دبیر اولین آرت فر تهران در گفتوگو با «ایران»:
هنرهای تجسمی موجب رونق گردشگری هنری میشود
هنر
135058
اولین اپیزود «آرت فر» تهران با تأکید بر متریال کاغذ در محل کانون پرورش فکری تهران در خیابان حجاب برگزار شد و گالریهایی از تهران و شهرستانها بهترین آثار هنری از هنرمندان را که روی کاغذ خلق شده بود، به اولین آرت فر تهران آوردند.
سعیده احسانی راد - گروه فرهنگی: حسین محسنی، دبیر اولین آرت فر تهران در گفتوگو با خبرنگار «ایران» درباره این رویداد گفت: «اکوسیستم هنرهای تجسمی یک سری آوردگاهها برای توسعه خودش دارد که یکی از مهمترین آنها آرت فر است که منجر به شبکهسازی گالریها، آرتیستها و برندینگ به شکل درست و حرفهای میشود.»
به اعتقاد محسنی، در همه بازارهای حرفهای نقش آرت فرها خیلی پررنگ است و لزومی ندارد هر کشور و شهری آرت فر خودش را داشته باشد. گالریدارها و هنرمندان ایران در این چند ساله به خاطر شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، امکان حضور پرقدرت در چنین رویدادهایی را در خارج از کشور نداشتند؛ به همین دلیل آرتیستهای جوانتر فرصت توسعه کارهایشان را پیدا نکردند.
دبیر اولین آرت فر تهران ادامه داد: «در ایران علیرغم اتفاقهای خوبی که در دهه ۸۰ برای توسعه بازار هنر صورت گرفت و فعالیتهای موزه هنرهای معاصر جدیتر شد اما بعد از آن به جای آنکه آرت فر درست شود، آکشنها (حراجهایی مزایدهای) زیاد شد؛ در صورتی که آرت فرها میتوانستند به تثبیت بازار هنر کمک کنند. خلاف رویهای که در کشور امارات صورت گرفت در امارات، دوبی و ابوظبی مزایدههایی وجود دارد که از لندن گذاشته میشود مانند حراجهای «ساتبی»، «کریستیز» و «فیلیپس» که در حال حاضر امارات در منطقه خاورمیانه صحنهگردان شبکههای هنری است.»
محسنی افزود: «سالیان سال در دورههای مختلف انجمنهای صنفی و گالریها و اهالی هنر آرزوی داشتن چنین آرت فر تهران که شکل ملی را دارد، داشتند که محقق نمیشد. البته در گذشته آرت فرهای کوچکتر با تعداد ۱۵ گالری با برندهای مختلف برگزار شد، اما آرت فری با این وسعت که بیش از ۴۰ گالری و انجمنهای هنری شرکت کنند، سابقه نداشته است. این اپیزود اولین آرت فر تهران است که در حوزه کاغذ است و امیدواریم نسخه اصلی و جدی آن در اردیبهشت در مدل تمام هنرهای معاصر را داشته باشیم بدون محدودیت متریال از گالریهای بیشتر و حرفهایتر.»
دبیر اولین آرت فر تهران در پاسخ به این سؤال که در شرایط سخت اقتصادی چطور تصمیم به برپایی این آرت فر گرفتید، پاسخ داد: «انجمن نگارخانهداران تهران در سالی که بازار هنر زیر بار هزینهها و بحرانهای ساختاری قرار دارد، تصمیم گرفت رویدادی برگزار کند که نه ادامه مسیر گذشته، بلکه آغاز یک مسیر جدید باشد. آرتفِر اُپن پیپر که از چهاردهم تا بیست و یکم آذرماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، نخستین آرتفِر تخصصی متریال محور در منطقه منا از شمال آفریقا تا خاورمیانه محسوب میشود. آرت فر به یک بلندنظری نیاز دارد تا در سطوح رقابتی با کشورهای دیگر باشد.»
او درباره آثاری که در این آرت فر به نمایش درآمده، توضیح داد: «این آرتفِر دامنه گستردهای از رشتهها را دربر میگیرد. طراحی، نقاشی روی کاغذ، چاپ دستی در گونههای مختلف، عکس، تصویرگری، گرافیک، کلاژ، کتاب هنری و حتی مجسمههای پاپیهماشه و آثار حجمی مبتنی بر کاغذ. یکی از ویژگیهای مهم اُپن پیپر توجه جدی به مسائل محیطزیستی است. کاغذ در مقایسه با بسیاری از مواد مورد استفاده در هنرهای معاصر، اثرگذاری زیستمحیطی پایینتری دارد. حمل و نقل آثار کاغذی نسبت به آثار حجیم، انرژی و منابع کمتری مصرف میکند و امکان ارائه آثار با کمترین میزان رد پای کربنی را فراهم میآورد. در جهان امروز که آرتفِرها بیش از هر زمان به دنبال کاهش اثرات زیستمحیطی هستند، تمرکز بر هنرهای کاغذی انتخابی صرفاً زیباییشناختی نیست، بلکه انتخابی مسئولانه است.»
دبیر اولین آرت فر تهران پیشبینی کرد که بازدید در روزهای آینده از این رویداد جدیتر شود. این نقطه امیدی است که در این شرایط سخت اقتصادی این رویدادها روزنه امید و انرژی جدید برای جامعه فرهنگ و ایران باشد و بازار مستقل هنرهای تجسمی برای توسعه بازار هنرمندان کارش را به درستی انجام دهد.
محسنی درباره تأثیر آرتفرها بر جذب گردشگر تأکید کرد و افزود: «هنرهای تجسمی برخلاف شاخههای دیگر هنر به صورت مستقل گردشگری هنری در کشور ایجاد میکند و سرمایهاش را برای ایجاد حال خوب در جامعه به میدان میآورد. صنایع خلاق در تمام کشورها به عنوان بخش درآمدزا و ارزآور شناخته میشود و بیش از هر صنعت دیگر میتواند ارزش افزوده بالاتری داشته باشد. آرت فر یک فرصت ضروری و مهم است که باعث ورود توریست به کشور میشود.»
انتهای پیام/