دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» بیان کرد؛
احتمال تغییر تقویم آموزشی مدارس
جامعه
133142
با استمرار آلودگی هوا، تعطیلیهای پی در پی مدارس بیشتر میشود. برخی از کارشناسان معتقدند روزهای تعطیل شده در زمستان را باید در تابستان جبران کرد، اما طبق گفته علی فرهادی سخنگوی آموزش و پرورش «اینطور مسائل تصمیمات کلی کشوری است ولی اگر اتفاق بیفتد با شرط اضافهکردن زمان آموزش یعنی اضافهشدن ۱۴ روز آموزش در تابستان، آموزش و پرورش تابع است.»
غزل رضاییثانی - گروه اجتماعی: با این اوصاف دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش، تغییر در تقویم آموزشی را منوط به نظر مجلس میداند. محمود امانی طهرانی درباره سرانجام تقویم آموزشی و برگزاری کلاسهای جبرانی در تابستان به «ایران» میگوید: «تقویم آموزشی محدودیتهایی داشته که در حال حاضر با یک سری تغییرات ایجاد شده در مجلس در دست بررسی است. ما مباحثی را درباره لغو مصوبه قبلی مجلس درباره تقویم آموزشی نوشتهایم که به تصویب کمیسیون آموزش هم رسیده است. در مرحله بعدی مصوبه تقویم آموزشی باید به صحن مجلس برود و به تصویب برسد. در این صورت ما میتوانیم دانشآموزان را در تابستان به مدرسه بیاوریم. چون در مصوبه مجلس شورای اسلامی تأکید شده شروع سال تحصیلی از ابتدای مهر و پایان آن خرداد ماه است.»
او با اشاره به اینکه پیش از تصویب مجلس نمیتوان دانشآموزان را در تابستان به مدرسه آورد، میگوید: «آوردن دانشآموزان به مدرسه در طول تابستان خلاف مصوبه مجلس است مگر اینکه مصوبه مجلس لغو شود. همچنین باید در این مصوبه اختیاراتی به سطوح استانی، اداری و منطقهای بدهیم تا آنها بتوانند کمبود ساعت آموزشی را مدیریت کنند تا زمان آموزش بیش از حد معینی کمتر نشود.»
امانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه هر شهری شرایط خاص خود را دارد، وضعیت تفویض اختیار به استانها از حیث تغییر تقویم آموزشی چگونه است، میگوید: «ما تفویض اختیار استانها را برای بازه زمانی مهر تا خرداد ماه تعیین کردهایم، البته بستگی دارد که مدرسه هم در طول سال تحصیلی چگونه عمل کرده باشد. مثلاً یک استان میتواند بگوید به دلیل اینکه برخی از روزها به دلیل بارندگی، برف و یا آلودگی هوا تعطیل شده، ما میتوانیم از روزهای پنجشنبه استفاده کنیم یا بعد از ظهرهای مدارس را احیا کنیم یا حتی ساعات مدارس را طولانیتر کنیم. پس این نوع اختیارات برای جبران ساعتهای آموزشی به مدارس داده شده است. ولی به طور کلی جبران دو هفته آموزش در تابستان فعلاً مجوزی دریافت نکرده است. همچنین اینکه دو هفته جبرانی در ابتدای تابستان باشد یا آخر تابستان بستگی به شرایط دارد.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تأثیر تعطیلیها بر کیفیت آموزشی دانشآموزان میگوید: «طبق مطالعه آزمونهای تیمز و پرلز که سنجش سواد خواندن، نوشتن، علوم و ریاضیات است، ایران جزو کشورهایی است که عملکرد سطح پایینی دارد و یکی از دلایل آن این است که زمان رسمی آموزش واقعی در کلاسهای ما نسبت به سایر کشورهای دنیا کمتر است. به طور استاندارد در یک سال تحصیلی ساعت آموزشی در ایران برای مقطع ابتدایی باید ۹۲۵ ساعت باشد، اما این آمار در عمل حدود ۶۰۰ ساعت است، یعنی حدود ۳۰۰ ساعت آموزش کم داریم.»
اما اگر تقویم آموزشی تغییر کند تکلیف امتحانات نهایی که به شکل سراسری در کشور برگزار میشود چه خواهد شد؟ دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش میگوید: «این موضوع چالشی ایجاد نخواهد کرد، مثلاً میتوان از قبل اعلام کرد که زمان امتحان نهایی چه تاریخی خواهد بود. چند سالی است که ما از ابتدای سال تحصیلی زمان برگزاری امتحانات نهایی را اعلام میکنیم تا همه مدارس با توجه به تاریخ امتحانات نهایی، تقویم سال تحصیلی خود را بچینند. نمیخواهیم سال تحصیلی را کوتاه کنیم، نظر ما این است که سال تحصیلی باید طولانیتر شود. اما به دلیل اینکه خرداد ماه، آخرین بازه زمانی سال تحصیلی است امتحانات هم در خرداد برگزار خواهد شد.»
انتهای پیام/