«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

نگاه زندانیان غیرعمد چشم انتظار دستان خیران

غزال ساری‌اصلان

غزال ساری‌اصلان

جامعه

43861
نگاه زندانیان غیرعمد چشم انتظار دستان خیران

بخشی از جامعه گرفتار فقر شده‌اند، به گونه‌ای که به موجب رخ دادن یک حادثه همچون تصادف، مهریه نامعقول، عدم پرداخت نفقه به سبب بیکاری و بدهکار شدن، سقوط افراد رقم می‌خورد و شیرازه زندگی فرد از هم می‌پاشد.

گروه اجتماعی«ایران آنلاین»: این روزها به سبب مسائل اقتصادی و دیگر معضلات، تنش‌های بسیاری را در جامعه شاهد هستیم که زمینه‌سازی برای وقوع جرم است؛ این تنش‌ها گاه عامدانه و گاه خارج از تعادل بشر صورت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که خطوط قرمز و قانون کشور نادیده گرفته می‌شود و منع فرد از زندگی در کنار خانواده و جامعه را درپی دارد؛ چراکه در حال حاضر زندان به عنوان یکی از پرکاربردترین مجازات‌ها، راه حلی است که درمواقع وقوع جرم نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

در این میان اما ممکن است برخی ازافرادی که جرمی غیرعمد مرتکب شده‌اند یا به هر علتی در زندان هستند، برای جامعه و دولت مضر نباشند، با این حال اما وقوع یک رخداد یا یک اشتباه سبب شده تا مدتی از عمر خود را در زندان و به دور از خانواه سپری کنند.

ستاد مردمی دیه اما نهادی خیریه بوده که نیکوکاران آن به عنوان بازوان توانمند این مرکز امر کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد را بر عهده دارند.

در ماه مبارک رمضان سال 1369 اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان بر پا شد و پایه‌های این نهاد خیریه با عنوان ستاد دیه سازمان زندان‌ها، شکل گرفت؛ از آن پس هرساله هم‌زمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان جشن گلریزان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادی محکومان جرایم غیرعمد مالی برگزار می‌شود تا در آستانه ماه مهمانی خدا و در روزهای منتهی به نوروز، این محبوسان اغلب عائله‌مند به آغوش پر مهر خانواده بازگردند.

نیکوکاری که نخواست نامش اعلام شود، با پرداخت یک میلیارد و 600 میلیون تومان بدهی ۲۱ نفر از زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد را پرداخت کرد تا در روز‌های پایانی سال نزد خانواده خود بازگردند؛ این خبر را مدیر ستاد مردمی دیه استان تهران اعلام کرد و گفت: زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد چشم به دستان نیکوکاران دوخته‌اند تا در روز‌های پایانی سال در کنار خانواده خویش باشند و فرزندانشان پدر یا مادر خود را پس از مدت‌ها بر سر سفره ببینند.

نیکوکاران همواره در مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی بیش از ایام دیگر به کمک نیازمندان می‌شتابند و امسال همزمانی اعیاد شعبانیه و استقبال از ماه مبارک رمضان با روز‌های پایانی سال موجب شده خیران بیشتر به میدان نیکی بشتابند؛ به گونه‌ای که اعلام شد به همت علاقه‌مندان به محسن چاوشی، خواننده، در آخرین فراخوان آزادی مرتبط با سال ۱۴۰۲ زمینه رهایی ۵۰ زندانی جرایم غیرعمد فراهم شد.

رقم بدهی این زندانیان مساعدت شده از پنج استان اگرچه رقمی افزون بر پنج میلیارد تومان بود، اما به همت نمایندگی‌های ستاد مردمی دیه و به طور ویژه اقدامات موثر کمیته‌های صلح و سازش بخش عمده‌ای از دیون خصوصی محکومان طی فرآیند آزادی زندانیان در قالب اخذ گذشت و ارایه دادخواست اعسار از رقم محکومٌ‌به کسر شد و با تامین باقی ۸۵۰ میلیون تومانی تعهدات این زندانیان غیرعمد از جانب طرفداران محسن چاوشی، جواز آزادی مددجویان مذکور صادر شد.

بنا براین گزارش، شیوه و روش نیکو آزادسازی زندانیان علاوه بر حفظ آبروی یک خانواده موجب کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی ناشی از گرفتاری سرپرست خانواده در بند زندان می‌شود. علاوه بر اهمیت فرهنگ‌سازی برای آزادی زندانیان غیر عمد، کمک به افراد آبرومندی که درپی جرائم غیرعمد در زندان تحمل حبس می‌کنند باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

در این راستا خیران و نیکوکارانی که قصد کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد را دارند همواره می‌توانند از طریق مراجعه به سایت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با نحوه ارسال کمک‌های مالی و آزادی زندانیان استان خود آشنا شوند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه