در رثای فرزند خلف بابک بیات چه بگوییم، سخنی نیست!
غروب بامداد
هنر
108162

بامداد بیات آهنگساز، تنظیمکننده، نوازنده پیانو و فرزند زندهیاد بابک بیات روز (دوشنبه، نهم تیر) در سن ۴۰ سالگی درگذشت. در این مطلب درباره او بیشتر میخوانید
نداسیجانی- روزنامهنگار گروه فرهنگی روزنامه ایران: درگذشت بامداد بیات فرزند هنرمند زنده یاد بابک بیات، خبرتلخی بود که بر تلخی این روزهای تلخ و حزنانگیز افزود. هنرمندی که هنوز چهل سالش نیز تمام نشده بود که دار فانی را وداع گفت.
زنده یاد بامداد بیات آهنگساز و نوازنده پیانو بود و در کنار برادر دوقلوی خود باربد بیات، آهنگسازی را از محضر پدرش آموخت و پدر را اصلیترین استاد خود میدانست و درادامه در سن ۱۱ سالگی به هنرستان موسیقی راه یافت و به تحصیل پرداخت. اما از اواسط دوره دبیرستان برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا توانست دیپلم موسیقی را در رشته موسیقی جاز از دانشگاه تورنتو دریافت کند.
بامداد بیات طی سالها فعالیت هنریاش تلاش داشت میراثدار پدرباشد و مسیر هنری که او سالها با عشق ساخته بود، ادامه دهد. به همین سبب علاقه و حوزه کاریاش را همچون پدرش، موسیقی فیلم انتخاب کرد و در آثاری چون «خانه کجاست»، «عصیان» و تعدادی دیگر به عنوان آهنگساز حضور داشته است. البته ناگفته نماند در ساخت و تنظیم موسیقی فیلمهای «ساحره»، «دو زن»، «فریاد»، «قرمز»، «دستهای آلوده» و سریال «ولایت عشق» نیز همراه و دستیار پدرش بوده است. از جدیترین فعالیتهای بامداد بیات باید به تنظیم قطعاتی از ترانههای پیش از انقلاب اسلامیپدرش به صورت بیکلام اشاره کرد که تحت عنوان مجموعه «بنبست» منتشر شده است. تنظیم قطعات آلبومهای «دو نیمه رؤیا» و «سام و نرگس» با آهنگسازی بابک بیات وتنظیم قطعه «آسیمهسر» به همراه بهروز صفاریان درآلبوم «نون و دلقک» به خوانندگی محمد اصفهانی از دیگر فعالیتهای مهم مرحوم بامداد بیات محسوب میشد.
بامداد بیات سالها قبل تصادف بسیار بدی داشت و حدود یک ماه درکما بود و درگفتوگویی اظهار کرد: «نمیدانم چرا ما آدمها مردهپرست هستیم. چهطور آن زمان که من در کما بودم، همه شاگردان و دوستان بودند، ولی الان نیستند؟ برای پدر من هم همینگونه بود. جایی که دوربین عکاسی بود، همه دوست و رفیق میشوند ولی جایی که واقعاً باید باشند، نیستند. پدر من همیشه از این نارفاقتیها زجر میکشید. من هیچجا اسم کسی را نمیبرم ولی همین افراد که اسم نمیبرم، زمانی که در کنار پدربودند، از نام پدر من سوءاستفاده کردند و خودشان را بالا کشیدند و حالا منکر همه چیز میشوند. من سعی میکنم با همه خوشبرخورد باشم اما دراین زمانه، پندار و گفتار و کردار نیک، در حد حرف است و پدر من هم از این مسأله خیلی زجر کشید. من همیشه رفاقت واقعی را دوست دارم و همیشه به پدرم میگفتم کاش دوست صمیمیخودت بودم و درنسل تو زندگی میکردم. درنسل ما، دوستی واقعی خیلی کم شده است.»
نابغه موسیقی
بابک صحرایی؛ (ترانه سرا) در گفتوگو با «ایران» درباره بامداد بیات گفت: «حضور حرفهای بامداد درحوزه موسیقی، به دوران جوانیاش برمیگشت وهمکاریهایی که درتنظیم برخی از آثار آقای بیات داشت. آن زمان حدوداً ۱۴ سالش بود و از آن دوران به بعد کارهای بسیار قابل توجهی انجام داد. از جمله تنظیم اکثر قطعات آلبوم «دونیمه رویا» با ملودیهای زنده یاد بابک بیات و با صدای حمید حامی. یا تنظیم قطعاتی از کارهای مانی رهنما با ملودی آقای بیات. یا قطعه «آسیمه سر» با صدای محمد اصفهانی. سطح این موسیقیها درآن زمان فراتر از سن بامداد بود و نشان از استعداد و توانمندی او در این حرفه بود و از او به عنوان یک نابغه یاد میشد و همچنان هم موسیقیهایش تازگی دارد و شنیدنی است.»
او در ادامه صحبتهایش اظهار کرد: «بامداد بیات، ۲۰ سال پیش از مرگش تصادف شدیدی داشت و به کما رفت و معجزهای رخ داد و از کما خارج شد اما دراین سالهای اخیر با اثرات این بیماری دست و پنجه نرم میکرد و این اواخر سرگیجههای مداوم داشت و سرانجام براثر سکته مغزی درگذشت.»
این ترانه سرای نام آشنا درادامه صحبتهایش بیان کرد: «آقای بابک بیات به هنر و استعداد بامداد بسیار ایمان واعتماد داشت و خود من به شخصه همکاریهای متعددی با او انجام دادهام و فارغ از هنر، برادر کوچک و عزیز جانم بود و یادگار آقای بابک بیات.»
او درباره تأثیرپذیری بامداد از پدرش در آهنگسازی گفت: «بامداد در کنار تجربه در محضر پدرش، بهصورت مستقل هم کارهای متعددی انجام داده است. همچنین تعدادی موسیقی فیلم کار کرده بود. اما بطور کلی طبیعتاً وقتی پدر در جایگاه رفیع موسیقی قرار دارد و از کودکی موسیقی در گوش او زمزمه میشد، بیتردید مستقیم و یا غیرمستقیم و خودآگاه و یا ناخودآگاه تحت تأثیر موسیقی پدرش بوده است. البته در کنار آموزشهای استاد بیات، در هنرستان موسیقی و همچنین دانشگاه تورنتو ادامه تحصیل داد. درواقع بامداد استقلال موسیقی داشت و شاخصهای اضافه بر موسیقی پدر در آثارش دیده میشد. کما اینکه به عنوان نسلی بعد از پدر، انتخابهای تازهتری را هم در موسیقی تجربه کرد.»
بابک صحرایی به حمایتهای حمید حامیاز بامداد بیات اشاره کرد و گفت: «در تمامیاین سالها که بامداد کمیگوشهنشینی اختیار کرده بود و کم کار شده بود، حمید حامیبسیار تلاش کرد همکاریهای متعددی با بامداد داشته باشد و او را به دوران پرکاری برگرداند. حتی چندین بار قطعاتی را برای تنظیم به بامداد سپرد و در اغلب کنسرتهایش از او دعوت میکرد و پیانو مینواخت. این حرکت حامیبسیار قابل تحسین است. من نیز تلاشم این بود بامداد حضور مداوم داشته باشد. چرا که به معنای اکید کلمه مهربان بود و زلال و تمامیکسانی که با او مراوده داشتند به این مسأله اذعان خواهند کرد اما حیف که خیلی زود از کنار ما رفت.»
هنرمندی منحصر به فرد
ستار اورکی (آهنگساز سینما) از دوستان نزدیک بامداد بیات نیز دراین رابطه به «ایران» گفت: «آشنایی من با بامداد بیات به سالها قبل برمیگردد. درواقع آشنایی با استاد بابک بیات آهنگساز بزرگ و نامدار ایران، زمینه ساز رفاقت با فرزند ایشان هم شد و این رفت و آمدها شکل گرفت و در تمامیاین سالها ادامه داشت.»
این آهنگساز درباره سبک کاری بامداد بیات و تأثیرپذیری او از پدرش اظهار کرد: «در گذشته اساتید بسیاری داشتهایم که خواسته یا ناخواسته ازآنها الهام گرفتهایم، بامداد نیزمیراثدار پدرش بود و از هنر استاد بیات بهره بسیاری گرفت، کارهای بسیاری از محضر پدر آموخت اما امضای خودش را نیز داشت. درواقع باید بگویم بامداد همچون برادر دوقلو یش باربد، نوازندهای متبحر و تنظیم کننده و آهنگساز بسیار خوبی بود و این متفاوت بودن در کارهایش بسیار دیده میشد. تأثر رفتنش ناباورانه است و نمیدانیم چگونه بپذیریم بامداد دیگر نیست و ما ماندیم و غمیدیگر به غمهایمان.»
برای تمام نتهایی که ناتمام ماندند
مراسم تشییع پیکرزنده یاد بامداد بیات امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ساعت ۱۰:۳۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزارمیشود. از زمان درگذشت این هنرمند (دوشنبه۹ تیرماه) دوستان و یاران و همکاران او درفضای مجازی به یاد بامداد بیات پیامهای بسیاری منتشر کردهاند.حمید حامیپستی را که به بهانه زادروز بابک بیات سال ۹۴ نوشته بود را بازنشرکرده و در جملاتی کوتاه آورده: «بامداد جانم دیدار به دنیایی دیگر» دراین پست تصویری از بابک بیات به همراه پسرش بامداد به چشم میخورد که مربوط به ضبط دو قطعه «سپیده و سیاه» و «شب عشق» از آلبوم «دو نیمه رویا» است.
مانی رهنما هم در این رابطه نوشته: «با ذات ناتوان کلام مینویسم بامداد جان مثل یک عزیزی که گرمای وجودش رو انگار همیشه داری، در دلم و ذهنم بودی و خواهی بود. رفتنت دوباره یادم داد که هیچ چیز ارزشمندی همیشگی نیست و رفتنت، قسمت ارزشمند و عزیزی رو از من، با خودش کند و برد. این دنیا هم البته دیگه جای موندن نیست.»
«باربد بیات» برادر دوقلوی بامداد نیز با انتشار پستی نوشته: «باورم نمیشه که باید اینو بنویسم. روحت شاد برادر دوقلوم. دراین زندگی دوباره از دستت دادم و حالا برای همیشه.»بامداد افشار آهنگساز موسیقی «پوست» هم در یک استوری آورده: «ناممان یکی بود. همصدا، همزبان. مرگ همیشه با نام غریبهها نمیآید. گاهی با نام خودت از راه میرسد. زندگی، حتی در آشناترین کلمات هم شکننده است. بامداد رفتنی! من امروز برای تو مینویسم برای تمام نتهایی که ناتمام ماندند و برای خودم... که شاید فردا، بامداد بعدی من باشم.»
محمد اصفهانی، علی لهراسبی، قاسم افشار و دیگر هنرمندان با انتشار پیامهای متفاوت از غم از دست دادن یار و همکار قدیمیخود گفتند و نوشتند.
ایران آنلاینانتهای پیام/