«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

عزم دولت در افزایش ایمنی سفر/ وزارت راه پنج تونل جدید احداث می‌کند

اقتصاد

61236
عزم دولت در افزایش ایمنی سفر/ وزارت راه پنج تونل جدید احداث می‌کند

تعداد زیادی پروژه بزرگ حمل و نقل جاده‌ای در کشور در حال اجرا هستند که بهبود ایمنی، کاهش زمان سفر در جاده‌های بین شهری و کیفیت و کارایی جاده‌ها را هدف قرار داده‌اند.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان نگهدارنده جاده‌ها وظیفه خطیر محافظت از راه و جاده به عنوان سرمایه‌های ملی کشور را عهده‌دار است و همواره در راستای ایمن‌سازی مسیرها و تسهیل در تردد کاربران محورهای مواصلاتی گام برمی‌دارد.

از این رو در کشور تعداد زیادی پروژه بزرگ حمل و نقل جاده‌ای در حال اجرا یا در دستور کار قرار دارند که بهبود ایمنی، کیفیت و کارایی جاده‌ها را هدف قرار داده‌اند.

پروژه توسعه و بهبود جاده‌های بین‌شهری که شامل توسعه و بهبود بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی بین شهری است به منظور افزایش ظرفیت، کاهش ترافیک و افزایش ایمنی جاده‌ها انجام می‌شود.

در این راستا پروژه ساخت و توسعه تونل‌ها و احداث تونل‌های جاده‌ای برای عبور از کوهستان‌ها و کاهش مسافت و زمان سفر از دیگر پروژه‌های مورد توجه این سازمان است.

 پروژه ساخت پل‌ها و تقاطع‌های بزرگ نیز به منظور تسهیل تردد و کاهش ترافیک در نقاط حساس شهری و بین شهری انجام می‌شود.

در این میان اما نسبت به پروژه بهبود نظام راهنمایی و رانندگی شامل نصب علائم راهنمایی، نظارت ترافیکی و بهبود ساماندهی ترافیک جاده‌ای نیز با هدف ایمنی اقدام می‌شود.

پروژه بهبود امکانات خدماتی ساخت پارکینگ‌ها، ایستگاه‌های سوخت، استراحتگاه‌ها و خدمات رفاهی در جاده‌های بین شهری جزء پروژه‌های حمل و نقل جاده‌ای در حال اجرا است.

این پروژه‌ها با هدف بهبود ایمنی، رفاه رانندگان و کاهش زمان سفر در حال اجرا هستند و ممکن است در آینده بهبود قابل ملاحظه‌ای در حمل و نقل جاده‌ای در ایران ایجاد کنند.

در حال حاضر در ایران، تعدادی از تونل‌های بزرگ و مهم در حال احداث یا در دستور کار قرار دارند که تونل تهران-کرج یکی از تونل‌های مذکور است. این تونل که بعد از پایان ساخت به عنوان تونل لاهیجان شناخته می‌شود، به منظور کاهش ترافیک و زمان سفر بین شهری تهران و کرج ساخته شده است.

 تونل شمس‌آباد دومین تونلی است که در دستور کار قرار دارد، در استان همدان واقع شده است و به منظور افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر در جاده‌های بین شهری ساخته می‌شود.

به عنوان سومین تونل می‌توان از تونل زیر دریایی قشم نام آورد که در جزیره قشم واقع شده است و به منظور اتصال جزیره به میناب و کاهش وابستگی به حمل و نقل دریایی ساخته می‌شود.

تونل برجام اما دیگر تونل درحال ساخت است که در استان البرز قرار دارد و به منظور افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر بین شهری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

تونل رفسنجان-کرمان نیز که با هدف کاهش زمان سفر و افزایش رفاه رانندگان بین شهری در دستور کار قرار دارد، در استان کرمان در حال احداث است.

این تونل‌ها با هدف بهبود حمل و نقل و کاهش زمان سفر در حال ساخت و احداث هستند و پس از پایان کار، منجر به بهبود امکانات حمل و نقل جاده‌ای در ایران خواهند شد.

در همین خصوص داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده بود که بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال اجرا است.

به گفته او با وجود مشکلات، کارگاه‌های جاده‌ای سازمان در سطح کشور فعال است، به طوری‌که روزانه ۱۰ پروژه آماده افتتاح در این حوزه وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

بر اساس این گزارش همزمان با دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ پروژه‌های این سازمان به ارزش ۲۴ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان در سراسر کشور افتتاح شد و در آن ایام پروژه‌های لکه‌گیری، درزگیری، روکش آسفالت تقویتی و حفاظتی به میزان هفت هزار و ۱۸۳ کیلومتر در محورهای اصلی و شریانی با اعتباری افزون بر هشت هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

همچنین یک هزار و ۶۷۴ کیلومتر احداث، بهسازی و آسفالت راه‌های فرعی و روستایی به ارزش پنج هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان و بهسازی، لکه‌گیری و روکش آسفالت دو هزار و ۵۴۴ کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی به ارزش چهار هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و ۴۱ پروژه رفع و اصلاح نقاط پرحادثه به ارزش ۲۹۸ میلیارد تومان نیز افتتاح شد.

در راستای ارتقاء و بهبود وضعیت راه‌های کشور، در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ افتتاح و بهره‌برداری از ۱۵ باب مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برنامه قرار داشت و این سازمان ۲۴ میلیارد تومان اعتبار جهت ایجاد راه دسترسی و نصب تابلوهای راهنما و اطلاع رسانی در مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی اختصاص داد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد