نبوی:

مشارکت جدی مردم شکوفایی اقتصاد را به همراه دارد

سیاست

58587
مشارکت جدی مردم شکوفایی اقتصاد را به همراه دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت، نظام اداری کارآمد و نظام حقوقی شفاف و عاری از فساد را دو عامل مهم به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: مشارکت جدی مردم شکوفایی اقتصاد را به همراه دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، «سید مرتضی نبوی»، درباره شعار سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: در اکثر کشورها اقتصاد در اختیار بخش مردمی و خصوصی است اما عمده اقتصادِ ما در دست دولت است و با اضافه شدن برحجم بودجه‌های دولت طی هرسال، براقتصاد کشور سایه می‌اندازد؛ اقتصاد زمانی شکوفا می‌شود که مشارکت جدی مردم را به همراه داشته باشد.

وی، نخستین مانع برای مشارکت مردم در امور اقتصادی را نداشتن یک نظام حقوقی شفاف و روشن و تسهیل کننده بیان کرد و افزود: مهمترین مانع برای مشارکت مردم در امور اقتصادی ابتدا، نظام حقوقی و قوانین و آئین نامه‌های دست و پا گیر است، اگر چنانچه نظام حقوقی شفاف و روان داشته باشیم و کار برای فعالیت‌های اقتصادی مردم تسهیل می‌شود، اتفاق‌های مهمی را در شکوفایی اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند که فعالیت اقتصادی کنند اما در همان مراحل اولیه اخذ مجوزها ـ از ثبت شرکت گرفته تا پشتیبانی‌های اعتباری بانکی ـ با موانع روبرو و از ادامه فعالیت منصرف می‌شوند!

نبوی با اشاره به اینکه بنابراین اولین مانع مهم، قوانین، مقررات و آئین نامه‌ها و نداشتن یک نظام حقوقی شفاف و روشن و تسهیل کننده است، خاطرنشان کرد: اصولا قانون، تعیین کننده روابط بین آحاد جامعه و جامعه با دولت و حتی با دیگر کشورها را مشخص می‌کند.

وی، دومین مانع را کارآمد نبودن نظام اداری عنوان کرد و گفت: همه مطلع هستیم که بوروکراسی نظام اداری ما، کارآمد و کارگشا نیست و راه حل آن این است که دولت با استفاده از فناوری‌های جدید، الکترونیک و هوشمند شود و این راه را بسیاری از کشورها آزموده‌اند تا مردم در پیچ و خم‌های اداری گیر نکنند و این طور نباشد که به نتیجه نرسند.

رئیس مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه تصریح کرد: اگر این دو عنصر مهم در راستای شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» رفع و نظام اداری روان و کارآمد و سریع و نظام حقوقی شفاف و عاری از فساد شود، هم مردم و هم نخبگان ما آمادگی دارند تا چرخ‌های اقتصادی را به حرکت در آورند تا رونق در تولید و اقتصاد محقق شود و به دنبال آن هم مساله بیکاری و مشکلات دیگر اقتصادی رفع می‌شود.

نبوی گفت: این دو عامل در واقع تحریم‌های داخلی هستند که با دست خودمان و با همت مجلس شورای اسلامی و دولت برداشته خواهد شد و امیدواریم همگی پاسخگوی پیام بسیار مهم رهبر انقلاب باشیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست