاعات، نظارت هوشمند، و مکانیسم‌های قیمتی انگیزشی»، تلاش دارد تا «تعادل بین عرضه و تقاضای گازوئیل» را بهبود بخشد. موفقیت این سیستم به «همکاری نهادهای ذی‌ربط، شفافیت در تخصیص سهمیه، اطلاع رسانی جامع و اطمینان بخشی به مخاطبین» بستگی دارد.

این طرح می‌تواند ضمن صیانت از منابع ملی، خدمات رسانی به بخش حمل‌ونقل زمینی را بهینه‌ نموده و از هرگونه انحراف و قاچاق سوخت پیشگیری نماید.

ایران آنلاین
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بازار