آغاز به کار باشگاه هسته‌ای کشورهای عضو گروه بریکس با حضور ایران

بین‌الملل

59173
آغاز به کار باشگاه هسته‌ای کشورهای عضو گروه بریکس با حضور ایران

باشگاه هسته‌ای کشورهای عضو گروه بریکس در نشست جنبی سیزدهمین همایش بین‌المللی اتم‌اکسپو ۲۰۲۴ در سیریوس روسیه طرح‌ریزی شد، در این نشست مقامات سازمان‌های انرژی اتمی روسیه به همراه جمهوری اسلامی ایران، ‌چین، برزیل، آفریقای جنوبی و مصر در نشستی به بررسی ابعاد این ایده پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، معاون اول رئیس شرکت دولتی روس‌اتم روسیه در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های گروه بریکس در عرصه انرژی‌ هسته‌ای، پیشنهاد شکل‌گیری سازوکار همکاری جدیدی در قالب انجمن بین کشورهای عضو این گروه در این حوزه را مطرح کرد. کریل کاماروف گفت:‌ کشورهای بریکس حدود ۳۰ درصد از نیروگاه های هسته ای فعال جهان و حدود ۷۰ درصد نیروگاه های در حال ساخت را در اختیار دارند. رئیس بخش توسعه تجارت بین المللی شرکت روس اتم با بیان اینکه اعضای گروه بریکس دارای طیف کاملی از فناوری های راکتور و سوخت هستند، گفت: افزایش سه برابری ظرفیت نیروگاه هسته ای نصب شده که توسط صنعت هسته ای جهانی به عنوان یک هدف تا سال ۲۰۵۰ اعلام شده است، بدون مشارکت کلیدی کشورهای بریکس غیرممکن است. وی ادامه داد: با هدف دستیابی به این شاخص ها، شرکت دولتی روس اتم ایده ایجاد انجمنی در زمینه انرژی هسته ای، پلتفرم هسته ای بریکس، در چارچوب این گروه را مطرح کرد که امکان تثبیت فناوری، تولید و ظرفیت‌های لجستیکی کشورهای عضو و ایجاد تبادل موثر تجربیات را فراهم می‌کند. کاماروف گفت: این انجمن می‌تواند به ابزار مهمی برای حمایت از طرح‌های توسعه مقیاس بزرگ انرژی هسته‌ای تبدیل شود و در چارچوب پلتفرم هسته‌ای بریکس، هم کشورهایی که تجربه طولانی‌مدت فعالیت در این عرصه را دارند و هم کشورهایی که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند، مسیرهای اولویت‌دار را خواهند یافت.

استقبال ایران معاون سازمان انرژی اتمی ایران با استقبال از پیشنهاد طرف روس گفت: در چارچوب این انجمن، کشورها قادر خواهند بود تا از طریق نمونه پروژه‌های خود، مشارکت واقعی در کربن زدایی انرژی و بهبود کیفیت زندگی مردم از طریق توسعه پزشکی هسته‌ای و جوامع آموزشی را عملی کنند. حسین درخشنده افزود: سازمان انرژی هسته ای ایران یک بخش نوآوری محور با تجربه در همکاری های بین المللی و توسعه شایستگی‌ها است. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس در اجرای پروژه ها در شرایط جغرافیایی مختلف با رویکردهای متفاوت در انتخاب فناوری‌ها تجربه دارند و همکاری مشترک این کشورها از این منظر ارزشمند است.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل