«ایران آنلاین» گزارش می دهد؛

عقب نشینی اسرائیل زیر سایه وحشت از ایران/ فشار چند جانبه به نتانیاهو

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

60506
عقب نشینی اسرائیل زیر سایه وحشت از ایران/ فشار چند جانبه به نتانیاهو

مذاکرات قاهره تا حدودی به نتیجه رسیده و رژیم صهیونیستی و طرف مقابل او حماس، موظف به اجرای شروط آتش‌بس شده‌اند، حالا رسانه‌های اسرائیلی خبر از تعطیلی ۲۸ سفارتخانه به دلیل ترس از حمله احتمالی ایران و یک عقب‌نشینی استراتژیک می‌دهند. عقب نشینی که ناشی از ترس رژیم صهیونیستی از اقدام متقابل ایران است.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ بود که خبر حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سرکنسولگری ایران از سوی سور‌ی‌ها رسانه‌ای شد. خبر بلافاصله به همه دنیا مخابره و نام ۷ مستشار نظامی ایران هم به عنوان شهدای این حادثه اعلام شد.

این اقدام واکنش‌های زیادی را از سوی کشورهای مختلف حتی سازمان ملل را به دنبال داشت، ایالات متحده نیز بر خلاف دفعات قبل، اینبار چهره حمایت‌گرانه به خودش نگرفت و اعلام کرد که از این اقدام اسرائیل بی اطلاع بوده است.

 

همین اتفاق کافی بود تا در میان جامعه اسرائیل نگرانی از حمله متقابل ایران و بیم از بالا گرفتن جنگ به جبران حمله به سفارتش در دمشق اتفاقات عجیب و غریبی را رقم بزند.

تلاش مردم برای جمع‌آوری مواد غذایی و نوشیدنی گرفته تاخروج بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از محل سکونت خود و فرار به مناطق امن از جمله تصاویری بود که در پی این نگرانی به جهان مخابره شد.

 

پیام مخابره شده از تصاویر وحشت مردم از جامعه داخلی اسرائیل حکایت از موفق بودن سیاست‌ جنگ روانی بر علیه کابینه اسرائیل از سوی ایران است.

اقدامی تلافی جویانه که شاید دو دو تا چهارتایش بر پایه همان سیاست قورباغه پخته پیش می‌رود و تحلیل‌های رژیم صهیونیستی برای به میدان کشیدن ایران برای مبارزه‌ای مستقیم را با چالش رو به رو می سازد.

روزنامه جروزالم پست به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که ۲۸ سفارت و کنسولگری صهیونیست‌ها به دلیل تهدیدهای ایران موقتا بسته شده است. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت هم نوشت سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای بحرین، مصر، اردن، مراکش و ترکیه از بیم پاسخ تلافی‌جویانه تهران به حمله به کنسولگری ایران در سوریه تخلیه شده است.

از سوی دیگر اعتراضات داخلی به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده از سوی کابینه نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه و تشدید آن و درخواست ها برای برکناری او، سنگینی این ترس و نگرانی بیم جامعه یهودی ساکن اراضی اشغالی را دو چندان کرده است.

اعتراضاتی که می‌گوید نتانیاهو باید از سمت خود کناره گیری کند و انتخابات زود هنگام برای تعیین نخست وزیر جدید برگزار شود. تاکنون نیز چندین وزیر کابینه به دلیل مخالفت با این سیاست‌ها استعفا کرده‌اند.

این نگرانی‌ها زمانی به اوج خودش رسید که سران اسرائیلی بعد از عملیات تروریستی دمشق، و واکنش‌های بین المللی سایر کشورها و همچنین حمله کور رژیم صهیونیستی به امدادگران سازمان ملل از لاک دفاعی خود بیرون آمده و از آمادگی ارتش و نیروهای نظامی این رژیم برای مقابله با حمله احتمالی ایران سخن گفته‌اند.

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی پس از ارزیابی وضعیت عملیاتی با افسران ارشد ارتش تاکید کرد تدارکات لازم برای مقابله با هر سناریویی از طرف ایران، دیده شده است.

اسرائیل سال‌ها است که برای حفظ قدرت جعلی خود در منطقه و وجه‌اش به عنوان چهارمین ارتش دنیا و البته برای داشتن امنیت، در قالب راهبرد «لشکرکشی‌های بینا جنگی / campaign between wars» به منافع ایران و متحدان ایران در سوریه حمله می‌کند.

این حملات البته وقتی روند رو به افزایش به خودش گرفته که این رژیم در جامعه بین المللی به دلیل تشدید حملات غیر انسانی به غزه متهم به نسل کشی است.

به بن بست رسیدن اسرائیل در مواجهه با پیامدهای جنگ غزه، حالا او را ناچار کرده است برای برون رفت از پروژه شکستی که خیلی از مقامات این رژیم به آن اعتراف کرده‌اند، چند گذرگاه مهم را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و غذایی به غزه باز کند و شرایط آتش بس را بپذیرد.

اما این در حالی است که طی ۶ ماه گذشته، خسارت‌ها و جنایت‌هایی که این رژیم به مردم غزه تحمیل کرده جبران ناپذیر است.

از بین بردن زیرساخت‌های درمانی، ویران کردن بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، تخریب بندرگاه‌ها و مسدود کردن گذرگاه حیاتی رفح، آواره کردن چیزی حدود ۲ میلیون فلسطینی اهل غزه، تنها یک گوشه از جنایاتی است که این رژیم به آن متهم است.

حالا خبر رسیده قرار است سوت پایان عملیات‌های زمینی ارتش رژیم صهیونیستی زده شود. رسانه‌های اسرائیلی از عقب‌نشینی لشکر ۹۸ و دو گردان دیگر ارتش رژیم صهیونیستی از خان یونس پس از ماه‌ها درگیری خبر داده‌اند.

عقب‌نشینی که به نوشته روزنامه عبری زبان هاآرتص که از افسران ارشد ارتش اشغالگر نقل کرده؛ این عقب‌نشینی ارتش از مواضع جنگی در نوار غزه به دلیل خستگی رزمی بوده نه به نشانه حسن نیت نسبت به مذاکرات مبادله اسرا.

خبری که واشنگتن هم آن را به نوعی تایید کرد، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته به نظر می‌رسد کاهش نیروهای ارتش اسرائیل در جنوب نوار غزه یک «استراحت و بازسازی» باشد و لزوماً نشان دهنده عملیات جدیدی نیست.

رادیو ارتش صهیونیستی هم اعلام کرد که برای نخستین‌بار از آغاز جنگ، تمامی نیروهای زمینی ارتش اسرائیل به استثنای تیپ ناحل از باریکه غزه خارج شده‌اند و این تیپ قرار است با هدف جلوگیری از بازگشت فلسطینی‌ها به شمال باریکه غزه در این باریکه حضور داشته باشد.

اما حکایت این عقب‌نشینی کمی با واقعیت‌های موجود در خان‌یونس یا حتی سایر مناطق غزه همخوانی ندارد، آنطور که «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل گفته عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از خان یونس با هدف آمادگی برای ماموریت آتی در جنوب غزه است.

اصرار نخست وزیر کابینه اسرائیل برای اقدام حمله زمینی به منطقه رفح و اعطای بسته تسلیحاتی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی که شامل بیش از ۱۸۰۰ بمب ۹۰۰ کیلوگرمی مارک ۸۴ و ۵۰۰ بمب ۲۲۰ کیلوگرمی مارک ۸۲ این تصور را که عقب‌نشینی اسرائیل از خان یونس صرفا یک تاکتیک نظامی است تا قوای ارتش این رژیم را تقویت و زمینه را برای حمله زمینی و هوایی به رفح فراهم کند را تقویت می‌کند.

برنامه ریزی که می گوید بایدها و نبایدهای سازمان ملل و نشست های قاهره، پاریس و ... قرار نیست سدی در برابر تهاجمات غیر انسانی صهیونیست ها به بزرگترین زندان رو باز دنیا به حساب آید.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل