بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی؛
دریافت کپی مدارک هویتی در مراکز تأمین اجتماعی ممنوع
جامعه
125922
سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: در راستای تکریم مخاطبان و مراجعان با تأکید بر ضرورت تحقق دولت الکترونیک، ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از خدمتگیرندگان را در در دستورکار داشته است.
ایران آنلاین: اداره کل بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان تأمین اجتماعی در جهت ارتقای ارائه خدمات در چارچوب دولت الکترونیک، طی ابلاغی به همه واحدهای تابعه این سازمان در سراسر کشور، بر عدم دریافت کپی مدارک هویتی از افراد مراجعه کننده به مراکز ارائه خدمات تأمین اجتماعی تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، در این ارتباط، بازنگری و پایش مستمر اجرای دستورالعملها و فرمهای واحدهای ستادی و اجرایی در راستای نظارت بر نحوه اجرای طرح فوریتهای اداری (فواد ۱۲۸) و بخشنامههای صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.
سامانه فواد ۱۲۸ یک سامانه ملی برای ثبت شکایت فوری از عملکرد نظام اداری است که پیگیری را تا پاسخ نهایی انجام می دهد. شهروندان می توانند از طریق شماره تماس فوریت های اداری ۱۲۸ گزارش های خود را ثبت کرده و در کمتر از چند ساعت نتیجه را دریافت کنند. این سامانه با تمرکز بر نحوه ارائه خدمت، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف دارد.
عدم دریافت کپی مدارک هویتی در راستای ارائه خدمات به مخاطبان و ذینفعان، با هدف حفظ حریم خصوصی و ارتقای کیفیت خدمات اداری، تسهیل در فرایندها، اصلاح نظام اداری، تحقق اهداف توسعه دولت الکترونیک، استنادپذیری الکترونیکی و کمک به مقابله با سوءاستفاده و جعل اسناد هویتی، همواره از اولویتهای سازمان تأمین اجتماعی بوده است.
ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از خدمت گیرندگان توسط دستگاههای اجرایی (بخشنامه شماره ۳۰۹۶۲۸ تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور) طبق بخشنامه ارسالی به دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ بخشنامه شماره ۱۵۹۵۳۴۴ تاریخ دهم مرداد ۱۳۹۶ این سازمان (موضوع اجرای آزمایشی ممنوعیت دریافت مدارک هویتی در استان های خوزستان، قم و سمنان توسط دستگاههای اجرایی) و آمادگی ایجاد شده در دستگاههای اجرایی در این زمینه و همچنین در اجرای آیین نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی به شماره ۷۷۴۰/۹۳/۲۰۶ تاریخ دهم شهریور ۱۳۹۹ مصوب شورای عالی اداری و ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکتروینکی به شماره ۱۴۵/۲۰۰ تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با رویکرد اصلاح نظام اداری، تحقق اهداف توسعه دولت الکترونیکی، استناد پذیری الکترونیکی، کمک به مقابله با سوء استفاده و جعل اسناد هویتی، افزایش سلامت اداری و تسهیل ارائه خدمات به مردم، متقضی است همه دستگاههای اجرایی برای احراز اصالت هویت بر خط و حذف دریافت کپی مدارک هویتی (کارت هوشمند ملی و شناسنامه) اقدام کنند.
انتهای پیام/