پنجم آبان به‌عنوان «روز ملی زعفران» نامگذاری شد

اقتصاد

59911
پنجم آبان به‌عنوان «روز ملی زعفران» نامگذاری شد

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده‌های غذایی و زعفران ایران گفت: با توجه به قدمت طلای سرخ در ایران و در راستای حمایت از این محصول ملی و جلوگیری از به حیطه در آوردن این محصول ایرانی توسط سایر کشورها پنجم آبان ماه «روز ملی زعفران» نامگذاری شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، احسان مصطفوی در مراسم آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت ۷ روز محصول در تقویم رسمی کشور افزود: در راستای گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی زیست‌بوم پایه و تعالی هویت ملی از مسیر بهسازی و به‌روزرسانی ابزارهای حافظه فرهنگی در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» پنجم آبان «روز ملی زعفران» نامگذاری شد.

وی گفت: با توجه به قدمت طلای سرخ در ایران و در راستای حمایت از این محصول ملی و راهبُردی و جلوگیری از به حیطه در آوردن این محصول ایرانی توسط سایر کشورها و پیشی گرفتن در ثبت روز ملی زعفران به نام ایران، طی مکاتبات انجام شده در سال ۱۳۹۹ با وزیر وقت جهاد کشاورزی کشور، پیشنهاد روز ملی زعفران در تقویم کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد، اما با توجه به تغییر دولت، این طرح مسکوت ماند و سرانجام با پیگیری‌های انجام شده طی این سال‌ها سرانجام روز پنجم آبان در تقویم به نام روز ملی زعفران نامگذاری شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده‌های غذایی و زعفران ایران با اشاره به اهمیت صیانت از زعفران ایران و حمایت از زعفران‌کاران تصریح کرد: در طول تاریخ، تولید و صادرات محصولات و کالاهایی چون زیره، ابریشم، خاویار، فرش، پسته و فیروزه به‌عنوان محصولات راهبُردی کشور بوده است؛ اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به حوزه‌های بین‌المللی و عدم انسجام بخش‌های مرتبط داخلی، شاهد تضعیف مالکیت و جایگاه ایران در این محصولات هستیم.

مصطفوی اظهار داشت: با توجه به ارزش بالای زعفران و نیز خواص بسیار این محصول، امروز برخی از کشورها در حال ورود به بازار کشت و تولید آن بوده و جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی در معرض خطر قرار گرفته است از این رو باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره‌برداری زعفران یونسکو در تلاش است با همیاری همه فعالان این حوزه، زعفران ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان برساند.

زعفران و توسعه بازارهای صادراتی

محمدعلی رضایی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: اهمیت انتخاب روزی به عنوان روز ملی زعفران می‌تواند کمک خوبی به ما در خصوص پیشبرد اهداف توسعه بازار این محصول داشته باشد.

وی با بیان اینکه زعفران ذاتاً و به صورت سنتی یک ادویه است، بیان کرد: تعیین روز ملی زعفران یک مناسبت منحصربه‌فرد را به جشن زعفران اختصاص می‌دهد و آن را از سایر ادویه‌ها متمایز می‌کند. این تمایز، ارزش درک شده زعفران را در بازار افزایش می‌دهد و وضعیت آن را به عنوان یک محصول ممتاز تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه آگاهی از برند و دیده شدن در سطح بین‌الملل از دیگر فواید اختصاص روز خاصی برای زعفران است، افزود: یک روز اختصاصی، آگاهی مصرف‌کنندگان را نسبت به زعفران افزایش و در نتیجه دیده شدن آن را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد. این افزایش آگاهی می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و فروش محصولات زعفران شود.

رضایی افزود: روز ملی زعفران می‌تواند به یک نماد ملی و میراث فرهنگی تبدیل شود و زعفران را بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت ایران قرار دهد. این اهمیت فرهنگی نه‌تنها وفاداری مصرف‌کننده را تقویت می‌کند، بلکه حس اجتماعی را در بین علاقه‌مندان به زعفران تقویت می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اختصاص یک روز به این محصول می‌تواند با نشان دادن تعهد ایران به ترویج و حفظ کشت و تولید زعفران، رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی زعفران افزایش دهد. این امر می‌تواند توجه بین‌المللی را به خود جلب کند و ایران را به عنوان پیشرو در صنعت زعفران معرفی کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر زعفران در صنایع مختلف در جهان از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، صنایع طعم و رنگ‌های طبیعی و صنایع دارویی مصرف می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد