کمیلی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

اتحاد جهان اسلام در برابر اسرائیل، پیام سفر رئیسی به پاکستان

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

62441
اتحاد جهان اسلام در برابر اسرائیل، پیام سفر رئیسی به پاکستان

کارشناس مسائل پاکستان با تاکید بر اینکه سفر رئیسی به پاکستان را می‌توان پیامی برای وحدت جهان اسلام برابر اسرائیل در نظر گرفت، گفت: این سفر می‌تواند موجب تقویت روابط دو جانبه میان دو کشور به منظور رسیدگی به مسائل جهان اسلام به ویژه فلسطین شود.

محمدرضا کمیلی کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین با اشاره به اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان اظهار کرد: این سفر، تنها یک سفر از بعد سیاسی نیست، بلکه سفری است که به یک کشور همسایه و برادر صورت می‌گیرد و پیام‌های زیادی را نیز به دنیا مخابره خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر از منظر تاریخی به روابط ایران و پاکستان نگاه کنیم درخواهیم یافت که روابط دو کشور به‌طور درخشان شروع شده تا جایی که در ۱۴ اوت ۱۹۴۷ که پاکستان از هند بریتانیایی مستقل می‌شود اولین کشوری که پاکستان را به رسمیت می‌شناسد، ایران است و در سال ۱۳۵۷ شمسی زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی می‌رسد، پاکستان اولین کشوری است که این پیروزی را به رسمیت می‌شناسد و در اسفندماه همان سال نیز آقای آقاشاهی اولین هیئت رسمی کشور را به تهران می‌فرستد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به امام خمینی(ره) تبریک بگوید.

بیشتر بخوانید:

گسترش روابط با همسایگان به خوبی در دولت سیزدهم پیگیری شد

کمیلی افزود: علاوه بر همه اینها حدود ۱۰.۷ درصد ظرفیت فرهنگی ایران در خارج از کشور در خاک پاکستان یافت می‌شود؛ از خانه‌های فرهنگی در شهرهای حیدرآباد، کراچی، کویته، پیشاور، لاهور و غیره گرفته تا مرکز تحقیقات زبان فارسی که در پاکستان وجود دارد و رایزنی فرهنگی ایران در اسلام آباد همگی نشان‌دهنده عمق روابط دو کشور است.

کارشناس مسائل پاکستان با بیان اینکه ابعاد مختلف سفر رئیسی به پاکستان تقریبا بر کسی پوشیده نیست، گفت: یکی از ابعاد مهم این سفر، بعد سیاسی  است آن هم در شرایطی که جهان اسلام با سرطان اسرائیل مواجه شده و مردم غزه به شدت درگیر جنگ با این رژیم هستند، سپس وقوع عملیات بزرگ "وعده صادق" و اتفاق عظیمی که رخ داد ابهت پوشالی اسرائیل را از بین برد و مردم پاکستان پیام این اقدامات را بلافاصله دریافت کرده و حتی در پیام‌های خود در شبکه‌های اجتماعی  ایران را قهرمان جهان اسلام دانستند.

کمیلی همچنین با تاکید بر اینکه سفر آقای رئیسی به پاکستان را می‌توان پیامی برای وحدت جهان اسلام برابر در نظر گرفت، گفت: این سفر می‌تواند موجب تقویت روابط دو جانبه میان دو کشور به منظور رسیدگی به مسائل جهان اسلام به ویژه فلسطین شود.

کمیلی با بیان اینکه در پاکستان هم نسبت به اسرائیل یک انزجار و تنفر عمومی وجود دارد، گفت: در شرایط فعلی که موضوع اسرائیل و غزه مطرح است، مردم پاکستان بسیاری از شرکت‌های صهیونیستی را تحریم کرده‌اند و به شدت علیه دولتمردان فشار وجود دارد که قدمی برای عادی‌سازی روابط با این رژیم بر ندارند البته هیچ‌گاه در سطح رسمی اعلام نشده که قرار است ارتباطی با رژیم اسرائیل داشته باشند اما مردم بسیار محکم ایستاده‌اند که چنین اتفاقی صورت نگیرد و جالب اینجاست که شیعه و سنی در این ماجرا هیچ‌گونه اختلافی با یکدیگر ندارند.

کارشناس حوزه سیاست خارجی ادامه داد: واکنش مردم پاکستان به سفر رئیس‌جمهور بسیار حائز اهمیت است و علاقه‌ای که نسبت به استقبال از آیت‌الله رئیسی وجو دارد نشان‌دهنده وقوع یک اتفاق بزرگ است و کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، به‌ویژه بعد از عملیات بزرگ و پیروزمندانه "وعده صادق" که بازدارندگی این رژیم را به کلی از بین برد؛ علاقه کشورها به ایران بیشتر شده و این نشان‌دهنده این است که توطئه‌هایی که دشمنان برای انزوای ایران داشتند نقش بر آب خواهد شد.

کمیلی همچنین با اشاره به بعد اقتصادی سفر رئیس‌جمهور گفت: این سفر، به منظور تسهیل در تجارت نیز صورت گرفته به‌خصوص اینکه کالاهای ممنوع‌الورود به شدت کاهش یافته و این یک قدم مثبت است و امید می‌رود که تسهیل در قوانین هم صورت بگیرد همچنین، انتقال گاز از ایران به پاکستان و تکمیل این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است و اخیرا هم صحبت‌هایی از مسئولان دو کشور در این باره مطرح شده و می‌توان امیدوار بود که مسئولان دو کشور تصمیماتی را در این باره اتخاذ کنند.

وی گفت: یک محور بسیار مهم دیگر که جزو اولویت‌های مهم دو کشور محسوب می‌شود تفاهم‌نامه‌های امنیتی و مذاکرات نظامی میان مسئولان دو کشور است تا صحبت‌هایی درباره اقدام مشترک میان دو کشور برای مقابله با گروهک‌های تروریستی که در دو کشور ایجاد ناامنی می‌کنند، داشته باشند و به نوعی بیشترین چیزی که در این سفر اهمیت دارد این است که سو تفاهم‌های موجود بین دو کشور رفع شود.

کارشناس مسائل پاکستان با بیان اینکه وجود دشمنان مشترک بین دو کشور انکارناپذیر است، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری این دشمنان مشترک به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند پس باید حتما علیه توطئه‌های دائمی سرویس‌های امنیتی بیگانه و کشورهایی که دنبال سرمایه‌گذاری برای تخریب روابط بین ایران و پاکستان هستند اقدامات لازم صورت بگیرد و همین اقدامات و گفت‌وگوهاست که  می‌توان مشکل‌گشا باشد.

وی افزود: مذاکرات سبب می‌شود که بین دو کشور اعتماد کافی حاصل و سو تفاهم‌ها رفع شود و بتوانند در کنار یکدیگر با تهدیدهای مشترک مقابله کنند پس باید گفت که این سفر از اهمیت زیادی برخوردار است و  انجام آن برای هر دو کشور ضروری به‌شمار می‌رفت به خصوص که از آخرین سفر یک مقام ارشد سیاسی مدتی می‌گذشت.

کمیلی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی اولین رئیس‌جمهوری است که در عمر دولت جدید پاکستان به این کشور سفر می‌کند و اینها همه اتفاقات مثبتی است که مطمئنا اثرات مثبتی هم بر روابط دو کشور خواهد گذاشت.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست