دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفتوگو با «ایران آنلاین»:
افزایش قیمت بلیت کنسرت قابل پیشبینی بود/ ضرورت اصلاح اقتصاد هنر
فرهنگ
60581
رضا مهدوی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت کنسرت قابل پیشبینی بود، گفت: افزایش قیمت بلیت کنسرت در وهله اول مربوط به بحث مالیاتی است که از ابتدای دهه ۹۰ به اهالی فرهنگ و هنر هم تعلق گرفته است، در صورتیکه قبلا چنین قانونی نبود و مدتی است الزام دارد.
رضا مهدوی عضو شورای عالی هنر فرهنگستان هنر در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره افزایش قیمت بلیت کنسرت گفت: افزایش قیمت بلیت کنسرت در وهله اول مربوط به بحث مالیاتی است که از ابتدای دهه ۹۰ به اهالی فرهنگ و هنر هم تعلق گرفته است. در صورتیکه قبلا چنین قانونی نبود و مدتی است الزام دارد. طبیعتا سالنهای کنسرت باید هم مالیات و عوارض پرداخت کنند و همچنین برای مسائل جانبی همچون آب، برق، گاز، امکانات و خدمات هزینه بپردازند. در این میان تورم هم هر ساله افزایش پیدا میکند. اجاره بهای هر سالن آنچنان افزوده شده که هنرمندان، شرکتها و موسسات مجبور هستند روی رقم بلیتها افزایش قیمت داشته باشند.
افزایش قیمت قابل پیش بینی بوده است
وی در ادامه افزود: امسال رقم یک میلیون تومان روی قیمت بلیت کنسرت گذاشته شده و این شاید مربوط به ۳ ردیف اول یک تالار و سالن معتبر بزرگ کنسرت باشد. البته قیمت صندلیهای عقب یا روی بالکن پایینتر است. سال گذشته در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر که چهرههای سرشناس موسیقی در سالن میلاد نمایشگاه و سالن فرهنگسرای بهمن دعوت و اجرا داشتند، قیمتهای بلیت موسیقی پاپ ایرانی را با کاهش قیمت ارائه کردیم چرا که مردمیتر برگزار شود و بقیه اقشار مردم توانایی خرید و شرکت در آن را داشته باشند.
این کارشناس موسیقی در ادامه اذعان کرد: قیمت را روی رنج ۴۹۰، ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان گذاشتیم که استقبال مردم هم خوب بود.
مهدوی اظهار کرد: ولی واقعیت امر این است که دستمزد نوازندگان، خوانندگان و آهنگسازان، ترانه سرایان و شعرا و دکورسازها و کسانی که کارهای فنی و تصویری میکنند، برنامه نویسان، صدابرداری و مهندسی صدا و... بالا رفته و طبیعی است که قیمت بلیت هم افزایش پیدا کند. تمامی عوامل فیزیکی دست به دست هم میدهند و بر مسائل معنوی و تولید هنری تاثیر میگذارند. در رابطه با تعیین رقم بلیت نباید دخالتی در قیمتگذاری باشد. وقتی یک استودیو موسیقی برای اجرای نوازندگی یک ساعته ۴۰۰ هزار تومان دریافت میکند و آنچنان هم سوددهی برایش ندارد، الزاما افزایشها قابل پیش بینی است.
هیچ زمانی افزایش بلیط کنسرت اطلاعرسانی نشده است
عضو شورای تالیف کتب هنر بیان کرد: در طول سالها سابقه نداشته که افزایش بلیت کنسرت در رسانهها اطلاعرسانی شود. سینما اعلام میشود چون از اهمیت ویژهای برای مخاطبان و سیاستگذاران برخوردار است و تعداد سالنهای نمایش سینما در کل کشور به مراتب چند برابر سالنهای کنسرت است.
افزایش جذب سرمایه گذار در عرصه هنر
این کارشناس موسیقی درباره دغدغههایی که در صنعت موسیقی وجود دارد، گفت: با توجه به شعار سال ۱۴۰۳ لازم است که اقتصاد به طور کلی و همچنین اقتصاد هنر اصلاح شود و وضعیت عملکردی در عرصه فرهنگ مشخص گردد و از همیاری و همکاری و توانمندی بخش خصوصی و مردمی هم استفاده شود. برخی امور باید به بخش خصوصی برونسپاری شود و دولت هم روی روند آن نظارت کند و سیاستگذاریهایی که در طول سال دارد را اعلام کند. حتی برگزاری جشنوارههای موسیقی فجر و نواحی و جوان و ... به بخش خصوصی واگذار شود. لازم است برای جذب سرمایه گذار انگیزه ایجاد کنیم تا در عرصه هنر سرمایه وارد شود و مثل دیگر بخشها حامی مالی پیدا شود.
نسل جوان به طور قوی به موسیقی میپردازد
برنامه ساز موسیقی در سازمان صدا وسیما درباره نقطه قوت صنعت موسیقی در سالهای اخیر خاطرنشان کرد: نقطه قوت صنعت موسیقی در ایران این است که نسل جوان به طور قوی به موسیقی میپردازد. موسیقی را در گونههای مختلفی همچون بخش تفننی، تفریحی، جدی و اندیشه ورزی، پژوهشی و ... دنبال میکنند. حتی در موسیقی تلفیقی و نواحی پیشرفتهایی داشتهایم که به واسطه بالا رفتن دانش به ریشههای موسیقی وصل شدهاند و اگر نوآوری هم میکنند منطبق بر اصالتها حرف تازهای را عنوان میکنند.
برپایی جشنواره اختصاصی برای موسیقی پاپ ایرانی
وی در ادامه اظهار کرد: در موسیقی پاپ همچنان هویت مشخصی هویدا نیست و دنبال هویت ایرانی میگردد. موسیقیهای شبه پاپ که در ایران برگزار میشود به نوعی الهام گرفته از کشورهای همسایه، زبانهای مختلف و اِلمانهای فرهنگ غربی است که فقط زبان ارائه آن فارسی است، اما نوع تنظیم و موسیقی ایرانی نیست.
مهدوی بیان کرد: موسیقیهای پاپ امروزی بیانگر فرهنگ ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی نیستند. باید در این عرصه یک جشنواره اختصاصی موسیقی پاپ ایرانی و تلفیقی برگزار شود. بارها پیشنهاد کردم که پیشکسوتان موسیقی و ترانه و شعر از دهه ۶۰ و ۷۰ دور هم جمع شوند و نسل نو را به داوری و قضاوت بنشینند تا شاهد شکوفایی این نوع از موسیقی وارداتی باشیم.
دبیرکل جشنواره بینالمللی سی و نهم موسیقی فجر در ادامه خاطرنشان کرد: این گونه میتوانیم رشد کمی و کیفی صنعت موسیقی را شاهد باشیم. همچنین اشتباهاتی که از دهه ۸۰ شروع شده و ادامه پیدا کرده اصلاح شوند تا موسیقی پاپ ایرانی بیشتر به قهقرا نرود و در راستای فرهنگ پر بار و سترگ ایرانی و خانوادهمدار ایرانی پیش برود و رشد روزافزون این نوع موسیقی که بسیار هم مخاطب دارد را شاهد باشیم.
انتهای پیام/