بچه غول آفرود!
«سوزوکی جیمنی» با نسخه سه در و دنده دستی به ایران رسید اما با قیمت کمتر
اقتصاد
135040
اسفند ۱۴۰۲ بود که بازار خودروی ایران با یک محصول جذاب مواجه شد. این بار به جای محصولات گمنام یا شناخته شده چینی، یک شاسی بلند ژاپنی مهمان بازار کشورمان بود.
ارسلان سلیمانیان، گروه خودرو: «سوزوکی جیمنی» با طراحی منحصر به فرد و مکعبی شکل خود و البته قیمت مناسب آمده بود تا انبوهی از محصولات کراس اوور و حتی پیکاپهای آفرودی را به چالش بکشد. جیمنی ابتدا در نسخه پنج در به ایران آمد و طی حدود دو سال گذشته، این خودرو توانست با اتکا به برند خوشنام، تواناییهای فنی و فاکتور قیمت، خودی نشان دهد. البته که علاقه ایرانیها به خودروهای آفرودی در این موفقیت بی تأثیر نبود. واقعیت این است که اصلاً مهم نیست مشتریان ایرانی، سالی چند بار به کوهستان و بیابان و جادههای بیراهه سر میزنند، آنها حتی در کوچه پس کوچههای تنگ شهری هم عاشق شاسی بلندها و پیکاپها هستند!
جدید اما نام آشنا
قصه برند سوزوکی در ایران به حدود دو دهه قبل باز میگردد. در اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، شرکت ایران خودرو به سراغ سوزوکی گرند ویتارا رفت تا این کراس اوور را در داخل کشور مونتاژ کند. گرند ویتارا حدود یک دهه روی خط تولید رفت و توانست در رقابت با محصولات ژاپنی و کرهای، سهم مطلوبی از بازار را از آن خود سازد. بعد از گرندویتارا، نوبت «سوزوکی کیزاشی» بود که در کشورمان عرضه شود. هرچند این محصول هرگز نتوانست مانند برادر قدبلند خود موفق شود اما هنوز هم عدهای از مشتریان، کیزاشی را به انواع سدانهای چینی ترجیح میدهند. حالا بعد از وقفه چندساله، سوزوکی با دست پُر به ایران بازگشته است. «جیمنی» نخستین بار در سال ۱۹۷۰ معرفی شد و از این رو جیمنی را باید جزو محصولات قدیمی و کهنهکار سوزوکی به شمار آورد. اما مدلی که به ایران آمده، نسل چهارم این خودرو هست که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد.
مردانه اما باب میل خانمها!
اصل اول در مورد جیمنی این است که با یک شاسی بلند اکونومیک مواجه هستیم و باید انتظاراتمان را با این موضوع تطبیق دهیم. طراحی جیمنی به صورت مکعبی شکل بوده و هیچ نشانی از ظرافت و خطوط سیال در بدنه این ماشین به چشم نمیخورد. به عبارت دیگر، جیمنی به زمختترین و مردانهترین شکل ممکن طراحی شده اما دست بر قضا بسیاری از خریداران خانم هم آن را میپسندند! طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۳۹۸۵، ۱۶۴۵ و ۱۷۲۹ میلیمتر بوده که آن را در کلاس شاسی بلندهای سایز کوچک قرار میدهد. البته نسخه سه در آن که به تازگی وارد شده، طولی معادل با ۳۶۲۵ میلیمتر دارد. با این حال به واسطه بهرهمندی از شاسی مستقل و بهکارگیری تایرهای ۱۸ اینچی، جیمنی یک شاسی بلند قلدر و بیابانی به نظر میرسد. با وجود محصولات متنوع و پرشمار در کلاس شاسی بلندها، چهره ظاهری جیمنی در بازار امروز حرف چندانی برای گفتن ندارد و صرفاً به واسطه برند ژاپنی و البته کیفیت بالای مونتاژ، جذاب خواهد بود.
ویژگیهای حرکتی
پیش از این جیمنی با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی در ایران عرضه شد. این پیشرانه میتواند ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون متر گشتاور را تولید و در اختیار راننده قرار دهد. اعداد و ارقام ناامیدکنندهای که حتی از خودروهای ایرانی نیز ضعیفتر است! البته پیش از این نیز اشاره شد که جیمنی یک خودروی کاملاً اقتصادی بوده و نباید انتظارات چندانی از این خودرو داشت. شتاب صفر تا ۱۰۰ جیمنی سه در حدود ۱۶ ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت آن نیز ۷.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر از مسیر پیمایش است. سوزوکی جیمنی در بازارهای جهانی با دو نوع گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی عرضه میشود. با اینکه پیشتر نسخه دنده اتوماتیک این خودرو در ایران عرضه شد اما حالا نسخه دنده دستی آن هم در دسترس خواهد بود؛ موضوعی که میتواند برای آفرودسوارهای حرفهای بسیار جذاب باشد.
قیمت جیمنی سه در دنده دستی در جدیدترین دستورالعمل فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، حدود ۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان (در مبادی ورودی) اعلام شده است. باید منتظر ماند و دید که این شاسی بلند جمع و جور در بازار آزاد با چه برچسب قیمتی دست به دست خواهد شد.
انتهای پیام/