بازی‌ساز «بچه زرنگ» در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

وجود جوانان خلاق؛ نقطه قوت بازی‌سازی در ایران/ «بچه زرنگ ۲» در آینده‌ای نزدیک ساخته می‌شود

فرهنگ

44011
وجود جوانان خلاق؛ نقطه قوت بازی‌سازی در ایران/ «بچه زرنگ ۲» در آینده‌ای نزدیک ساخته می‌شود

مصطفی کیوانیان گفت: قوت بازی‌سازی در ایران وجود جوانان خلاق است، ما نیروی انسانی متخصص با توانایی بالا داریم که می‌توانند بازی‌هایی بسازند که در بازار بین‌المللی عرضه شود.

گروه فرهنگی ایران آنلاین: بازی‌سازی یکی از صنعت‎های پردرآمد و موفق در تمامی کشورها محسوب می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. با توجه به آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گیمرهای ایرانی به‌طور میانگین ۹۳ دقیقه از وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند، این آمار به خوبی اهمیت تولید بازی خوب و باکیفیت را نشان می‌دهد. ایران جزو کشورهایی است که ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در زمینه بازی دارد و می‌تواند جایگاه مناسبی را در این صنعت همانند صنایع دیگر به دست آورد.

با توجه یه اهمیت این موضوع با مصطفی کیوانیان، مدیرعامل شرکت «آنو» و بازی‌ساز «بچه زرنگ» به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

ایران آنلاین: چه شد که به سمت بازی‌سازی رفتید؟

۱۵ سال است که در حوزه گیم فعالیت می‌کنم. از کودکی خیلی به بازی و ساخت بازی علاقه‌مند شدم. در زمان دانشجویی رشته کامپیوتر را انتخاب کردم و تصمیم گرفتم بازی‌ساز شوم. آن زمان هنوز خیلی شرکت‌های بازی‌سازی در ایران وجود نداشت. با اینترنت‌های ضعیف شروع به کار کردم و هرچه جلوتر رفتم با نرم‌افزارهای بیشتری آشنا شدم، در ادامه تشکیل تیم دادم و ورود من به صنعت گیم این گونه بود.

شرایط خوب بازی‌سازی در ایران

ایران آنلاین: وضعیت صنعت بازی در ایران چگونه است؟

صنعت بازی در دنیا یکی از صنایع پر درآمد است و در ۳ صنعت بزرگ دنیا جای دارد. در ایران در حال حاضر می‌توانم بگویم این صنعت هنوز هم جای کار دارد. به دلیل اینکه شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذار کمتر به سمت این صنعت روی آوردند اما این صنعت قابلیت بالایی برای ارز آوری دارد. همچنین اقتصاد بالایی برای آن می‌توان متصور شد.

در حال حاضر شرایط بازی‌سازی در ایران خوب است و همین‌طور در حال رشد است. الان شرکت‌هایی در ایران داریم که تولیدمحتوای آن‌ها در بازار داخلی و هم خارجی عرضه می‌شود.

بازی‌سازی؛ پردرآمد و پرمخاطب

ایران آنلاین: در حوزه بازی‌سازی با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

این صنعت هنوز در ایران به خوبی شناخته نمی‌شود و آن را به‌عنوان کلمه عامه بازی می‌شناسند. این اسم باید عوض شود. در دنیا این صنعت خیلی پردرآمد و پرمخاطب است. مسئولان مربوطه و سرمایه گذاران باید این صنعت را بشناسند و روی آن سرمایه گذاری کنند. با صنعت بازی می‌توان به راحتی صادرات کرد. به راحتی می‌توانیم مخاطبان زیادی را درگیر این صنعت کنیم و از آن درآمدزایی داشته باشیم.

بازار فروش بهتر برای بازی‌های موبایلی

ایران آنلاین: برخی از کارشناسان معتقدند که ایران در تولید و ساخت بازی‌های موبایلی موفق‌تر از پی‌سی عمل می‌کند، علت چیست؟

بازی‌های موبایلی از لحاظ تولید سبک‌تر هستند و هزینه تولید آن هم به شدت پایین‌تر است. در عین حال بازار بهتری برای فروش در ایران دارد. در همین راستا کشور ما بیشتر به سمت تولید بازی‌های موبایلی رفته است. در این حوزه توانایی رقابت با سایر رقبای بین‌المللی راحت‌تر هم هست.

بازی‌های ایرانی توان رقابت با دنیا را دارند

ایران آنلاین: به‌عنوان یک بازی‌ساز کیفیت بازی‌های ایرانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم بازی‌های ایرانی در حوزه موبایل با بازی‌های موبایلی در دنیا قابل رقابت هستند. می‌توانم بگویم ایران توانایی آن را دارد که بازی‌ای همانند «کلش آف کلنز» را بسازد، یعنی از لحاط فنی و گرافیک و… به سطحی رسیده‌ایم که می‌توانیم چنین بازی‌هایی را تولید کنیم. فقط باید بر روی بازایابی و دیزاین بیشتر کار کنیم.

وجود جوانان خلاق؛ نقطه قوت بازی‌سازی در ایران

ایران آنلاین: نقطه قوت بازی‌سازی در ایران را چه می‌دانید؟

قوت بازی‌سازی در ایران وجود جوانان خلاق است. الان در برهه‌ای هستیم که نیروی انسانی متخصص با توانایی تولید بالایی داریم که می‌توانند بازی‌هایی بسازند که در بازار بین‌المللی عرضه شود. رقابت ما با محصولات خارجی این است که نیروی متخصص ما ارزان‌تر از نیروهای متخصص خارج از ایران هستند. تجربه ۱۵ ساله‌ام در این صنعت می‌گوید که ما می‌توانیم محصولاتی بسازیم که قابل رقابت با محصولات خارجی هستند.

راه پیدا کردن بازی‌هایی با فرهنگ ایرانی اسلامی در بازار بین‌المللی

ایران آنلاین: در حال حاضر به ساخت بازی متناسب با ایرانی اسلامی تاکید می‌شود، لزوم این امر چیست؟

محصولاتی که با فرهنگ ایرانی اسلامی تولید می‌شوند در بازار بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند. بازی‌سازان ایرانی توانسته‌اند محصولاتی بسازند که با فرهنگ ایرانی آمیخته شده و در بازارهای بین‌المللی هم به خوبی جواب داده است. ولی قطعا نیاز به حمایت بیشتری خواهیم داشت. ورود بازی‌ها به بازار بین‌الملل نیاز به مارکتینگ و تبلیغات زیادی دارد که این محصولات جای خود را به خوبی در بازارهای بین‌المللی پیدا کند. ما محصولات خوبی داریم که تعداد دانلودهای بالایی هم در بازارها داشته‌اند و به رتبه خوبی هم رسیده‌اند.

تثبیت جایگاه بازی‌سازان توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

ایران آنلاین: اشاره کردید که بازی‌سازان به حمایت بیشتری نیاز دارند، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حمایت از بازی‌سازان اقدامی انجام می‌دهد؟

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تلاش است تا جایگاه بازی‌سازان را در کشور تثبیت کند، باید پیوسته این کار را ادامه بدهد. لازم است ارگان‌ها و ستادهای دولتی و کشوری این صنعت را به رسمیت بشناسند تا سرمایه‌داران روی آن سرمایه‌گذاری کنند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تلاش است تا با برگزاری رویدادها در ابتدا صنعت بازی را در کشور تثبیت کند. در مرحله بعد هم باید بتوانیم سرمایه‌داران داخلی و خارجی را وارد ایران کنیم تا سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه انجام شود و محصولات بهتر و با کیفیت‌تری را تولید کنیم.

استفاده از شخصیت‌های شرقی در سراسر دنیا

ایران آنلاین: بومی سازی در این صنعت چطور پیش می‌رود؟

محصولاتی هستند که برگرفته از شاهنامه هستند و براساس داستان‌های قدیمی ایران ساخته شدند که هم در داخل و هم خارج از ایران فروخته شده‌اند. قطعا برای اینکه بتوانیم محصولات با کیفیت‌تری تولید کنیم که در بازار بین‌المللی عرضه شوند نیاز به صرف هزینه و زمان داریم. این ۲ عامل مکمل هم می‌تواند اتفاق بزرگی را برای صنعت بازی در ایران رقم بزند. اگر جذب سرمایه‌گذار داخلی و کمک‌های دولتی هم راستا انجام شود و این ۲ ترکیب شود با کمک بازی‌سازان می‌توانیم محصولات خوبی بسازیم که در بازارهای جهانی هم جذاب باشد.

در نمایشگاهی که ۸ سال گذشته برگزار شد، «خاله قزی» به نمایش در آمد که همه مخاطبان از آن استقبال کردند. گرافیک و فرم آن هم برای همه مخاطبان خارجی جذاب بود. این نشان می‌دهد که می‌توانیم محصولاتی بسازیم که با گرافیک خوب و داستان‌های ایرانی برای مخاطبان خارجی هم جذابیت داشته باشد. همین‌طور که الان هم می‌بینم در دنیا داستان‌ها دارند به سمت استفاده از شخصیت‌های بزرگ شرقی می‌روند. اگر سرمایه‌گذاری درستی صورت گیرد و حمایت لازم انجام شود در بازار جهانی موفق‌تر خواهیم بود.

