معاون وزیر تعاون :
۴۵ درصد مهارتآموزان کشور وارد بازار کار میشوند
اقتصاد
135616
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه اشتغالپذیری مهارتآموزان در استانهای مختلف متفاوت است گفت: در برخی استانها بیش از ۸۰ درصد مهارتآموزان وارد بازار کار میشوند، در حالیکه این رقم در برخی استانها کمتر از ۱۰ درصد است و بهطور میانگین حدود ۴۵ درصد مهارتآموزان کارجوی کشور جذب بازار کار میشوند.
ایران آنلاین: غلامحسین محمدی روز یکشنبه در سومین جلسه شورای مهارت چهارمحال و بختیاری افزود: بر اساس آمار تنها ۴۰ تا ۴۵ درصد نیروی کار کشور دارای مهارت کافی هستند و این مساله در کنار نظام نامناسب حقوق و دستمزد، موجب گسترش مشاغل غیررسمی شده است.
به گزارش ایرنا، محمدی با اشاره به وضعیت آموزشهای مهارتی در کشور گفت: ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از بزرگترین زیستبومهای آموزش فنی و حرفهای را دارد و سالانه حدود ۲ میلیون نفر در بیش از ۶۰ حرفه و رشته متناسب با نیاز کشور از سازمان آموزش فنی و حرفهای گواهی مهارت دریافت میکنند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به فاصله آموزشها با نیاز بازار کار افزود: بر اساس آمایش سرزمین، نیازهای بازار کار در استانها متفاوت است و در سالهای گذشته آموزشها منطبق با این نیازها نبوده است، از این رو از یک سال گذشته برنامهریزی شده تا آموزشهای فنی و حرفهای به صورت تقاضامحور و مشارکتی اجرا شود.
محمدی با تاکید بر ظرفیتهای متنوع کشور در حوزههای صنعت، کشاورزی، خدمات و گردشگری افزود: آموزشهای مهارتی باید متناسب با آمایش سرزمین طراحی شود و در چهارمحال و بختیاری نیز برای توسعه مهارتآموزی، برشهای شهرستانی تهیه و بیش از ۳۰ برنامه آموزشی تدوین شده است.
وی اظهار داشت: برای اجرای این برنامهها بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مسوولیت اجتماعی صنعت نفت، مسوولیت اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکتهای تابعه، اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای و منابع ملی تامین شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف این برنامهها، توسعه زیرساختهای آموزشی و ایجاد یک زنجیره کامل از مهارت تا اشتغال در استان است تا نرخ اشتغال دانشآموختگان فنی و حرفهای افزایش یابد.
محمدی با اشاره به تجربه سایر کشورها افزود: در بسیاری از کشورها آموزشهای مهارتی منطبق با نیاز بازار کار ارائه میشود و این رویکرد باید در ایران نیز اجرایی شود، چرا که مشکل اصلی نظام آموزش مهارتی کشور، فاصله میان آموزش و بازار کار است.
وی تاکید کرد: آموزش باید به صلاحیت حرفهای منجر شود و فرد علاوه بر مهارتهای فنی، صلاحیتهای غیرفنی و علمی لازم برای اشتغال را نیز کسب کند؛ در غیر این صورت، زیستبوم آموزشی منسجمی شکل نخواهد گرفت.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای یکی از چالشهای جدی را دانشگاهمحوری و تمرکز بر مشاغل اداری دانست و گفت: این نگاه باعث شده امروز بیش از ۴۰ درصد دانشآموختگان دانشگاهی با بیکاری مواجه باشند، در حالی که بازار کار به تکنسین، صنعتگر، تعمیرکار، متخصص هوش مصنوعی ، تکنسین هوانوردی و سایر مهارتهای فنی نیاز دارد.
محمدی افزود: دانشآموزان و دانشجویان زمان زیادی را صرف تحصیل میکنند، اما مهارت کافی به دست نمیآورند و این موضوع یکی از چالشهای اصلی بازار کار است.
وی با اشاره به وضعیت عرضه و تقاضای نیروی کار گفت: سالانه حدود یکمیلیون و ۴۰۰ هزار نفر آماده ورود به بازار کار هستند، در حالی که تعداد فرصتهای شغلی موجود حدود ۹۹۰ هزار مورد است.
محمدی با تاکید بر تلفیق آموزش با صنعت افزود: طبق توصیههای بینالمللی، سهم دانشگاهها در آموزشهای آینده کاهش مییابد و بخش عمده آموزشها در محیط کار، از طریق منتورینگ، انجمنهای حرفهای، آموزشهای درونسازمانی و آموزشهای آنلاین انجام خواهد شد.
تاکید استاندار چهارمحال وبختیاری بر نقشه راه مهارتی متناسب با ظرفیتهای استانی
استاندار چهارمحال و بختیاری با تقدیر از اقدامات صورتگرفته در راستای ترویج فرهنگ مهارتآموزی گفت: مهارت آموزی سرمایهای بلندمدت و بستر ساز رشد و شکوفایی کشور است که نیازمند یک نقشه راه متناسب با ظرفیتهای بومی است.
جعفر مردانی با تاکید بر نگاه بنیادین به موضوع مهارت آموزی افزود: مهارت، شاهکلید اشتغال پایدار است و مهارتآموزی یک موضوع بخشی نیست، بلکه راهبردی در توسعه همهجانبه است.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: هرگاه آموزشهای مهارتی، هدفمند، مسالهمحور و متناسب با نیاز بازار کار طراحی شود، شاهد کاهش بیکاری، افزایش بهرهوری و اشتغال پایدار خواهیم بود.
به گفته وی، نیاز واقعی اقتصاد استان این است که جوان تحصیلکردهای که مهارت متناسب با ظرفیتهای صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات ندارد، از چرخه تولید خارج نشود.
مردانی نقشآفرینی سازمان فنی و حرفهای، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاهها، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را در سیاستگذاری و حرکت به سمت آموزشهای تقاضامحور، دورههای مهارتی مبتنی بر نیازهای واقعی بنگاهها و پروژههای سرمایهگذاری حیاتی دانست.
وی گفت: مهارتآموزی زمانی موفق است که به استخدام یا خوداشتغالی منجر شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی ضرورتی اجتنابناپذیر همراه با سرمایهگذاری برای تولید است، گفت: هیچ سرمایهگذاری بدون نیروی ماهر به بهرهوری مطلوب نخواهد رسید.
مردانی گفت: تمرکز بر مهارتهای نوین، آیندهمحور، فناوریهای جدید، مهارتهای مورد نیاز کشاورزی مدرن و مشاغل سبز به عنوان ضرورتهای اقتصاد آینده استان است و باید آموزشهای فنی و حرفهای به سمت هدایت شود.
وی با تاکید بر تشکیل کارگروهی با محوریت استانداری برای هماهنگی و همافزایی بین تمامی دستگاههای اجرایی دولتی و بخش خصوصی، گفت: دستگاههای مختلف باید به همراه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در کنار هم حرکت کنند و از موازیکاری در این زمینه پرهیز شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه مهارت یک اقدام مقطعی نیست، بلکه حرکتی مستمر است که نیازمند حمایتهای سیاستی و تخصصی فنی و حرفهای میباشد و لازم است نقشه مهارتی استان متناسب با ظرفیتها و نیازهای واقعی تدوین و اجرا شود.
صنعت با موضوع مهارتآموزی تلفیق نشده است
نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیتها و کمبودهای موجود در استان در حوزه اشتغال و مهارت آموزی گفت: استان از نظر فنی و تخصصی دارای ظرفیتهای قابل توجهی است، اما در برخی حوزهها مورد بیمهری قرار گرفته است.
غلامرضا میرزایی با بیان اینکه در شهرستان بروجن پنج شهرک صنعتی و ۲ مجتمع فولادی فعال است و یک ظرفیت جدید در حوزه پتروشیمی در این شهرستان در حال راهاندازی است افزود: این شهرستان از ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه صنعت برخوردار است اما در حوزه مهارت آموزی و توسعه مراکز و دانشکده مهارتی کمبود وجود دارد.
وی گفت: در استان چهارمحال و بختیاری به خصوص شهرستان بروجن به عنوان یکی از مناطق صنعتی استان تاکنون ارتباط موثری در زمینه مهارت آموزی و صنعت بوجود نیامده است و نیاز است مراکزی مانند اداره کل فنی و حرفهای و دانشگاه ملی مهارت با بخش صنعت تفاهمنامههای برای مهارت آموزی منعقد کنند.
سرپرست اداره کل آموزش فنی وحرفهای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح آمایش مهارتی استان در حال انجام است، گفت: برشهای شهرستانی این طرح با توجه به ظرفیتهای شهرستانی تهیه شده است تا آموزشها و دورهها براساس زیرساختهای موجود تقویت شود.
سید محمد علوی افزود: در حال حاضر در استان ۱۸ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی فعال است که دربرنامه است بخشی از این مراکز به صورت هیات امنایی با کمک صنایع، خیران مهارتی و یا اهالی منطقه اداره شود .
وی از راهاندازی مرکز و کارگاه انرژیهای نودر لردگان، ایجاد مرکز تخصصی بادام در سامان، تجهیز کارگاه تهویه در شهرکرد و به روز رسانی تجهیزات کارگاههای آموزشی در دستور کار قرار دارد که برای راهاندازی این مراکز به اعتبار نیاز است.
به گفته وی، راهاندازی کارگاه هوش مصنوعی با هماهنگی و همکاری دانشگاه شهرکرد به صورت پایلوت در ۲ شهرستان شهرکرد و بروجن در دست اقدام است.
وی با اشاره به امضا تفاهمنامه بین اداره کل آموزش فنی وحرفهای و شرکت فولاد گفت: در این تفاهمنامه آموزش و رشتههای مورد نیاز این شرکت با در مراکز فنی و حرفهای آموزش داده میشود و همچنین کارگاه جوار صنعت فولاد نیز راهاندازی میشود.
علوی با اشاره به اینکه در بخش اقتصاد دیجیتال، شناسایی ظرفیتهای موجود در استان و انعقاد قراردادهای مرتبط در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ایجاد کارگاههای هوش مصنوعی یک ضرورت برای استان به شمار میرود.
در آیین جلسه شورای مهارت چهارمحال و بختیاری تفاهمنامهای بین اداره کل آموزش فنی و حرفهای چهارمحال و بختیاری و فولاد امضا شد.
انتهای پیام/