کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

سنگ‌اندازی نافرجام آمریکا در روابط تهران و اسلام‌آباد

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

62496
سنگ‌اندازی نافرجام آمریکا در روابط تهران و اسلام‌آباد

محمدرضا منافی کارشناس مسائل پاکستان اظهار داشت: مسائل مهمی چون همکاری‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، مسائل منطقه و البته موضوع غزه، از مهم‌ترین برنامه‌های رایزنی و گفتگو بین دو کشور در جریان سفر رئیس‌جمهور به پاکستان خواهد بود.

محمد رضا منافی کارشناس مسائل پاکستان، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل ایران آنلاین به اهمیت بالای سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان و متفاوت بودن آن گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در این سفر وجود دارد، اراده بالای دولت فعلی پاکستان، برای تقویت روابط مختلف با ایران است چرا که دو کشور سابقه روابط عمیق و دوستانه زیادی دارند و در حال حاضر نیز دولت تازه این کشور بر این موضوع تاکید دارد تا جنبه‌های مختلف روابط بین تهران و اسلام‌آباد تقویت شود.

وی همچنین نمایش قدرت ایران در پاسخ موشکی و پهپادی به اسرائیل را یکی از نکات مهم و تاثیر گذار در این سفر دانست و تآکید کرد: این اتفاق در میان افکار عمومی و رسانه‌های پاکستان مورد استقبال قرار گرفته و واکنش مثبتی را نشان دادند، چرا که معتقدند سیاست‌خارجی ایران در برابر زورگویی‌های منطقه، همیشه مورد ستایش افکار عمومی بوده است.

اقتدار نظامی ایران مورد ستایش منطقه است

منافی با بیان اینکه اتفاق اخیر شرایط را در پاکستان برای حضور آقای رئیسی مساعد و مناسب کرده و استقبال از حضور ایشان را چند برابر کرده است تصریح کرد: این سفر بازتاب رسانه‌ای خوبی در منطقه به ویژه پاکستان داشته است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحولات منطقه‌ای به ویژه مسئله غزه خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان همیشه به عنوان دو قدرت بزرگ و دو قطب مهم سازمان همکاری‌های اسلامی و مجامع مهم بین‌المللی بازیگران مهمی در منطقه بوده‌اند و همواره نقش تعیین کننده‌ای داشتند. قطعا این تأثیرگذاری زمینه گفتگو رایزنی بین دو کشور را در خصوص منطقه خاورمیانه و البته غزه فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اتفاقات امنیتی اخیر مرزی بین ایران و پاکستان اظهار داشت: قطعا در خصوص موضوعات امنیتی گفتگوهای مهم و مفصلی رقم خواهد خورد، البته آن حادثه امنیتی ظرف 48 ساعت رفع تنش شد.

وی تاکید کرد: همواره بین دو کشور ایران و پاکستان که هزار کیلومتر مرز مشترک دارند این فراز و فرودها اجتناب ناپذیر است و همیشه وجود داشته که البته در آن برهه به اوج خودش رسید و خوشبختانه سریع رفع تنش شد.

وی افزود: در روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف همواره نقاط مثبت غالب بوده و بهبود روابط به ویژه در حوزه اقتصادی در اولویت قرار داشته که امیدواریم این اقدامات اندک تنش موجود بین دو کشور را از بین ببرد.

دولت پاکستان به قرارداد خودش متعهد باشد

منافی در خصوص ابراز نگرانی آمریکا برای خطوط انتقال گاز به پاکستان گفت: این انتقال گاز بیش از دو دهه است که مطرح است و قرار بر این بود در سال 2014 این خط لوله تکمیل شود، که متاسفانه تحریک‌های آمریکا و مسائل جانبی باعث شد پاکستان به تعهدات خود عمل نکند و این خط لوله گازی احداث نشود.

وی ادامه داد: از گلایه‌هایی که همیشه مطرح بوده همین موضوع انتقال گاز است، انتظار از دولت پاکستان این است بدون توجه به فشارهای طرف‌های ثالث و مسائل بین‌المللی به قرارداد خودش متعهد باشد و این پروژه به پایان برسد.

این کارشناس مسائل پاکستان با بیان اینکه ایران می‌تواند بر اساس مفاد قراردادی که وجود دارد از پاکستان طلب خسارت کند تصریح کرد: ایران به دلیل حسن همجواری و همسایگی و تلاش برای بهبود روابط فی ما بین از این طلب خسارت تا کنون از این بدعهدی چشم‌پوشی کرده و اقدام حقوقی نکرده است.

منافی خاطرنشان کرد: آمریکا حالا با توجه به سفر رئیس‌جمهور به پاکستان تلاش دارد دولت این کشور را تحت فشار قرار دهد تا اسلام آباد و هیچ کشور دیگری با ایران با وجود تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده است وارد معاملات اقتصادی و انرژی نشود.

مناطق آزاد، پر اهمیت و آینده‌ساز

وی همچنین به همکاری در خصوص بندر چابهار و حوزه مناطق آزاد طی سفر آقای رئیسی اشاره کرد و گفت: هیاتی از سازمان مناطق آزاد ایران در این سفر رئیس‌جمهور را همراهی می‌کند و این به معنای این است که گفتگوهای مهمی در حوزه مناطق آزاد هم  در دستور کار این سفر است.

منافی تصریح کرد: بندر چابهار در ایران و بندر گوادر در پاکستان، اگر دو رقیب هستند اما این دو بندر ظرفیت‌های مکمل بسیار بالایی دارند که اگر شکل همکاری مثبت و مطلوب بین این دو بندر شکل بگیرد می‌توانند بخش عظیمی از نیازهای ترانزیتی و اقتصادی منطقه را تامین کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل