چانگان دیپال SL۰۳ و آرک‌فاکس آلفا S وارد مرحله آزمون جاده‌ای شدند

چراغ سبز چین به خودروهای خودران

اقتصاد

136234
چراغ سبز چین به خودروهای خودران

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) به‌طور رسمی اولین مجموعه مجوزهای مشروط رانندگی خودکار سطح ۳ (Level ۳ Conditional Autonomous Driving) را صادر کرد. این سطح به مرحله‌ای گفته می‌شود که در آن مسئولیت اصلی رانندگی در شرایط مشخص به سیستم خودرو سپرده می‌شود،

یاسمن صادق شیرازی- گروه خودرو: نه راننده.به‌گزارش سایت carnewschina، تصمیمی که به‌عنوان یک نقطه عطف مهم، صنعت خودروی چین را از مرحله آزمایش‌های محدود به سمت کاربردهای واقعی و نیمه‌تجاری فناوری خودران هدایت می‌کند. بر اساس این اعلام، دو خودروی تمام‌برقی اجازه یافته‌اند تا در محدوده‌های مشخصی از شهرهای پکن و چونگ‌کینگ وارد فاز آزمون جاده‌ای شوند. این اقدام نشان می‌دهد چین به‌تدریج در حال عبور از فاز آزمایش در محیط‌های بسته و ورود به مرحله استفاده کنترل‌شده از سامانه‌های رانندگی خودکار در ترافیک واقعی است.

نخستین خودروهای دارای مجوز چه مدل‌هایی هستند؟
مجوزهای صادرشده به دو سدان تمام‌برقی از خودروسازان مطرح چینی تعلق دارد، دیپال SL۰۳ از زیرمجموعه برند دیپال شرکت چانگان و آرک‌فاکس آلفا S از برند آرک‌فاکس وابسته به گروه بایک. هر دو خودرو به سامانه رانندگی خودکار سطح ۳ مشروط مجهز هستند. سطحی که در آن خودرو می‌تواند در شرایط تعریف‌شده، کنترل کامل رانندگی را بر عهده بگیرد، اما همچنان حضور راننده به‌عنوان ناظر الزامی است.

تمرکز بر ترافیک سنگین شهری
چانگان دیپال SL۰۳ با کد فنی SC۷۰۰۰AAARBEV یک سدان تمام‌برقی است که توانایی رانندگی خودکار در شرایط ترافیک سنگین بزرگراه‌ها و بزرگراه‌های شهری را دارد، آن هم در محدوده یک خط حرکتی مشخص. حداکثر سرعت عملکرد خودکار این خودرو ۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. عددی که نشان می‌دهد تمرکز اصلی آن بر مدیریت ترافیک‌های کند و پرتراکم است، نه رانندگی پرسرعت. آزمون‌های جاده‌ای این خودرو به بخش‌های مشخصی از شهر چونگ‌کینگ(شهری است در غرب کشور چین) محدود شده است؛ از جمله چندین بزرگراه و کمربندی داخلی در این شهر.

سرعت بیشتر در بزرگراه‌ها
در مقابل، آرک‌فاکس آلفا S با کد BJ۷۰۰۱A۶۱NBEV نیز یک سدان تمام‌برقی است که قابلیت رانندگی خودکار سطح ۳ را در بزرگراه‌های شهری و بین شهری ارائه می‌دهد، اما با یک تفاوت مهم: حداکثر سرعت عملکرد خودکار آن به ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. محدوده‌های آزمایشی این خودرو در پکن تعریف شده‌اند و شامل بزرگراه‌های بزرگ و مسیرهای مهم فرودگاهی در بخش‌های مشخص‌شده هستند؛ مسیرهایی که ترکیبی از ترافیک شهری و بین‌شهری را در اختیار سیستم خودران قرار می‌دهند.

نظارت سخت‌گیرانه و چهارچوب‌های کنترلی
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرده است که هر یک از این خودروها توسط نهادهای عملیاتی جداگانه و صرفاً در محدوده‌های تعیین‌شده فعالیت خواهند کرد. هم‌زمان، نظارت بر عملکرد خودروها، ثبت داده‌ها و الزامات ایمنی به‌طور جدی تقویت می‌شود. به گفته این وزارتخانه، قوانین پذیرش خودروهای هوشمند متصل و استانداردهای نظارتی، به‌صورت مستمر به‌روزرسانی خواهند شد تا توسعه صنعت خودروهای انرژی نو و هوشمند چین با کیفیت و ایمنی بالاتری دنبال شود.

مسئولیت حقوقی  در رانندگی خودکار سطح ۳
در این مطلب، به یک نکته مهم حقوقی نیز اشاره شده است. در سامانه‌های رانندگی خودکار سطح۳، اگر خودرو در محدوده عملکرد تعریف‌شده دچار نقص فنی و این نقص به تصادف منجر شود، مسئولیت حقوقی باید متوجه خودروساز باشد، نه راننده. با این حال، هنوز قوانین جامع، مقررات اجرایی شفاف و تفسیرهای حقوقی کامل برای چنین سناریوهایی به‌طور کامل تدوین نشده‌اند؛ موضوعی که احتمالاً در جریان اجرای این طرح‌های آزمایشی، به یکی از محورهای اصلی سیاست‌گذاری تبدیل خواهد شد.
انتخاب شهرهای پکن و چونگ‌کینگ برای اجرای این طرح‌های پایلوت نیز تصادفی نیست. چونگ‌کینگ، محل استقرار چانگان، به‌عنوان شهر کوهستانی با شبکه حمل‌ونقل پیچیده و چندلایه شناخته می‌شود و می‌تواند چالش‌های متنوعی را پیش روی سامانه‌های خودران قرار دهد. در مقابل، پکن به‌عنوان پایتخت چین و محل استقرار گروه بایک، ارتباط نزدیکی با نهادهای قانونگذار دارد. اجرای هم‌زمان این پروژه‌ها در چنین شهرهایی می‌تواند به اصلاح تدریجی قوانین، تکمیل مقررات و آماده‌سازی زیرساخت حقوقی برای ورود گسترده‌تر خودروهای خودران به بازار چین کمک کند.

تاریخچه حضور چانگان در ایران
چانگان برای بازار خودروی ایران نامی آشناست و سابقه حضور آن به سال‌های پیش از توقف گسترده واردات خودرو بازمی‌گردد. این خودروساز چینی در اولین دوره ورود خود، با عرضه چند مدل سواری توانست جایگاهی قابل توجه در میان برندهای آسیایی پیدا کند. پس از یک وقفه چندساله، محصولات چانگان بار دیگر به بازار ایران بازگشته‌اند، اما این‌بار با تمرکز بر مونتاژ. برخی مدل‌های این برند اکنون در داخل کشور مونتاژ می‌شوند و به همین دلیل حضور چانگان در بازار ایران تداوم پیدا کرده است. این خودروها بیشتر در کلاس سواری شهری و کراس‌اوور قرار دارند. در عین حال، چانگان در بازار جهانی مسیری متفاوت و پیشرفته‌تر را دنبال می‌کند. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد