درنگی در آغاز ( ۲ )
مهدی بیگدلی_ سند پژوه و مدرس تاریخ در یادداشتی نوشت: اشاره های موجود در ادبیات منظوم و منثور ما نشان می دهد که آموختن محدود به زمان ، مکان و سن خاصی نیست اما موسم تحصیل و دانش اندوزی از دیرباز متمایز ، شناخته شده و قابل توجه بوده است و مردم با وجود تمایلات عامه پسند اهمیت علم و دانش را دریافته بودند و در گفتار و رفتار شان یادآوری می کردند .
ایران آنلاین: این توجه و یادآوری در ایجاد حال و هوای نشاط آوری و شورانگیزی موسم علم ( دانش ) آموزی مؤثر بود ؛ به نظر می رسد در زمانهٔ از میزان آن شورمندی و توجه تا حد زیادی کاسته شد .
در مقایسه با پیشینیان ، امروزه قدرت « فرد » بیشتر شده است و متفاوت از نسل های گذشته که عمدتاً تجارب عملی و اندوخته های شفاهی غالب بود و « همگان » نمی دانستند یا نمی توانستند سهمی روشن و چشمگیر در پیشرفت و سرنوشت کشور داشته باشند در روزگار ما به یاری ارتباطات و فن آوری های نوین بیشتر و بهتر می توان در سرنوشت کشور مشارکت فعال داشت و سهیم بود .
هر روز از هنگامی که برمی خیزیم تا موقعی که می آساییم فعالیت ها و حرکات متعددی از خود نشان می دهیم ؛ گفتار ، رفتار ، نوشتار و حتی حرکات ( زبان بدن ) مان ، یا واکنش های ما به دیگران در فضای اینترنتی بر دیگری تأثیر گذار است . و هر کدام از افراد جامعه می توانند با آگاهی بخشی و رفتار آموزی زمینه « بِه زیستی » را فراهم آورند .
با این توضیح تأمل در واژگان و عبارات پر بسامدی که در ادبیات روزمره به کار می بریم و می تواند تحریک کننده ، نویدبخش ، امید آفرین یا آسیب زا و نا به جا باشد ضرورت دارد .
اگر جدی گرفتن قدرت واژگان و توجه به عبارات پر تکرار روزمره ما را به تأمل وادارد ، در بیان و عنوان کردن گزاره ها و عباراتی که عمدتاً با قید « همه » ، « هر » ، « تمام » ، « همیشه » ، ... بی محابا بر زبان جاری می کنیم محتاط تر می شویم و در قضاوت های علمی ـ اخلاقی در مورد دیگران درنگ کرده تا جایی که ممکن است « سکوت » را ترجیح دهیم یا در پاسخ به پرسش هایی که در حیطه و حوزه تخصص ما نیست از گفتن واژه « نمی دانم » نهراسیم و با این شیوه مواجهه ، از تعمیم دادن رفتارهای ناپسند به همگان خودداری کرده و همه را به یک چوب نرانیم و از یک سنخ نپنداریم .
این مراقبت در گفتار ، نوشتار و رفتار ما سبب می گردد از بازگویی و به کاربردن واژگان و عبارات بدبینانه و نومیدانه ـــ که باعث قُبح زدایی از اعمال ناپسند و مسئولیت ناپذیری شده خودداری کنیم ؛ و در نتیجه به جای « تماشاگران خاموش » تک تک ما به کنشگرانی تبدیل می شویم که آینده زیبای ترسیم شده در ذهن شان دست یافتنی ست .
چشم انتظاری و امیدواری دل و ذهن ما ، به دانش آموزان و دانش جویان زمانی واقع گرایانه ( روشن ) ست که آنان را به نظم دهندگان فضای واقعی جامعه تبدیل کنیم و از این ظرفیت و قدرت سرمایه انسانی برای توسعه بهره جوییم .
آغاز سال تحصیلی توأم با تغییر در شیوه های آموزشی مُدرسان ، ایجاد امکانات فضای آموزشی مناسب توسط تصمیم سازان و درنگ در قضاوت های اخلاقی و علمی ما ، مُهنا باد .
انتهای پیام/