رویکرد بهتر پلتفرم‌ها در سال‌های آینده

ایران آنلاین: برخی بازی‌سازان از نبود بستر مناسب برای ارائه بازی‌های خود گلایه مند هستند، نظر شما در این باره چیست؟

در حال حاضر چند پلتفرم در ایران برای موبایل و پی‌سی داریم ولی قطعا این صنعت نیاز بیشتری دارد. فکر می‌کنم مشکل اساسی ما در ایران بحث مارکتینگ است. جای تبلیغات برای محصولات ایرانی کم است. اما در عین حال پلتفرم‌های انتشار روز به روز بهتر می‌شوند و فکر می‌کنم در سال‌های آینده پلتفرم‌ها هم رویکرد بهتری داشته باشند تا اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

صدور محصولات ایرانی به خارج از کشور

ایران آنلاین: با تحریم‌های خارجی چه می‌کنید؟

تحریم‌های خارجی قطعا روی کار ما و بازار بین‌المللی تاثیر بسیاری دارد ولی ما در سال‌های گذشته یاد گرفتیم که چگونه تحریم‌های خارجی را دور بزنیم. الان هم شرکت‌های بزرگی در ایران فعالیت دارند که توانستند محصولات خود را به خارج از ایران صادر و درآمد کسب کنند. با اینکه اگر تحریم‌ها نباشد بهتر است ولی باز هم بازی‌سازان ایرانی کار خود را می‌کنند. حُسن صنعت بازی در این است که ما تحریم‌ها را می‌توانیم راحت‌تر دور بزنیم به نسبت صنایعی همانند فلزات و نفت و. . . این صنایع صادراتشان سخت است اما صادرات بازی به نسبت راحت‌تر است.

تولیدمحتوای مناسب برای ایران و عرضه به خارج ایران

ایران آنلاین: بیزینس پلن شما به چه صورت است؟

بیزینس پلن ما دو قسمت دارد. تمرکز اول ما روی بازار ایران است و بعد روی بازار بین‌المللی. این قضیه ۸۰ و ۲۰ است. ما بیشتر تمرکزمان تولید محصول برای داخل کشور است و عرضه آن برای کشورهای مختلف. الان بیش از چند میلیون یوزر در کشورهای اروپایی و امریکایی داریم و سعی می‌کنیم آن را توسعه دهیم. یکی از هدف‎های ما این است که محصولات خوب در ایران تولید کنیم تا به بازار بین‌المللی عرضه شوند.

حمایت بیشتر برای شرکت‌های بازی‌سازی کوچک

ایران آنلاین: می‌توانیم بگوییم درآمد بازی‌سازان ایرانی به نسبت خوب است؟

بله ولی خب به دلیل هزینه‌های بالای تولید نیاز به حمایت دارند. برخی شرکت‌ها به مرحله رشد و توسعه خود رسیده‌اند. اما شرکت‌های کوچک به علت هزینه‌های بالای تولید نیاز به حمایت بیشتری دارند تا بتوانند محصولات خود را به خارج از ایران هم بفرستند. اگر بتوانیم به بازی‌سازان تازه وارد کمک کنیم و از آن‌ها حمایت مالی و معنوی کنیم تا به بازار بین‌المللی وارد شوند، خوب است.

لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای صنعت بازی

ایران آنلاین: برخی بازی‎سازان پیگیر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای صنعت بازی هستند، نظر شما چیست؟

در سال‌های گذشته نمایشگاه تخصصی برای صنعت بازی داشتیم. قطعا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اتفاق خیلی خوبی را برای بازی‌سازان رقم می‌زند چرا که این صنعت برای عموم مردم شناخته‌تر می‌شود. در سال‌های گذشته که نمایشگاه برگزار می‌شد، یکی از پرکاربرترین نمایشگاه‌ها را شاهد بودیم و بازی‌سازان با اشتیاق شرکت می‌کردند و بازدیدکنندگان هم مشتاق تعامل و ارتباط با بازی‌سازان بودند. تداوم این موضوع خیلی لازم است. امیدواریم که دوباره نمایشگاه‌های گیم برگزار شود.

توسعه صنعت بازی با هوش مصنوعی

ایران آنلاین: این روزها هوش مصنوعی خیلی در دنیای فناوری مطرح شده، این فناوری نوین چه نقشی در صنعت بازی دارد و در آینده چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند خیلی به بازی‌سازی کمک کند و همه شرکت‌های بازی‌سازی در تلاش هستند که این فناوری نوین را وارد بازی‌های خود کنند. هوش مصنوعی کمک می‌کند که با مخاطبان‌مان ارتباط بیشتری برقرار کنیم و محصولاتی بسازیم و آن را تغییر یا ارتقا بدهیم که مخاطب را جذب کند.

فکر می‌کنم این فناوری نوین می‌تواند به صنعت بازی خیلی کمک کند و در آینده رویکرد بازی‌ها تغییر خواهد کرد و رشد صنعت بازی بهتر خواهد شد.

ایران آنلاین: پس هوش مصنوعی برای بازی‌سازان تهدید محسوب نمی‌شود؟

نه. می‌تواند اتفاقات بهتری را رقم بزند، چون درآمدزایی بیشتری را ایجاد می‌کند.

ایران آنلاین: شما از هوش مصنوعی برای تولید بازی استفاده کرده‌اید؟

ما شروع کردیم و داریم الگویی برای بازی‌هایمان می‌سازیم تا مخاطب بیشتری را جذب کنیم. روی بازگشت مخاطب به بازی تمرکز کردیم و در تلاشیم براساس نیازهای یوزر در بازی‌ها تغییراتی را اعمال کنیم که گیمرها لذت بیشتری از بازی ببرند.

ورود «بچه زرنگ» به بازارهای جهانی

ایران آنلاین: ایده بازی «بچه زرنگ» چطور شکل گرفت؟

با انیمیشن‌ساز «بچه زرنگ» صحبت کردیم و قرار شد بازی‌ای برای این انیمیشن بسازیم. این اتفاق بزرگی است که در ایران افتاد. این انیمیشن حتی در بازاهای بین‌المللی هم راه پیدا خواهد کرد و در تلاشیم گیم و محصولات دیگر آن هم وارد بازار شود.

داستان خوب و گرافیک مناسب؛ رمز موفقیت یک بازی

ایران آنلاین: رمز موفقیت این بازی را در چه می‌دانید؟

داستان خوب و گرافیک مناسب می‌تواند خیلی در موفقیت نقش داشته باشد. این بازی هم تا الان توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند و فکر می‌کنم در ادامه هم به تولید سریال و سینماهای بعدی و گیم‌های مختلف ختم شود.

ساخت «بچه زرنگ ۲» در آینده‌ای نزدیک

ایران آنلاین: یعنی منتظر بچه زرنگ ۲ باشیم؟

بله احتمالا. الان دنبال این هستیم که محصول را در کشورهای دیگر منتشر کنیم و هم انیمیشن و هم بازی را برای مخاطبان کشورهای دیگر هم پخش کنیم.

ایران آنلاین: حرکت بعدی شما چه خواهد بود؟

سعی می‌کنیم بیشتر به بازارهای بین‌المللی ورود کنیم و تعداد یوزرهای خود را در کشورهای دیگر بیشتر کنیم. باید محصولاتی بسازیم که با فرهنگ ایرانی همراه باشند، آن‌ها را صادر کنیم و درآمدزایی داشته باشیم و مخاطبان‌مان هم رضایت داشته باشند.

سرمایه‌گذاری بیشتر برای بهبود صنعت بازی

ایران آنلاین: برای بهبود وضعیت بازی‌سازی چه راهکاری وجود دارد؟

الان سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. برای تولید محصولات بیشتر و ورود آن‌ها به بازارهای بین‌الملل باید این صنعت بیش از پیش شناخته شود و به‌عنوان یک صنعت پردرآمد دیده شود تا سرمایه گذاران خصوصی و دولتی به این حوزه ورود کنند. در این صورت شاهد محصولات با کیفیت‌تری خواهیم بود.

بازی‌سازی؛ از شغل‌های پردرآمد در دنیا

ایران آنلاین: چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان به بازی‌سازی دارید؟

قطعا بازی‌سازی می‌تواند یک شغل خوب در آینده باشد. همین‌طور که کشورهای اطراف سرمایه گذاری‌های کلان در حوزه بازی کردند پس ورود نیروهای جوان در این حوزه می‌تواند اتفاق خوبی باشد و درآمدزایی بالایی هم برایشان داشته باشد. یکی از شغل‌های پردرآمد در کشورهای مختلف دنیا بازی‌سازی است.

ایران آنلاین: تحصیلات مرتبط کمکی به بازی‌سازان می‌کند؟

می‌تواند راهشان را نزدیک‌تر کند ولی در ایران باید تلاش هم داشته باشند، چون مجموعه‌های تخصصی که در حوزه بازی کار می‌کنند کم هستند. علاقه‌مندان به این حوزه خیلی زود باید وارد بازار شوند، کار کنند و آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند به محصول خوبی برسند.

تولید، نشر و شرکت‌های سرمایه گذاری؛ ۳ حلقه اصلی بازی‌سازی

ایران آنلاین: در پایان اگر نکته‌ای هست، بفرمایید.

همیشه در صحبت‌هایم می‌گویم که بازی‌سازی ۳ حلقه اصلی دارد؛ تولید، نشر و شرکت‌های سرمایه گذاری. ما در دو قسمت اول تکمیل شده‌ایم ولی هنوز در قسمت سرمایه‌گذاری جای کار داریم و روی این حلقه باید بیشتر کار شود. الان با سرمایه‌گذاری درست می‌توانیم در چند سال آینده بخش بزرگی از بازار دنیا را در دست داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