«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

آتش بازی اسرائیل در خاک ایران برای فرار از برزخ غزه

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

59724
آتش بازی اسرائیل در خاک ایران برای فرار از برزخ غزه

۱۳ فروردین، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، از بلندی‌های جولان هدف موشک های اسرائیلی قرار گرفت و در آن ۷ مستشار نظامی ایران به شهادت رسیدند، اقدامی که نه تنها نقض فاحش تمامی مبانی حقوق بین المللی از جمله کنوانسیون های وین برای مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی است بلکه آن را می توان زمینه ای برای شعله ورتر شدن آتشی دانست که توسط صهیونیستی ها در منطقه و به ویژه در غزه به پا شده است.

گروه بین الملل ایران آنلاین: اهالی خانه‌اش می‌گویند وقتی راهی دمشق بوده با لبخند گفته به شما نوید می‌دهم پیروزی نزدیک است.

آقا محمد رضای زاهدی که حالا قرار است برای ورودش در فرودگاه ایران فرش قرمز پهن کنند و از این به بعد اسم و رسم شهید در کنار نامش جا خوش کند، در چشم دوست و آشنا و فامیلش به مرد همیشه بیدار جنگ معروف بوده است.

آنطور که می‌گویند همیشه خودش را اینگونه معرفی می‎کرد، باید برای مقاومت رفت، وقت برای خوابیدن و استراحت زیاد است.

فرمانده ای ۶۳ ساله، که مدت‌ها یکی از اهداف رژیم اشغالگر قدس برای حذف از لیست فرماندهان مقاومت بود.

شبکه ۱۴ اسرائیل، پیشتر در چند گزارش رسماً اعلام کرده بود که سردار محمدرضا زاهدی یکی از ۴ فرمانده ایرانی در معرض ترور و یکی از اهداف اصلی این رژیم است و بزودی حذف می‌شود.

این شبکه یکسال پیش هم از برنامه اسرائیل برای ترور سید رضی موسوی خبر داده بود، برنامه ای که ۵ دی ماه ۱۴۰۲ عملیاتی شد و سید رضی موسوی در حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل به زینبیه دمشق به شهادت رسید.

شهید ۲۱ رمضان ۱۴۰۳، ۲۰ ساله بودکه لباس سپاه پاسداران را بر تن کرد و در کارنامه‌اش فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم از سال ۶۲ تا ۶۵، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از سال ۶۵ تا ۷۰ و فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از سال ۸۴ تا ۸۷ به چشم می خورد، البته چند سالی هم فرمانده قرارگاه ثارالله بود و یکی از فرماندهان سپاه قدس در سوریه و لبنان به شمار می‌رفت.

حوالی غروب ۱۳ فروردین (۲۱ رمضان)، سرتیپ زاهدی، معروف به حسن مهدوی، درست بعد دومین احیایی که در مشهد قرآن بر سر گرفت و از درون ضریح انگشتری به یادگار برداشت، در حادثه هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسید.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در حادثه تروریستی حمله موشکی به کنسولگری دمشق، سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان آنها (حسین امان اللهی، سید مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا بابایی و شهید سید علی صالحی روزبهانی) به شهادت رسیدند.

وزارت دفاع سوریه می‌گوید ساختمان مجاور سفارت ایران با شش موشک از جنگنده‌های اف ۳۵، از جولان اشغالی هدف گرفته شد و نشان می‌دهد این حمله برنامه ریزی شده بوده چرا که به ساختمان اصلی سفارت آسیبی وارد نشده است.

اتفاقی که انگشت اتهام خیلی از کشورها از جمله روسیه، عراق، عربستان، اردن، کویت، یمن، قطر، پاکستان، عمان، امارات را به دلیل نقض قوانین بین المللی به سمت اسرائیل دراز کرده است.

حتی سازمان ملل هم به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران واکنش نشان داده و از این حمله هوایی ابراز نگرانی کرده است.

به رغم واکنش‌های بین المللی به این حادثه تروریستی و متهم کردن اسرائیل به انجام این عملیات، «دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته گفت: «ما درخصوص حمله‌ای که توسط رسانه‌های خارجی گزارش شده اظهارنظر نمی‌کنیم و به تمرکز بر روی اهداف جنگی‌مان (در غزه) ادامه می‌دهیم».

سخنگوی این رژیم همچنین از آماده باش ارتش اسرائیل برای مواجهه با حمله احتمالی برای انتقام این حمله هم خبر داد و گفت اقدامی هم اگر باشد در واکنش به حضور فرماندهان ارشد مقاومت فلسطین و عملیات‌های چند روز اخیر جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی بویژه بندر راهبردی ام الرشاش (ایلات) بوده است.

در مقابل این سکوت سیاسی کابینه اسرائیل، اما چهار مقام این رژیم در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، اعتراف کردند که اسرائیل این حمله را انجام داده است.

واشنگتن نیز به دنبال این حادثه تروریستی ترجیح داد پشت یار دیرینه‌اش را خالی کند و خود را از تبعات آن دور نگه دارد، آنطور که شبکه «ان‌بی‌سی» خبر داده کاخ سفید پس از آغاز حمله اسرائیل، از هدف‌ قرار گرفته‌شدن کنسولگری ایران در دمشق مطلع شد و دولت بایدن مستقیماً به ایران پیام داده که از حمله به کنسولگری تهران در دمشق اطلاعی نداشته است.

وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران اما، اسرائیل را مقصر اصلی این حادثه می‌داند و آنطور که وزیر امور خارجه گفته؛ «نتانیاهو به دلیل شکست‌های پی در پی رژیم اسرائیل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه طلبانه صهیونیست‌ها، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است».

شکست‌هایی که آقای امیر عبداللهیان از آن حرف می‌زند چند ماهی می‌شود دامن اسرائیل را گرفته است و از هر طرف راه را برای صهیونیست ها به بن بست رسانده است.

بی نتیجه ماندن مذاکرات قاهره برای برقراری آتش بس و صلح با حماس، عقب نشینی از مواضع مهم در باریکه غزه و  حتی تخلیه و رفع محاصره بیمارستان شفا پس از جنایات متعدد ارتش اسرائیل در آنجا، برای این رژیم نتیجه‌ای جز شکست و مقاوم تر شدن فلسطینی ها نداشته است.

عواملی که به نوعی باعث شده تا اسرائیل به دنبال دست آویزی برای رهایی از این باتلاق برای خودش باشد و شکل دهی جنایات جدید را در دستور کار قرار دهد.

وزیر خارجه ایران در کنار ارسال پیام اعتراضی خود به سازمان‌های بین المللی، از احضار شبانه کاردار سفارت سوئیس در تهران به‌ عنوان حافظ منافع آمريكا در ایران خبر داد.

امیرعبداللهیان، بامداد سه‌شنبه، چهاردهم فروردین، با انتشار پستی در پلتفرم «ایکس» نوشت: ایران «پیام مهمی به دولت آمریکا» به عنوان حامی اسرائیل ارسال کرده است.

طبق قوانین بین المللی، ساختمان سفارت یا کنسولگری یک کشور به عنوان خاک آن کشور شناخته می‌شود و هرگونه تعرض به آن، تعرض به خاک آن کشور محسوب می شود.

حالا تهران در پاسخ به دست درازی اسرائیل به خاک ایران در زینبیه دمشق اعلام کرده است، تل آویو پاسخ حمله تروریستی خود را در زمان و مکان مناسب دریافت خواهد کرد و همچنین از سازمان ملل خواسته تا زمینه اخراج این رژیم از مجامع و نهادهای بین‌المللی بویژه نهادهای حقوق بشری را فراهم کند.

مردم ایران هم در واکنش به این حمله تروریستی در شهرهای مختلف تجمعات اعتراضی برگزار و ضمن «محکوم کردن» این حمله خواستار واکنش جمهوری اسلامی به این اقدام متوحشانه شدند.

رئیس جمهور هم با ارسال پیامی در واکنش به حمله تروریستی سفارت ایران در دمشق گفت: صهیونیست‌ها باید بدانند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید. این جنایت ناجوانمردانه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

در کنار اعتراضات داخلی ایران و هم چنین اعتراضات بین المللی برای حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران، حالا خبر رسیده شورای امنیت امروز به درخواست هیات دائمی روسیه در سازمان ملل نشستی اضطراری برای بررسی این حادثه برگزار خواهد کرد.

نشستی که نگاه جهانی را بار دیگر به جنایات اسرائیلی ها معطوف خواهد کرد، هر چند بر اساس سابقه تاریخی این نشست ها بی نتیجه بوده و بایدها و نبایدهای تعیین شده در آن برای اسرائیلی ها عموما در میدان عمل به ثمر نمی رسد.

در نشست شورای امنیت دست شرکا و هم پیمانان اسرائیل در همین چندماه اخیر برای پایان دادن به جنایات غزه بارها به قصد وتو بالا رفت و برای صهیونیست ها مجوز خون بازی بیشتر در غزه را صادر کرد که ناکارآمدی و سمت و سو داشتن این شورا را به سمت اسرائیل برای جهان به نمایش گذاشت.

حالا معلوم نیست نسخه اعضای این شورا برای جنایت صورت گرفته علیه کنسولگری ایران، مانند آنچه برای جنایات غزه پیچیده شده است، باشد یا نه.

اما آنچه مشخص است، وحشتی است که اسرائیل از قدرت نفوذ ایران در معادلات منطقه و به اصطلاح خودشان کم آوردن در جنگ سایه با جمهوری اسلامی ایران دارد و ضعفی که هر روز با یک مدل حمله خودش را به نمایش می‌گذارد تا شاید راه حلی برای بقای کابینه ای باشد که صدای اعتراض مردمش را هم بلند کرده  است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل