استاد دانشگاه تهران:

بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، سیاست تکمیلی باشد

جامعه

133153
بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، سیاست تکمیلی باشد

آلبرت بغزیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس اقتصادی، درباره تبعات قیمت‌گذاری جدید بنزین و سه‌نرخی شدن آن می‌گوید: «ابتدا باید ببینیم که هدف دولت از اصلاح قیمت بنزین چیست؛ آیا به دنبال کاهش مصرف سوخت است یا می‌خواهد برای کاهش ترافیک، مردم را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب کند و اینکه با اجرای این طرح به هدف خود خواهد رسید یا نه؟»

نیلوفر منصوری - گروه گزارش: او توضیح می‌دهد: «اگر هدف دولت کاهش مصرف سوخت باشد، تعیین نرخ پنج هزار تومان برای هر لیتر بنزین بازدارنده نیست. قصد ما این نیست که بگوییم قیمت باید افزایش یابد، اما با این عدد نمی‌توان به هدف کاهش مصرف رسید. در صورتی که مردم خودروهای خود را کنار بگذارند و به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی روی بیاورند، باید کرایه بیشتری پرداخت کنند و در عین حال شلوغی، ترافیک و آلودگی را تحمل کنند.»

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: «اصلاح نرخ بنزین به‌تنهایی نمی‌تواند مانع استفاده از خودروهای شخصی شود و تا زمانی که کیفیت و ظرفیت حمل‌ونقل عمومی بهبود نیابد، مردم همچنان ترجیح می‌دهند از خودروهای خود استفاده کنند.»

این استاد دانشگاه درخصوص قاچاق سوخت هم می‌گوید: «وقتی دولت نرخ ۵ هزار تومانی را محاسبه می‌کند، تأثیری روی قاچاق سوخت ندارد چون قیمت بنزین بیرون ۲۰ هزار تومان است.  بنابراین من معتقدم عدد ۵ هزار تومان برای هر لیتر بنزین بازدارنده نیست. اگر دولت می‌خواهد جلوی قاچاق بنزین را بگیرد، باید جلوی قاچاقچی را بگیرد، باید جلوی لوله بنزین که به دریا کشیده شده و کشتی که بنزین را بارگیری می‌کند بگیرد. به این دلیل من معتقدم تصمیم دولت در این زمینه برای قاچاق سوخت احتمالاً بازدارندگی ایجاد نمی‌کند.»

بغزیان با بیان اینکه دولت باید نظارت خود را در این زمینه بیشتر کند، می‌گوید: «اگر دولت در کنار افزایش قیمت بنزین، بسته حمایتی و نظارتی در نظر بگیرد، از افزایش قیمت کالاها و خدمات دیگر جلوگیری و با متخلف برخورد کند و به ساماندهی زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی بپردازد، قطعاً می‌تواند مردم را به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی مجاب کند.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه