ضرورت سرمایهگذاری در حوزههای حمل و نقل و گمرک برای ارتقای جایگاه لجستیک
اعلام آمادگی برای ایجاد مرکز لجستیکی در سهلان در قالب منطقه ویژه اقتصادی یا بندر خشک
اقتصاد
136319
مدیر عامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به اهمیت بالای لجستیک در توسعه اقتصادی کشور گفت: لجستیک یک مفهوم علمی و اجرایی است که نیازمند توجه ویژه به دو بال اصلی خود، یعنی حمل و نقل و گمرک است، که در این زمینه برای احیای لجستیک، باید هر دو بخش را به طور همزمان تقویت کنیم این امر مستلزم سرمایهگذاری در زیرساختها و اجرای دقیق قوانین است.
ایران آنلاین: کاظمی سلیمی مدیر عامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، حمل و نقل و گمرک را دو بال علمی و اجرایی لجستیک دانست و افزود: برای توسعه این حوزه باید بر این دو بخش سرمایهگذاری جدی انجام شود.
کاظم سلیمی در گفتوگو با خبرنگار ایران در تبریز، ضمن اشاره به اهمیت روز ملی حمل و نقل در تسهیل مراودات تجاری کشور، گفت: کارکرد گمرک در دنیا تسهیلگری است، نه کنترلگری. اگر روند ترخیص کالا در کشورهای خارجی با سرعت انجام میشود، به دلیل جانمایی درست گمرک و اجرای فرآیندهای تسهیلگر است.
وی به سه فرایند کلیدی در گمرکهای دنیا اشاره کرد و افزود: یکی از این فرایندها حسابرسی پس از ترخیص است که البته در صورتی که به درستی اجرا شود، هم شفافیت ایجاد میکند و هم سرعت تجارت را افزایش میدهد.
سلیمی بر لزوم تبدیل گمرک از یک نهاد کنترلگر به یک نهاد تسهیلگر تأکید کرد و گفت: «این تغییر در گمرک تنها با اجرای صحیح قوانین و تغییر نگاهها به گمرک امکانپذیر است. در غیر این صورت، لجستیک کشور در وضعیت کنونی باقی خواهد ماند.
نایب رئیس هیأت مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از راهاندازی مراکز لجستیکی و مناطق ویژه اقتصادی در ۱۴ استان کشور در سه ماه اخیر خبر داد و افزود: این اقدامات گامهای مؤثری در جهت ساماندهی زنجیره لجستیک کشور به شمار میروند.
وی همچنین در خصوص بازدید از فازهای ۲ و ۳ منطقه ویژه سهلان اظهار داشت: «زیرساختهای این منطقه باید به سرعت تأمین شود تا بتواند ظرفیتهای موجود را به نحو احسن بهرهبرداری کرده و زمینه جذب سرمایهگذاران از استانهای همجوار را در زمینههای تولید و صنعت فراهم شود.
وی با اشاره به درآمد سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی انبارداری در کشور، گفت: «حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از این درآمدها مربوط به بندر شهید رجایی است که اگر قوانین به درستی اجرا شوند، بسیاری از مشکلات، از جمله قاچاق کالا، به صورت ریشهای حل خواهد شد.
وی درباره سفر به آذربایجان شرقی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز گفت: سهلان نخستین منطقهای است که به طور رسمی اعلام کردهایم امکان ایجاد مرکز لجستیکی در قالب منطقه ویژه اقتصادی یا بندر خشک در آن وجود دارد و آماده اجرای این طرح هستیم.
مدیر عامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به ظرفیتهای بالای استان آذربایجان شرقی، افزود: این استان از نظر زیرساخت، نیروی انسانی و حضور تجار بزرگ، ظرفیت بسیار بالایی دارد.
سلیمی با بیان این که سیستم کارآمد افراد کارآمد تربیت میکند، گفت: اگر امروز با مدیران ناکارآمد مواجه هستیم، ریشه این مشکل در ناکارآمدی سیستم اقتصادی و تجاری کشور است. اصلاح نگرشها و حرکت به سمت برنامهریزی علمی و شاخصمحور یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
وی افزود: با برنامهریزی درست و بهکارگیری ظرفیتهای موجود، میتوان زنجیره لجستیک کشور را پویا و اثرگذارتر کرد.
در ادامه نشست روح اله قریشی، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی سهلان گفت: در زمان جنگ ۱۲ روزه با تشکیل کارگروه ویژه به دستور استاندار آذربایجان شرقی با اعضای مرتبط ظرف سه روز ۱۱ هزار تن کالا بدون انجام تشریفات گمرکی از گمرک منطقه ویژه سهلان ترخیص شد.
روح اله قریشی با اشاره به اهمیت توسعه منطقه ویژه سهلان در رشد اقتصادی افزود: کل محدوده مصوب منطقه ویژه سهلان دو هزار و ۵۲ هکتار است که فاز اول به وسعت ۲۴۷ هکتار حصارکشی شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فاز دوم به مساحت ۲۹۰ هکتار در حال حصارکشی و فاز ۳ و ۴ با همکاری و حمایت معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در حال تملک است.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی سهلان افزود: در چهار سال اخیر ۶۳ واحد تولیدی در فاز ۱ در انواع زونها مستقر شده و اکنون نیز در مرحله تجهیز و تولید است.
انتهای پیام/