نمایندگان مجلس از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کردند

احیای ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم

چندرسانه‌ای

60262

بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات و عدم توجه دولت قبل در دهه ۹۰، تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود برای احیا و راه‌اندازی مجدد این واحدها اقدام کرد و سبب رکوردشکنی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال شد، اقدامی که موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود را رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال اعلام کرد؛ بر این اساس دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متوالی را مأمور شناسایی و رفع مشکلات واحدهای تولید و صنعتی کشور کرد. در همین راستا وزرا و رؤسای دستگاه‌ها با حضور در کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از نزدیک پای صحبت‌های تولیدگران و صنعتگران نشستند تا دستور رئیس‌جمهور مبنی بر احیای ظرفیت بلااستفاده حدود ۴۰ درصدی بخش تولید و صنعت کشور را اجرایی کنند. بر اساس گفته تولیدکنندگان و صنعتگران برای نخستین بار بود که مسئولان دغدغه‌مند به دنبال حل مشکلات و احیای بنگاه‌های اقتصادی بودند تا سرمایه‌های خاک خورده در کارخانه‌ها و کارگران رفته با بازگشت رونق، دوباره جان تازه بگیرند.

طبق اعلام نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی، در ۲ سال گذشته هشت هزار و ۱۱۴ واحد در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی احیا و ۱۹۱ هزار شغل جدید ایجاد شده است؛ در همین راستا میزان ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم احیا شده است که رونق تولید، بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را به همراه داشته است.

حاصل تلاش این اقدامات منجر شد تا دستاوردهایی رقم بخورد که موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را به همراه داشته باشد و از اقدامات دولت سیزدهم تقدیر کند.

رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ماه امسال با اشاره به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی کشور افزودند: «مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست.»

احیای ۱۴۴۰ واحد صنعتی

در همین رابطه، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره احیای واحدهای تولیدی و صنعتی حسن ختام و موجب خرسندی ماست.

فرشاد مقیمی با اشاره به احیای یک هزار و ۴۴۰ واحد صنعتی گفت: در سال ۱۴۰۲ از طریق راه‌اندازی این تعداد واحد صنعتی راکد برای ۲۸ هزار و ۶۱۴ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است همچنین ظرفیت تولید در ۲ هزار و ۷۵۵ واحد به بهره‌برداری رسیده فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با اشتغال ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر طی سال ۱۴۰۲ محقق شد.

به گفته مقیمی، همچنین ۲ هزار و ۲۹۰ طرح صنعتی جدید طی سال ۱۴۰۲ با اشتغال بالغ بر ۴۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و واحدهای بهره‌بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بیش از ۵۲ هزار واحد و اشتغال حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر ارتقا یافت.

مدیریت تورم و رشد نقدینگی

در همین راستا، عضو هیأت رئیسه مجلس هم گفت: با اینکه فشارهای خارجی در بالاترین حد ممکن قرار دارد اما دولت سیزدهم پرکارترین دولت پس از انقلاب اسلامی است. علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه در دولت گذشته پروژه‌های ملی فراموش شده بود افزود: اکنون فشارهای خارجی در بالاترین حد ممکن قرار دارد اما دیپلماسی ایران متوقف به همکاری با کشورهای غربی نشد و دستاوردهایی مانند عضویت در بریکس و شانگهای رقم خورد.

وی با اشاره به مدیریت دولت در بخش انرژی گفت: در دولت گذشته مدیریت وجود نداشت اما در دولت سیزدهم اقداماتی انجام شده که نشان می‌دهد پرکارترین دولت پس از تاریخ انقلاب اسلامی است که نتایج مطلوب آن زمانبر خواهد بود.

وی گفت: در دیدار اخیر، رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگزاران نظام فرمودند که ارتباط با سایر کشورها خوب است اما نتایج آن زمانبر خواهد بود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد: مشخص است دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفته که ناترازی برق و بنزین وجود داشت و نرخ تورم و رشد نقدینگی در بالاترین حد قرار داشت اما آمار اخیر بانک مرکزی درباره رشد نقدینگی نشان می‌دهد حتی از میزان هدفگذاری شده ۲۵ درصد نیز پایین‌تر آمده است. به گفته وی، آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور مردمی است و از پشت خودروی شیشه‌دودی مسائل مردم را نمی‌سنجد بلکه در میان مردم زندگی می‌کند؛ اقداماتی هم که انجام شده به دلیل کم‌کاری‌های گذشته زمانبر است تا نتایج آن مشخص شود.

اقداماتی برای توسعه راه‌ها

عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: با توجه به اقدامات زیربنایی و زیرساختی دولت بویژه در حوزه راه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، رونق خوبی در حوزه ترانزیت در این استان که اتصال‌دهنده آسیای مرکزی به بندر اقیانوسی چابهار است ایجاد خواهد شد. اقبال شاکری اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه زیرساختی در دولت سیزدهم انجام شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که دولت سیزدهم به آن ورود خوبی داشته و اقدامات مهمی را در آن حوزه انجام داده، حوزه عمرانی بویژه در حوزه راه‌ها است که ثمرات این اقدامات دولت را در یکی دو سال آینده مشاهده خواهیم کرد.عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: منکر وجود مشکلات و ایرادات نیستیم اما به خاطر وجود برخی اشکالات نباید اقدامات زیرساختی و زیربنایی را زیر سؤال برد.

انجام اقدامات مهم عمرانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: دولت سیزدهم اقدامات خوبی را در حوزه زیرساخت‌ها داشته و به خاطر یکسری ایرادات نباید کارهای مهم زیرساختی و زیربنایی را زیر سؤال برد. شهباز حسن‌پور بیگلری گفت: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه زیرساختی و زیربنایی در بخش‌های مختلف از جمله راه و ترابری، آبرسانی به روستاهای مختلف و غیره انجام شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: طبیعی است که ثمرات و نتایج مثبت اقدامات زیرساختی و زیربنایی در کوتاه مدت ملموس نیست اما باید این را بدانیم که در میان مدت و بلندمدت مردم ثمرات آن را مشاهده و لمس خواهند کرد. وی افزود: ما منکر وجود ایرادات و اشکالات در حوزه اجرا نیستیم اما نباید به خاطر یک سری ایرادات اصل کار بویژه در حوزه کارهای زیرساختی زیر سؤال برود. حسن‌پور خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اجرایی همیشه با ایراد و اشکال همراه است و این‌گونه نیست که کار اجرایی به طور کامل و ۱۰۰ درصد بدون ایراد و اشکال باشد.

خروج صنعت از رکود 

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات زیربنایی دولت در حوزه صنعت نفت از شیرینی‌ها و موارد امید آفرین اقتصاد کشور است، اظهار داشت: دولت با خارج کردن صنعت از رکود، به تولید رونق بخشیده است.

غلامحسین رضوانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام و اشاره ایشان به شیرینی‌ها و تلخی‌های اقتصاد کشور گفت: دولت موفقیت‌های بزرگی در برخی از زمینه‌ها از جمله خارج کردن تولید از رکود داشته و باعث رونق تولید شده و همچنین با تنوع‌بخشی به مشتریان نفتی تولید و فروش نفت را افزایش داده است. نماینده مردم تهران تصریح کرد: وقتی درآمدهای دولت محقق می‌شود کسری بودجه ندارد و از این جهات دولت اقدامات خوبی انجام داده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها