افزایش مخاطبان در اکران نوروز ۱۴۰۳

بهار سینما

چندرسانه‌ای

60498

سینمای ایران در حالی سال ۱۴۰۲ را بدرقه کرد که با فروش قابل توجه هزار و ۱۵۳میلیارد تومانی، سال پررونقی را در گیشه ثبت کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، آمار و ارقام ثبت شده در دیباچه سال نو سینمای ایران نویددهنده تداوم این رونق است. 

سینمای ایران سال ۱۴۰۳ را با رشد قابل توجه مخاطبان شروع کرده و مجموع فروش سینمای ایران در سومین هفته نوروز (تا ظهر شنبه ۱۸ فروردین ماه) به ۱۰۳ میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان رسیده است و ۷ فیلم اکران نوروز، حدود یک میلیون و ۵۸۸ هزار نفر را به سینماها کشانده‌اند.

آغاز سال نو سینما با رشد میزان مخاطب در ۱۳ روز آغاز سال نو سینماهای کشور میزبان ۸۸۴ هزار مخاطب بود و در تعطیلات نوروز عایدی سینما به بالای ۶۱ میلیارد و ۳۷۷ میلیون تومان رسید. در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته که مجموع مخاطبان سینما ۷۲۰ هزار نفر بود، سینمای ایران به لحاظ مخاطب رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که سینمای ایران به واسطه شب‌های قدر، نوروز امسال اکران تقریبی ۱۰ روزه داشت. همچنین از منظر میزان فروش هم درآمد سینماها در همین مدت زمان جهش قابل توجهی داشته است. میزان فروش سینمای ایران در ۱۳ روز آغازین امسال در حالی مرز ۶۱ میلیارد تومان را رد کرد که نسبت به سال گذشته رشد تقریباً دوبرابری را ثبت کرده است. ۳۶ میلیارد و ۶۸۹ هزارتومان میزان فروش سینمای ایران در سال گذشته بود. این آمار و ارقام البته مربوط به فروش سینمای ایران در ۱۳ روز ایام عید است در حالی که رقم درست فروش اکران نوروزی از زمان روی پرده رفتن فیلم‌های مختص این ایام محاسبه می‌شود. طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا از زمان آغاز اکران نوروز (اواخر اسفند) تا پایان تعطیلات (سیزدهم فروردین ماه) فروش اکران نوروزی سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۸۶ میلیارد و ۷۱ میلیون تومان با یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۵۶۸ نفر مخاطب رسید و سه‌شنبه، هفتم فروردین با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان و ۱۴۵ هزار و ۱۶۴ نفر بیشترین فروش و بیشترین مخاطب را در ایام نوروز داشت.

اقبال مخاطبان به اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی صدرنشین گیشه نوروز است. اکران فیلم‌ سینمایی «تمساح خونی» از ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد و تا ۱۳ فروردین به فروش ۶۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان رسید. مجموع فروش این فیلم تا ۱۸ فروردین ماه به ۷۷ میلیارد و ۹۴۹ میلیون تومان رسیده است و بیش از یک میلیون و ۱۹۶هزار نفر در این مدت برای تماشای این فیلم به سینماها آمده‌اند. جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و سعید آقاخانی بازیگران «تمساح خونی» هستند.

«بیبدن» دومین فیلم پرفروش اکران نوروز است که با چند روز تأخیر اکران عمومی‌ آن آغاز شد. این فیلم که از ۲۳ اسفندماه روانه اکران شد تا ۱۳ فروردین فروشی بیش از ۱۰ میلیارد و ۴۸۵ میلیون تومانی داشت و طی هفته گذشته فروش خود را به ۱۴ میلیارد و ۴۶۴میلیون تومان رساند. «بیبدن» را مرتضی علیزاده کارگردانی کرده، کاظم دانشی کارگردان «علفزار» فیلمنامه‌ آن را با گردآوری پرونده‌های مشابه غزاله و آرمان نوشته و نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سروش صحت، پژمان جمشیدی و گلاره عباسی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«آپاراتچی» که اکران عمومی آن از ۲۳ اسفند آغاز شد تا ۱۳ روز آغازین سال نو به فروش بیش از ۲ میلیارد و ۶۵۳ میلیون تومانی رسید و میزان فروش این فیلم از ۱۸ فروردین ماه مرز ۳ میلیارد تومان را رد کرد. «آپاراتچی» اولین ساخته بلند سینمایی علی طاهرفر با اقتباس از کتابی به همین نام، زندگی جلیل طائفی را روایت کرده است. تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، رضا ناجی، حسین عابدینی، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد و... بازیگران آن هستند.

«پرویزخان» از دیگر فیلم اولی‌های جشنواره چهل و دوم، رتبه چهارم جدول فروش اکران نوروزی را در اختیار دارد. این فیلم که ۲۱ اسفندماه اکران عمومی آن آغاز شد تا پایان تعطیلات نوروز فروش ۲ میلیارد و ۶۹۶ میلیون تومانی را ثبت کرد و مجموع فروش آن در سومین هفته سال به ۲ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان رسید.

«پرویزخان» به مقطعی از زندگی پرویز دهداری مربی فوتبال ایران می‌پردازد که سختگیری‌های او در رعایت اخلاق منجر به استعفای جمعی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران شد و در پی آن نسل جدیدی از فوتبالیست‌ها توسط او کشف شد. سعید پورصمیمی در این فیلم در قامت پرویز دهداری ظاهر شده و علی باقری، مهدی قربانی، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، المیرا دهقانی و... دیگر بازیگران آن هستند.

«نوروز» فروشی بیش از یک میلیارد و ۸۲۶ میلیون تومانی تا پایان تعطیلات نوروز داشت و حالا با مجموع فروش ۲ میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان در رتبه پنجم جدول فروش قرار دارد. در این فیلم که به آیین‌های ملی از جمله عید نوروز و رقابت اهریمن با نماینده عمونوروز در راه رسیدن بهار پرداخته، علی نصیریان در کنار مهدی‌ هاشمی، شبنم مقدمی ‌و افشین ‌هاشمی‌ در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کند.

«ایلیا جست‌و‌جوی قهرمان» که از ۲۲ اسفندماه روانه اکران شد تا ۱۳ فروردین فروشی بیش از یک میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومانی داشت و در هفته سوم فروردین فقط ۲۰۰ میلیون تومان به میزان فروش آن اضافه شد. «آسمان غرب» که از چهارشنبه اول فروردین ١۴٠٣ با شعار «برای مردمت بجنگ!» به چرخه اکران نوروزی اضافه شد، در تعطیلات نوروز به فروش بیش از ۹۵۷ میلیون تومان رسید. این فیلم که روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور روایت می‌کند در مجموع یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان فروش داشته است. در این فیلم به کارگردانی محمد عسگری، میلاد کی‌مرام در نقش خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی به ایفای نقش پرداخته، امیرحسین آرمان نقش شهید حسین ادبیان را بازی کرده و آرمین رحیمیان نقش شهید حسین همدانی را ایفا کرده است.

سینمای ایران سال ۱۴۰۳ را با رشد قابل توجه مخاطبان شروع کرده و مجموع فروش سینمای ایران در سومین هفته نوروز (تا ظهر شنبه ۱۸ فروردین ماه) به ۱۰۳ میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان رسیده است و ۷ فیلم اکران نوروز، حدود یک میلیون و ۵۸۸ هزار نفر را به سینماها کشانده‌اند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها