«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

مرگ و میر ۳۲ درصدی جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال در تصادفات نوروزی/ پژو و پراید رکورددار تصادفات جاده‌ای

جامعه

59737
مرگ و میر ۳۲ درصدی جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال در تصادفات نوروزی/ پژو و پراید رکورددار تصادفات جاده‌ای

براساس اعلام رئیس پلیس راه کشور ۱۹ درصد از جان‌باختگان تصادف‌های نوروزی زیر ۱۸ سال و ۳۲ درصد آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشتند.

گروه اجتماعی ایران آنلاین: «از آغاز طرح نوروزی پلیس در ۲۴ اسفندماه تا پایان روز دوشنبه، چهاردهم فروردین ماه، ۷۶۹ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.» این خبری است که سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد.

سردار حسینی همچنین عنوان کرد که در این بازه زمانی بیش از ۲۰ هزار و ۱۴ نفر نیز در سوانح رانندگی در طول طرح نوروزی مصدوم شده‌اند.

در این راستا اما سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا اعلام کرد که از اواخر اسفند ماه و با آغاز سفرهای نوروزی تا کنون، ۵۰۲ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است که بر این اساس روزانه به صورت میانگین ۲۶.۵ میلیون تردد در جاده‌های کشور را شاهد بودیم.

کاهش ۳۰ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی

سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور اما با بیان اینکه تقریبا حدود ۴۱ نفر در شبانه‌روز جان خود را در تصادف‌های نوروزی از دست داده‌ و نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند، اعلام کرد که این آمار بیانگر کاهش حدود ۳۰ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی است.

او همچنین عنوان کرد که متاسفانه بر اثر بی‌احتیاطی‌های رانندگی و عواملی همچون خستگی و خواب‌آلودگی، عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و نامتعارف به نسبت شرایط محیطی و همچنین انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه، حوادث ناگوار و تلخی در این ایام رخ داد.

سهم پژو و پراید در تصادفات جاده‌ای

سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور نیز اخیرا اعلام کرده پژو و پراید ۶۲ درصد از تصادف‌های نوروز را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۷ درصد خودروهای تصادف‌کرده منجر به مرگ، خارجی و ۸۳ درصد، داخلی بوده‌اند.

او همچنین دلیل اصلی تصادف‌های فوتی را خستگی و خواب‌آلودگی و سبقت غیرمجاز خوانده و گفته است که ۱۹ درصد جان‌باختگان تصادف‌های نوروزی زیر ۱۸ سال و ۳۲ درصد آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشته‌اند.

سردار سرتیپ احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز از ثبت ۹۳ هزار تصادف، جان باختن بیش از ۷۴۰ نفر و مصدومیت ۱۹ هزار نفر در سفرهای نوروزی خبر داد و دلیل این حجم از تصادفات را سرعت غیرمجاز، توجه‌ نکردن به جلو، انحراف به چپ و رعایت‌ نکردن مقررات برشمرد.

جان‌باختن بیش از چهار هزار و ۸۰۰ هموطن در تصادفات نوروزی طی پنج سال

آمارهای مربوط به تصادفات رانندگی که میزان تردد خودروها، تعداد جان‌باختگان و مجروحان را شامل می‌شود، به طور معمول بر اساس طرح نوروزی دستگاه‌های مسئول در بازه زمانی ۲۰ روزه از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین اعلام خواهد شد. آمار رسمی تعداد فوتی‌های اینگونه حوادث را اما سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌کند، آماری که به طور عمده نسبت به آمار پلیس نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر است.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در نوروز پنج‌سال گذشته از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ در مجموع چهار هزار و ۸۹۱ نفر از مردم ایران در تصادف‌های رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آنها در سال ۱۴۰۲ با ثبت یک هزار و ۲۱۷ نفر بود.

بررسی‌های سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد ۶۹.۷ درصد قربانیان تصادف‌های رانندگی نوروز در مسیرهای برون‌شهری جان خود را از دست داده و بقیه در مسیرهای درون شهری و جاده‌های روستایی قربانی این حوادث شده‌اند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه