در دیدار مدیرعامل بورس کالای ایران و ایران خودرو مطرح شد:
شرط بورس کالا برای فروش دوباره خودرو/ ایران خودرو اعلام آمادگی کرد
بازار
102254

مدیرعامل بورس کالای ایران ارایه «برنامه عرضه» را از الزامات ورود دوباره خودرو به بازار سرمایه دانست و گفت: اگر عزم مدیران صنعت خودرو برای استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه جدی باشد، با توجه به حمایتهای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار میتوان رویدادهای مثبتی را برای صنعت و بازار خودرو رقم زد.
ایران آنلاین: سید جواد جهرمی روز دوشنبه در نشستی با مدیرعامل و مدیران شرکت ایران خودرو با اشاره به درخواست این شرکت برای عرضه محصولاتش در بورس کالا و آماده بودن همه زیرساختها، گفت: عملکرد این صنعت بعد از خروج خودرو از بورس کالا روشن و شفاف است، نه زیانی از خودروسازان کم شد، نه مصرفکننده به قیمت مورد انتظارش رسید و نه دولت منتفع شد؛ در این مدت اگر راهکار مؤثرتری غیر از بورس کالا وجود داشت، قطعا تاکنون ارائه می شد.
به گزارش بازار سرمایه ایران، وی با بیان اینکه وظیفه بورس کالا، ابزارسازی است، گفت: اگر بازار سرمایه در این حوزه وارد عمل میشود، برای کمک به تولید و صنعت است و اگر امروز عزم مدیران صنعت خودرو برای استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه جدی باشد، با توجه به حمایتهای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار میتوان رویدادهای مثبتی را برای صنعت و بازار خودرو رقم زد.
جهرمی توضیح داد: با توجه به تجربه قبلی عرضه خودرو باید برخی موارد از جمله ارائه «برنامه عرضه» از سوی خودروسازان را با دقت پیش ببریم چون این موضوع از الزامات ورود مجدد خودرو به بورس خواهد بود.
محصولات ایرانخودرو در بورس کالا عرضه میشود
عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایرانخودرو نیز در این نشست با اشاره به وضعیت مالی این خودروساز گفت: با توجه به شرایط سخت و زیاندهی ایرانخودرو به دلیل قیمتگذاری دستوری و چشمپوشی از واقعیتهای اقتصادی و تعلل طولانی مدت سازمان حمایت برای تعیین تکلیف وضعیت قیمتگذاری، در هیاتمدیره ایرانخودرو تصمیم گرفتیم از ظرفیت قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه محصولات استفاده کنیم.
وی افزود: صنعت خودرو با شرایط فعلی دیگر نمیتواند طاقت بیاورد. راهی جز ورود به بورس کالا نداریم، اما اعلام میکنیم برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق میدهیم تا با حفظ آرامش بازار و اعتبار خودمان، عرضه پرحجم را به موقع تحویل خریداران دهیم.
پیرمحمدی تاکید کرد: باوجود چندماه تلاش شبانهروزی تیم مدیریتی جدید، کاهش هزینهها و چابکسازی سیستم و سازمان، ایرانخودرو همچنان به دلیل قیمتگذاری دستوری زیانده است و از آذرماه سال گذشته که افزایش قیمت اعمال شد تاکنون با افزایش هزینههای تولید، رشد دوبرابری هزینههای گمرکی، افزایش حدود ۴۰ درصدی دستمزد و رشد نزدیک به دوبرابری قیمت نهادههای تولید و جهش سایر هزینهها، زیان انباشته بیشتری تجربه کردهایم.
وی تصریح کرد: طبق برآوردها، در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به زیان شرکت اضافه شده است.
پیرمحمدی با اشاره به افزایش نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تومان در ماههای اخیر اعلام کرد: همزمان با رشد نرخ ارز، قیمت نهادههای تولید نیز بهصورت چشمگیر افزایش یافته است.
مدیرعامل ایرانخودرو افزود: در حالی که هزینه تمامشده تولید بهطور مداوم در حال افزایش است، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، باوجود دریافت مستندات مالی، در محاسبه قیمتها تعلل میکند. سه ماه است که سازمان حمایت ما را معطل کرده، در حالی که هر هفته حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو تولید میکنیم و این یعنی هر هفته زیان بیشتری به شرکت تحمیل میشود.
پیرمحمدی همچنین از توقف سرمایهگذاری در ایرانخودرو در ۲ دهه گذشته گلایه کرد و افزود: ۲۰ سال است سرمایهگذاری واقعی در تولید انجام ندادهایم و این ضربه بزرگی به صنعت خودرو و رضایت مشتریان وارد کرده است.
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به تصمیم اخیر هیاتمدیره این شرکت گفت: تصمیم گرفتهایم از ظرفیت قانونی بورس کالا برای معاملات و کشف شفاف و واقعی قیمت استفاده کنیم.
وی در عین حال افزود: اما میدانیم که این اقدام مخالفانی دارد. در حال حاضر، ابتدای زنجیره تولید خودرو به طور کاملا شفاف در بورس معامله میشود، اما انتهای آن یعنی خودرو، همچنان بهصورت دستوری کنترل میشود. این روند باید اصلاح شود. اگر روند فعلی ادامه یابد، بنگاه اقتصادی ایرانخودرو در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت.
پیرمحمدی در پایان گفت: به صراحت می گویم، قیمت کف بازار خودرو را مطلقا قبول نداریم و با عرضه منظم در بورس کالا، قیمت خودرو برای مصرف کننده کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/