ایران آنلاین گزارش می دهد؛

سید عباس موسوی و تاسیس هسته های مقاومت در لبنان

سیاست

43752
سید عباس موسوی و تاسیس هسته های مقاومت در لبنان

شهید سید عباس موسوی دومین دبیرکل حزب الله لبنان، روحانی اندیشمندی بود که در تحولات این کشور در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی تاثیرات بسیاری داشت. موسوی را باید همطراز چهره هایی چون امام موسی صدر و دکتر چمران بدانیم که در بالندگی جامعه شیعه در لبنان، نقشی محوری داشت.

گروه سیاسی ایران آنلاین: برخلاف تصور رایج در بین عموم مردم، سید عباس موسوی هرچند از موسسان حزب الله لبنان به شمار می رود، اما اولین دبیرکل این حزب نبود. پس از اعلام رسمی تشکیل گروه حزب الله در سال 1983 (1362) صبحی طفیلی دبیرکل حزب الله شد. اما برخی از موضع گیری های او باعث شد تا نهایتا یکسال بعد از سوی شورای اجرایی حزب الله کنار گذاشته شود و سید عباس موسوی جانشین وی شود.

سید عباس موسوی در زمانی که دبیرکلی حزب الله را برعهده گرفت، جوانی 32 ساله بود. هرچند نام او پس از تصدی این سمت برای عموم شناخته شد، اما سید عباس از سال ها قبل در تحولات میدانی لبنان تاثیرگذار بود و خصوصا در شکل گیری گروه حزب الله نقش ویژه ای ایفا کرد.

سید عباس که از نوجوانی عشق کمک به مردم فلسطین را داشت، از همان زمان به سوریه می رود تا آموزش های نظامی را پشت سربگذارد. سپس با امام موسوی صدر آشنا می شود و این سرآغاز ایجاد تحول در زندگی او می شود. چرا که امام موسی صدر روح سید عباس را پرورش می دهد و او را برای ادامه تحصیل به نجف و نزد سید محمد باقر صدر می فرستد. در نجف سید عباس و سید حسن نصرالله که او را هم از سوی امام موسی صدر به عراق آمده بود، با هم آشنا می شوند و این دو جوان بعدها در تشکیل حزب الله لبنان با هم همکاری می کنند.

دومین اتفاق بزرگ در زندگی سید عباس موسوی، حمله سال 1982 (1361) اسرائیل به جنوب لبنان بود. در پی این اتفاق، سید عباس موسوی نیروهای مقاومت را برای مبارزه با اسرائیل جمع می کند. اما همزمان قوای محمد رسول الله(ص) به فرماندهی حاج احمد متوسلیان به لبنان می روند و این اتفاق میمون، نقطه تشکیل حزب الله لبنان می شود.

سید عباس موسوی که از مقدمات آموزشی نیروهای حزب الله گرفته تا دیگر مقدمات تشکیل این گروه، حاضر و موثر بود، در سال 1984 و پس از کنار رفتن صبحی طفیلی، حزب الله را رهبری کرد و اولین نشانه های قدرت گیری این گروه نیز در زمان راهبری سید عباس موسوی ظاهر شد. اما درست در زمانی که امیدهای فراوانی به قابلیت های سید عباس بسته شده بود، خودروی وی توسط بالگردهای ریژیم صهیونیستی منهدم می شود و در این حادثه، همسر و فرزند سید عباس نیز به شهادت می رسند.   


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست