رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» تشریح کرد

ساخت ۷ هزار و ۸۰۰ مدرسه در دستور کار دولت

در حال حاضر ۹۲ درصد مدارس از سیستم‌های گرمایشی استاندارد استفاده می‌کنند

جامعه

136223
ساخت ۷ هزار و ۸۰۰ مدرسه در دستور کار دولت

دولت چهاردهم «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی» را با دستور رئیس‌جمهوری با رویکردی جدید و متفاوت و با اتکا به ظرفیت‌های مردمی مبتنی بر دسترسی عادلانه به خدمات و زیرساخت‌های آموزشی، تعریف و تنظیم ارتباطات بین‌بخشی و استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند، کلید زد. در حال حاضر ساخت و تجهیز بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ مدرسه در دستور کار این دولت قرار دارد.

غزل رضایی‌ثانی- گروه اجتماعی: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید می‌کند:«موضوع نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی به‌عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی و محوری دولت چهاردهم مدنظر قرار گرفته است.»

حمیدرضا خان‌محمدی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره آخرین وضعیت مدرسه‌سازی می‌گوید:«از ابتدای کار دولت برای تبدیل این سیاست اجرایی به یک چهارچوب عملیاتی، به یک شناخت دقیق از مجموعه مسائل و نیازهایی که در سطح کشور درباره ساخت فضای آموزشی وجود دارد، نیاز داشتیم. به همین دلیل اطلس نیازهای استان‌ها در شش محور کلیدی استعلام شد و استانداران در محوریت این کار قرار گرفتند.»

او درباره کلان‌برنامه‌های عدالت آموزشی توضیح می‌دهد:«نهضت توسعه عدالت فضای آموزشی، دو کلان‌برنامه در دولت چهاردهم دارد؛ اول، برنامه کلیدی درباره ساخت فضاهای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز و دوم کیفیت‌بخشی به محتوای آموزشی است. در قالب نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی، تعداد ۷ هزار و ۸۰۰ پروژه بالغ بر ۴۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس و با زیربنای حدود ۷/۵ میلیون مترمربع در دستور کار قرار گرفته است.

از اوایل استقرار دولت، کلان‌برنامه ساخت فضای آموزشی با حمایت رئیس‌جمهوری انجام می‌شود. از ابتدای آبان‌ سال گذشته، دولت مصمم به اجرای این برنامه بود تا جایی که بیش از ۷۰ جلسه با حضور رئیس‌جمهوری در زمینه توسعه و تجهیز مدارس برگزار کردیم.»

خان‌محمدی با اشاره به همکاری سایر دستگاه‌ها در مدرسه‌سازی می‌گوید:«در هماهنگی که با مجموعه وزارت کشور داشتیم، یک «الگوی عمل» طراحی شد و به امضای وزرای کشور و آموزش و پرورش رسید و سپس به استانداران ابلاغ شد. طبق این الگوی عمل، باید یک نظام تقسیم کار ملی، محلی و منطقه‌ای تعریف و مشخص شود که هر کسی چه کارهایی انجام بدهد.

با محوریت وزارت آموزش پرورش و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی، خیرین بزرگوار نیز در سطح استان‌ها به ما کمک می‌کنند. شاه‌بیت این مسأله، توجه به استفاده از ظرفیت‌های مردم و جلب مشارکت مردمی برای حل مسائل در نکات کلیدی فضاهای آموزشی کشور است. در همین قالب تقریباً برای همه پروژه‌ها یک مسئول مردمی هم در نظر گرفته شده تا راهبری و نظارت بر اجرای نهضت را انجام بدهد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره پروژه‌هایی که در گام اول تحویل داده شده، می‌گوید:«در قدم اول، بالغ بر ۲۴۰۰ پروژه را در سطح کشور با ۱۱۵۰۰ کلاس درس و یک میلیون و ۴۳۸ هزار مترمربع زیربنا تحویل داده‌ایم. ۶۲ درصد از این پروژه‌ها با مشارکت مستقیم مردم در حوزه‌های اجرایی و تأمین مالی بوده، البته در برخی از پروژه‌ها مردم و خیرین مشارکت صددرصدی داشته‌اند، ولی در کل پروژه‌ها، همواره مردم به روش‌های مختلف مشارکت و همراهی داشته‌اند.

۴۳ درصد از این پروژه‌ها در نقاط شهری استقرار دارند و ۵۷ درصد هم در مناطق روستایی هستند. هدف ما در نقاط روستایی، رفتن به سمت عدالت آموزشی و در نقاط شهری مدیریت تراکم جمعیت در کلاس‌های درس است. از این رو یکی از اهداف نهضت، کاهش کلاس‌هایی است که تراکم آنها بیش از ۳۵ نفر باشد. تا پایان برنامه هفتم توسعه باید تعداد کلاس‌های بالای ۳۵ نفر دانش‌آموز به صفر برسد.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره میزان تعهدات خیرین مدرسه‌ساز می‌گوید:«سال گذشته خیرین در فرآیند مربوط به ساخت فضای آموزشی در حوزه مدرسه‌سازی بالغ بر ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تعهد داشتند، ولی امسال بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان تعهد داده‌اند.»
او در پاسخ به این سؤال که در کشور چه تعداد مدارس سنگی و کانکسی وجود دارد و چه تعداد از آنها جمع‌آوری شده است، می‌گوید:«بالغ بر ۹۸۱ مدرسه کانکسی در کشور شناسایی شدند که بیش از ۹۶۰ مورد از آنها با مشارکت مالی و اجرایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد نیکوکاری خیر گرانقدر حاج اکبر ابراهیمی جمع‌آوری شد.
در حال حاضر تعداد کمی از مدارس کانکسی باقی مانده‌ که آن هم نهایتاً تا دی ماه سال ‌جاری جمع‌آوری می‌شوند. به جای هر مدرسه کانکسی که جمع‌آوری شده، مدرسه‌های ثابت ساخته شده‌ است.»
خان‌محمدی درباره جمع‌آوری مدارس سنگی نیز توضیح می‌دهد:«در سطح کشور ۸۷۰ مدرسه سنگی داریم که طی تعاملات اجتماعی با بنیاد علوی ۲۸۵ مدرسه سنگی شناسایی شده است. از این آمار ۷۰ مدرسه جمع‌آوری شده و تا آخر سال بقیه مدارس با هماهنگی بسیج سازندگی جمع‌آوری می‌شوند.»

همه مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می‌شوند
تأمین و تجهیز سیستم گرمایشی مدارس به‌خصوص در مناطق سردسیر کشور جزو دغدغه‌های همیشگی دولت چهاردهم است. در همین راستا سازمان نوسازی مدارس تلاش کرده سیستم‌های گرمایشی استانداردی در مدارس تعبیه کند تا حوادثی مانند آتش‌سوزی یا مسمویت با گاز منوکسید کاهش یابد. معاون وزیر آموزش و پرورش در این‌باره توضیح می‌دهد:«در حال حاضر ۹۲ درصد مدارس از سیستم‌های گرمایشی استاندارد استفاده می‌کنند، اما ۳۴ هزار کلاس درس باقی مانده‌اند که باید برای آن هم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. تقریباً هشت درصد از مدارس برای تأمین وسایل گرمایشی باقی مانده‌اند که باید تا سال ۱۴۰۷ برای جایگزینی و استاندارد‌سازی این مدارس اقدام شود. خوشبختانه از محل منابع اعتباری که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده، سالانه ردیفی برای این موضوع مهم پیش‌بینی می‌شود. ملاک عمل برای ما سیستم‌های متمرکز گرمایشی و حرارت مرکزی است و سعی شده مطابق قوانین و مقررات ملی ساختمان از بردن شعله مستقیم در کلاس‌های درس پرهیز کنیم و فقط از سیستم‌های متمرکز در حوزه گرمایش مدارس کشور استفاده شود.»
او درباره چگونگی نصب سیستم‌های گرمایشی در مدارس مناطقی که گاز کشیده نشده‌اند، می‌گوید:«در مناطقی که گاز نباشد سعی می‌کنیم از اسپلیت‌های دو فصلی و سایر تجهیزات گرمایشی استاندارد استفاده کنیم. این موارد بیشتر مشمول مناطق کم‌برخوردار و کم‌جمعیت است که البته باید با رعایت کامل موارد ایمنی و داشتن استانداردهای ملی باشد. همچنین سیستم‌های گرمایشی موجود در مدارس باید سالانه تعمیرات اساسی شوند که در برنامه‌ای مشخص و حسب اعلام نیاز ادارات کل آموزش و پرورش و پایش‌های دوره‌ای مورد اقدام قرار می‌گیرند. اخیراً هم یک توافقنامه با شرکت ملی گاز ایران امضا کردیم که در این توافقنامه قرار است شرکت ملی گاز از منابع داخلی خود با صدور گواهی صرفه‌جویی در فرآیند استاندارد‌سازی سامانه‌های گرمایشی مدارس و تعبیه سیستم‌های هوشمند در موتورخانه مدارس اقدام کند.»

 

برش

۳۰ درصد کلاس‌های درس هوشمند شده اند

در فرآیند عدالت آموزشی یکی از محورهایی که می‌تواند به بهبود یاددهی و یادگیری کمک کند، بحث تجهیزات در راستای هوشمند‌سازی است. خان‌محمدی درباره هوشمند‌سازی مدارس می‌گوید:«در حوزه تجهیزات مدارس در نهضت توسعه عدالت، یک الگوسازی جدید از کلاس و مدرسه هوشمند طراحی کردیم. در راستای اجرای این الگو، اخیراً شاهد اجرای آن در یک مدرسه در شهر قدس با حضور ریاست محترم جمهوری بودیم. همان روز رئیس‌جمهوری تأکید کردند موضوع مدرسه هوشمند را به‌عنوان یکی از مسیرها در مدرسه‌سازی جدی بگیریم. همزمان با این اقدامات، هوشمندسازی مدارس در نهضت توسعه عدالت دو هفته پیش با حضور رئیس‌جمهوری، در مدرسه عترت منطقه ۸ تهران و به طور همزمان در ۳۱ استان سراسر کشور رسماً آغاز شد. این الگوی طراحی ‌شده قرار است به‌عنوان الگوی مطلوب و استاندارد، به تعداد هر چه بیشتری از مدارس کشور تسری یابد. با وجود هدفگذاری کلان دولت برای پوشش‌دهی کامل تمامی مدارس کشور، دستیابی به این امر مستلزم تأمین منابع مالی قابل‌توجهی است؛ به همین دلیل اجرای این طرح با رویکردی گام‌به‌گام و تدریجی پیش خواهد رفت.»معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اولویت ساخت مدارس هوشمند نهضت توسعه عدالت در مناطق محروم می‌گوید:«اولویت ساخت مدارس هوشمند با مناطق محروم، مدارس شبانه‌روزی و مدارسی است که تعداد دانش‌آموزان آنها بیشتر است. ۳۰ درصد از کلاس‌های درس در نهضت توسعه عدالت به تجهیزات هوشمند و سایر تجهیزات تخصصی این حوزه مجهز شده‌اند.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه