آنچه امروز در صحن علنی مجلس گذشت؛

جدول هزینه های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد / اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها

سیاست

63521
جدول هزینه های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد / اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها

نمایندگان مجلس با تصویب جدول شماره ۹ بودجه ۱۴۰۳ درباره هزینه های متفرقه موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی

گفتنی است، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره جداول پرداخت، چرا که برای اولین بار است که جداول و ردیف‌های لایحه بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی ماده 11 طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها اصلاح شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی تبصره 2 ماده 2  و برخی از بندهای طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

از تقویت صندوق ملی مسکن تا کمک بلاعوض به بیماران نیازمند

رحیم زارع در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جداول لایحه بودجه سال 1403 کل کشور را قرائت کرد.

لایحه بودجه سال 1403 کل کشور بخش دوم، به جهت رسیدگی به کمیسیون تلفیق ارجاع گردیده بود در جلسات متعدد کمیته‌های تخصصی و کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در جلسه مورخ 5/2/1403 با اصلاحاتی در جداول و ردیف‌ها به این شرح به تصویب رسید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌‌گردد .

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 کل کشور

حمیدرضا حاجی بابایی

بنابراین گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه توضیح داد: قسمت نخست بودجه با تلاش و زحمات شما همکاران به نتیجه رسید و موارد مغفول مانده در قوانین بالادستی، قوانین دائمی و برنامه هفتم پیش‌بینی شده بود توسط شما عزیزان اصلاح و بررسی و به تصویب رسید و در نهایت قانون ابلاغ شد.

وی با تشکر از اعضا و هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گفت: همچنین جا دارد از زحمات رئیس محترم مجلس تشکر کنم چرا که این چند روز بسیار تلاش کردند تا ردیف‌های بودجه شفاف، روشن و دارای نظم شود و جداول بر اساس احکام و موضوعات مدنظر شما عزیزان تنظیم شده است. مثلا در این جداول به استان‌ها و مناطق محروم توجه شد، ضمن آن که مبلغ 75 هزار میلیارد تومان اوراق مجدداً به بودجه برگرداندیم. این در حالی است اوراق افزایش غیرمتعارفی داشت که مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی برای کل استان‌های کشور تعدیل شد.

زارع افزود: با توجه به اینکه نخستین سالی است که جداول بودجه به صورت مجزا بررسی می‌شوند و این تجربه اول مجلس است باید این کار را با حوصله و طمأنینه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد این در حالی است که سقف منابع در مرحله نخست بسته شده بود و فقط به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام را رفع کردیم، به عنوان مثال 25 هزار از 40 هزار میلیارد برای طرح‌های تملک دارایی و 15 هزار میلیارد دیگر نیز برای موضوعات هزینه‌ای اختصاص دادیم اما با توجه به اینکه سقف بسته شده بود ما از محل جابجایی ردیف‌ها برخی از مصوبات کمیسیون‌های تخصصی را اجابت کردیم مانند احکام آورده شده در تبصره‌ها در قسمت نخست بودجه برای نیروهای مسلح که جداول اعمال شد. بنابراین با توجه به شرایط خاص منطقه در این برهه زمانی چنین مصوبه‌ای اتفاق خوبی بود که رقم خورد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بیان کرد: همچنین از دیگر احکام مهم قانون در مرحله نخست پیش‌بینی اعتبارات از محل یک درصد هزینه شرکت‌های دولتی بود که با مبلغ حدود 36 همت برای حوزه فرهنگ در جدول شماره 12 پیش‌بینی شده بود و این اعتبارات با نظر کمیسیون فرهنگی برای بخش‌های مختلف فرهنگی همچون دانشگاه‌ها، ورزش، امور زنان، حمایت از راهیان نور و مساجد و .... در نظر گرفته شد.

این نماینده مجلس همچنین مطرح کرد: یکسری جابه‌جایی نیز از محل منابع عمومی بودجه برای حوزه آموزش و پرورش جهت ترمیم حقوق خدمتگزاران در مدارس، دانشگاه فرهنگیان و مدارس دانش‌آموزان استثنایی و تعمیر و تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شد. همچنین در حوزه سلامت به دنبال پیشنهاد کمیسیون بهداشت مواردی که دغدغه اعضای این کمیسیون بود مورد رسیدگی قرار گرفت.

نماینده مردم آباده، بوانات و سرچهان در مجلس افزود: همچنین در حوزه‌های دیگری مانند بهسازی روستاها، پرداخت طلب پیمانکاران راه‌های روستایی، صندوق ملی مسکن، کمک بلاعوض به بیماران نیازمند، ساخت منازل سازمانی در فراجا و کمیته امداد و بهزیستی نیز تقویت شد و همچنین طرح‌هایی که در جدول 20 در پیشنهاد دولت حذف شده بود مجدداً برای کل استان‌های کشور بازگرداندیم و مبلغ 200 میلیارد تومان برای مطالعه این طرح‌ها در نظر گرفتیم.

موافقت مجلس با جدول شماره 5 درخصوص درآمدهای بودجه 1403

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول 5 در خصوص درآمدها با 122 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح بخش درآمدی جدول 5 بودجه سال 1403 کل کشور، گفت: با توجه به پیچیدگی هایی که لایحه بودجه سال 1403 داشت اما سعی شد که این بودجه با همکاری و همراهی دولت کمترین تغییرات را چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم داشته باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله دوم روز جمعه ساعت 8 صبح همه جداول با شفافیت و دقت تقدیم هیات رئیسه کردیم. در جدول 5 که بحث درآمدها مطرح است ما در این رابطه که پیشنهاد دولت 1485 همت بود هیچگونه اضافه ای بر مالیات ها انجام ندادیم. تنها کاری که ما انجام دادیم 100 همت در مرحله اول سقف مالیات ها را بالا بردیم اما مالیات ها را افزایش ندادیم. هر واحد مالیات بر ارزش افزوده 75 همت است. دولت 6 واحد مالیات بر ارزش افزوده که 450 همت می شود در لایحه 385 همت پیشنهاد داده است. ما در محاسبه 65 همت آن را درست کردیم.

وی اضافه کرد: در دیگر مصوبه سقف مالیات ها را تا 500 میلیارد تومان برای مناطق کاهش دادیم که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد. پس مجلس شورای اسلامی مالیات ها را افزایش نداده است بلکه عین لایحه را مصوب کرده است اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمی گردد که در این خصوص برخی از این استان ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

حاجی بابایی افزود: البته برخی از نمایندگان استان ها نسبت به این وضعیت اعتراضاتی داشتند و جدولی را در این خصوص آوردند و ما آن جدول را بارگذاری کردیم. در بسیاری از استان ها به صورت کلان مالیات ها کاهش پیدا نکرد اما آن استان هایی که مشکل داشتند به آن میزانی که استدلال هایشان درست بود آن استان ها را کاهش دادند که این جدول 5 گزارش تصحیح شده آن است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: ما در بودجه درآمدی استانی دست نبرده ایم حتی در مصارف استانی نیز هیچ ورودی نکردیم فقط 4 ردیف داریم که بودجه های ملی را استانی کرده و به استان ها اضافه کردیم. هیچ یک از بودجه های استانی ریالی افزوده و کاهش پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: پس ما 4 ردیف توازن یک، که مربوط به بحثی است که نمایندگان پیگیری می کردند، بحث توازن 2 که مناطق محروم بود و کمک های فنی و اعتباری که بین استان ها توزیع شد و دیگری کمک به نیروهای جهادی بود.

حاجی بابایی اظهار کرد: دولت 75 همت خلاف مصوبه قبلی ما می خواست که اوراق بفروشد که در بودجه 254 همت فروش اوراق پیش بینی شده بود که اگر 75 همت به آن اضافه شود به 320 همت می رسد. 135 همت در کنار 30 همت نیز وجود دارد که باید انجام دهد که مجموعا 480 همت می شود که خلاف قانون بود و این میزان فروش اوراق بدنه پولی کشور را به شدت تضعیف می کند که ما این بخش 75 همت را برداشته و مالیات ها را افزایش ندادیم که در کنار آن 65 همت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده جبران می کند و 11 همت نیز از محل افزایش نیز به آن اضافه می شود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ما تغییر در هیچ ردیفی صورت ندادیم و ردیف هایی که در مالیات وجود دارد بدون هیچ تغییری آمده البته 3 ردیف مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که محاسبه آن را درست کردیم و این جدول 5 صددرصد همان لایحه دولت است و در کمیسیون هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است.

لطفی: روش جدید بررسی بودجه لابی‌گری در وزارتخانه‌ها را بیشتر خواهد کرد

حسن لطفی در جریان مخالفت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه قرار بود با این روش بودجه‌ریزی شفافیت بیشتر شود، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان‌ها پروژه‌هایی بیش از 50 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما بودجه‌هایی در نظر گرفته شده که حتی هزینه کارگر را هم نمی‌توان با آن پرداخت کرد.

نماینده مردم رزن در مجلس ادامه داد: پروژه‌هایی که در شهرستان‌ها هستند باید امکان تغییر و ارتقاء بودجه داشته باشند، ما به هیچ عنوان با این روش بودجه‌ریزی نمی‌توانیم بودجه آنها را رشد دهیم. بر چه اساسی می‌خواهیم پروژه‌های عمرانی را رشد دهیم.

وی با انتقاد از اینکه این مسئله لابی‌گری در وزارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند، اضافه کرد: با این روش بودجه‌ریزی کسانی که در وزارتخانه‌ها ارتباط بهتری دارند می‌توانند بودجه بیشتری دریافت کنند و کسانی که ارتباط و رابطه ندارند نمی‌توانند برای پروژه‌های خود اعتبار بگیرند.

لطفی تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه آمار دقیقی مبتنی بر واقعیت‌های پروژه‌ها پیش‌بینی نکرده است و رقم‌های در نظر گرفته شده در جداول بر اساس مفروضات است نه بر اساس واقعیت‌ها. درخواست ما این است که برای پروژه‌هایی که قفل شده‌اند تجدید نظر صورت گیرد.

سلیمی: روش جدید بررسی بودجه شفاف‌تر از گذشته است

علیرضا سلیمی در موافقت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه نحوه رسیدگی به بودجه برای اولین بار تغییر کرده و اتفاقاً رسیدگی به بودجه شفاف‌تر شده است، گفت: سابقه نداشته که به این سبک مجلس جداول را مورد بررسی قرار دهد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اضافه کرد: عمده ردیف‌ها و جداول در این بخش مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و برخی از موارد خلاف برنامه هفتم بوده اصلاح شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: در حوزه انرژی و هدفمندی یارانه‌ها و همچنین بخش فرهنگی موارد مهمی در جدول 5 آمده است که اگر این جدول رأی نیاورد همه این موارد زیر سوال می‌رود. همچنین در این جدول به کمک‌های فنی و اعتباری اشاره شده که 1500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و اگر مصوب نشود پروژه‌ها دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: درخصوص مالیات‌ها به ویژه مالیات پزشکان مواردی مطرح است که این موارد قابل اصلاح بوده و قرار است در کمیسیون تلفیق مورد بازنگری قرار گیرد.

بر اساس این گزارش داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و هیات رئیسه و نمایندگان، گفت: خدا را شاکرم که بخش دوم بودجه را در مهلت قانونی که مقرر بود تدوین کردیم البته ما اجرای قانون بودجه سال 1403 را از همان روزهای نخست سال بر اساس مصوبات بخش اول شروع کردیم و جداولی که در بخش دوم بودجه آمده به ما کمک می کند تا تکالیف را مطابق با سهم بندی ها توزیع کنیم.

وی ادامه داد: بخش دوم بودجه بر اساس خط مشی هایی که در قسمت نخست تصویب شده تدوین شده است. ما جداول را بر اساس ارقام کلانی که در سقف های هزینه ای و درآمدی تدوین شده تنظیم کردیم البته این اقدام تجربه جدیدی برای سازمان برنامه و بودجه بود.

منظور درباره برخی نگرانی های نمایندگان در خصوص مالیات، تصریح کرد: بار مالیاتی سال 1403 نسبت به 3 سال گذشته سبک تر است زیرا برخی معافیت هایی که در سال های گذشته وجود داشت حذف شده است اما باید به این نکته توجه کرد که فشاری به مودیان مالیاتی وارد نمی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: 780 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال قبل وصول شد که پیش بینی ما این است که امسال این عدد با اتفاقات جدیدی که رخ می دهد به 950 هزار میلیارد تومان می رسد که با توجه به همه موضوعات رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بسیار معمول است.

مجلس یک ریال هم بار مالیاتی را افزایش نداد

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403، با بیان اینکه درآمدهای دولت در جدول 5 حدود 1485 همت بود که ما این عدد را به 1585 همت رساندیم البته ما درآمدها را افزایش ندادیم بلکه محاسبات به گونه ای بود که این عدد افزایش یافت. ما یک ریال بار مالیاتی در مجلس اضافه نکردیم.

موافقت مجلس با جدول شماره 7 در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه ها در بودجه 1403

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی مخالفت و موافقت خود را با جدول شماره 7 لایحه بودجه 1403 درباره نحوه توزیع اعتبارات دستگاه ها مطرح کردند.

زنگنه: عدم رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات از جمله ایرادات مهم جدول شماره 7

بنابراین گزارش در ابتدا محسن زنگنه در مخالفت با مفاد جدول شماره 7، گفت: عدم رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات از جمله ایرادات مهم این جدول است چرا که متاسفانه برخی ادارات 60 تا 70 درصد و برخی دیگر کمتر از 20 درصد افزایش اعتبار داشته اند، در این میان وضعیت برخی دانشگاه ها بسیار اسفناک است چرا که دانشگاه های بزرگ بیش از 70 درصد و دانشگاه های کوچک بین 20 تا 25 درصد اعتبار گرفته اند لذا باید این موارد مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود.

گودرزوند چگینی: در توزیع اعتبارات دستگاه ها بی عدالتی صورت نگرفته و تقسیمات براساس نیاز آن ها بوده است

همچنین در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با مفاد جدول شماره 7 با بیان اینکه جابه جایی و رشد خاصی در این جدول صورت نگرفته، گفت: بنده نیز ابتدا مانند مخالف محترم گمان می کردم در توزیع اعتبارات بی عدالتی صورت گرفته در حالی که این بی عدالتی نیست و تقسیمات بر اساس نیاز و شرح وظایف دستگاه ها بوده است لذا آنچه در جدول 7 می بینید واقعی است و بی عدالتی صورت نگرفته بنابراین از همکاران محترم می خواهم به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت به این جدول رأی موافق دهند.

منظور: برای توزیع عادلانه اعتبارات دستگاه ها بسیار تلاش کردیم

در ادامه داوود منظور به عنوان نماینده دولت در دفاع از مفاد جدول شماره 7، گفت: ما در توزیع عادلانه اعتبارات بسیار تلاش کردیم که مجموعه انتظارات علاوه بر مفاد برنامه هفتم در آن گنجانده شود و حتی ریز توزیع اعتبارات در جلسه با رئیس جمهور و هیات دولت مورد مشورت قرار گرفته است البته برخی از عزیزان گمان می کنند اعتبارات برخی از دستگاه ها بالا رفته اما اینگونه نیست چرا که به عنوان مثال اعتبارات وزارت نیرو برای خشکسالی یا باروری ابرها ذیل اعتبارات خود وزارت نیرو تجمیع شده است بنابراین طبق ساماندهی صورت گرفته در ردیف ها، یک شفافیت در جدول شماره 7 به وجود آمده است و این تغییرات با توجه به نیازی که به لحاظ سیاستگذاری لازم بود صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین رشد اعتبار دانشگاه ها با توجه به ماموریت آن ها و زیر نظر وزارت علوم صورت گرفته است و اهداف برنامه هفتم و عدالت بین استانی و دستگاهی در توزیع اعتبارات در جدول شماره 7 مدنظر ما بوده است البته یک سری اعتبارات از سرفصل مالی به اینجا انتقال پیدا کرده است که از نظر ما تا حدودی دارای ابهام است اما اگر کلیات تصویب شود می توانیم این موارد را در جزئیات بررسی و مورد رایزنی قرار دهیم.

حاجی بابایی: مشکل خدمتگزاران مدارس و کارمندان جهاد کشاورزی و دیگر موارد اضطراری را در جدول شماره 7 حل کردیم

در ادامه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه در رابطه با این جدول، مطرح کرد: جدول 7 مطابق با دیدگاه کارشناسی دولت به مجلس ارسال شده است اما ما با توجه به مشکلات دانشگاه ها 1500 میلیارد جهت توزیع اعتبار میان دانشگاه هایی که مدنظر کمیسیون آموزش و تحقیقات بود در نظر گرفتیم. همچنین 2 هزار و 500 میلیارد تومان به وزیر علوم اختصاص یافت تا مشکل حق التدریس هر دانشگاه را حل کند و 2 هزار میلیارد دیگر نیز به وزیر بهداشت داده شد بنابراین نمی توان از یک وزارتخانه پولی را برداشت و به وزارتخانه دیگری داد بنابراین بیشتر از این نمی توان به جدول شماره 7 دست زد و تنها کاری که ما انجام دادیم مورد توجه قرار دادن دانشگاه ها، کمیته امداد و بهزیستی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش بود و به آن ها کمک کردیم.

وی تاکید کرد: جدول شماره 7 بار بزرگی است که در صورت تغییر اساسی در آن تا یک ماه دیگر نیز نمی توان آن را جمع کرد چرا که هر جا دست بزنیم یک انقلاب و اعتراض عمومی ایجاد می کند و ما فقط توانستیم جاهایی که ضعف بودجه ای داشتند را کمی تقویت کنیم بنابراین این جدول در اختیار دولت است لذا از دوستان خواهش می کنم به آن رأی موافق دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکل خدمتگزاران و کارکنان مدارس و کارمندان جهاد کشاورزی و دیگر موارد اضطراری را حل کردیم.

بابائی کارنامی: افزایش حقوق کارمندان بهزیستی از مستمری بگیران آن کمتر است

بنابراین در ادامه این گزارش بابائی کارنامی در اخطاری با استناد به بند 12 اصل سوم قانون اساسی، گفت: اگرچه جدول شماره 7 نسبت به بودجه سال 1402 شفاف تر شده اما برخی از دستگاه ها کمتر از 22 درصد افزایش سنواتی داشته اند به ویژه افزایش حقوق کارمندان بهزیستی نسبت به مستمری بگیران این سازمان کمتر بوده است لذا دستور فرمایید این جدول مجددا بررسی شود.

حسینی: افزایش اعتبار هزینه ای بالای 120 درصد برخی از دستگاه ها قابل قبول نیست

همچنین البرز حسینی در تذکری آئین نامه ای، گفت: رشد اعتبار برخی از دستگاه ها در این جدول در حد 20 الی 30 درصد است که تا حدودی قابل قبول است اما برخی از دستگاه ها بالای 120 درصد افزایش اعتبار هزینه ای داشتند و در مقابل افزایش اعتبار هزینه ای برخی دستگاه های دیگر منفی صفر درصد بوده بنابراین باید پرسید مگر دستگاهی مانند سازمان امور استخدامی قرار است در سال پیش رو با چنین اعتبار افزایش یافته ای چه اقدام خاصی به جز وظایف سازمانی خود انجام دهد.

حمیدرضا حاجی بابایی در جریان بررسی بخش درآمدی جدول 7 لایحه بودجه 1403 گفت: در توضیحات جدول 7 باید بگوییم که این جدول بازمی‌گردد به دستگاه‌های مربوط به دولت که دولت در این جدول تمام دستگاه‌ها را به صورت تجمیعی آورده است. در این جدول حقوق و مزایای مربوط به دستگاه‌های دولتی و برنامه‌های آن مورد بررسی قرار گرفته، کمیسیون تلفیق در این خصوص گزارش‌هایی را دریافت کرده، برخی از گزارش‌ها مربوط به حقوق دستگاه‌ها نبوده و در خصوص برنامه‌ها بود.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیقی تغییرات کلی در این جدول ایجاد نکرده بلکه تغییرات به صورت جزئی عنوان شده، در کل جدول 7 مربوط به دولت است، کمیسیون تلفیق تنها جزئیاتی را به آن اضافه کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص فوق‌العاده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که از سراسر کشور پیگیر آن هستند، منابع آن در نظر گرفته شده و از اول فروردین قابل اجرا است، این مسئله در برنامه هفتم عنوان شده، بعد از رفع ایرادات آن عملیاتی می‌شود و از ابتدای فروردین قابلیت اجرا دارد و پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ نمایندگان مجلس در جریان بررسی جدول شماره 7 لایحه بودجه در رابطه با توزیع اعتبارات دستگاه ها پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان همچنین رئیس کمیسیون تلفیق و نماینده دولت با تصویب این جدول مخالفت کردند، پس از آن، پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح اجزای جدول مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت نمایندگان پس از استماع برخی از پیشنهادات، با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول 7 در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه ها با 142 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در نشست امروز، روح الله نجابت در تذکری شفاهی در خصوص جدول 7 بودجه سال 1403، گفت: در لایحه بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برای هوشمند سازی قوه مقننه آمده است اما سوال این است که مبنای این رقم کجاست؟ طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از چهار همت برای این موضوع در مجلس شورای اسلامی گذاشته شد اما معلوم نیست کجا و چگونه تخصیص پیدا کرد و هزینه شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دچار حاشیه هک سامانه‌های مجلس شدیم اگر قرار باشد پول بدهیم و بعد سامانه‌های مجلس شورای اسلامی هک شود و برای ما حاشیه درست شود، اصلا این بودجه تخصیص پیدا نکند، موثرتر است.

وی افزود: گلایه‌هایی از سامانه‌های مجلس شورای اسلامی وجود دارد که قرار بود پیشنهادات بودجه روی مانیتورها بیاید که تاکنون رخ نداده است البته طبیعی است که می‌گویند «مردی و کاری»؛ ما هر وقت پرسیدیم موضوع سامانه‌های مجلس با کدام فرد است؟ گفتند آقایی که ظاهرا عضو شورای شهر تهران است و در مجلس شورای اسلامی رفت و آمد دارد و حتی دفتری در مجلس داشته و مشاوره می‌دهد. با این وجود ما چیزی از سامانه‌های مجلس ندیدیم.

نجابت یادآور شد: خواهش می‌کنم رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه کرده و به مشاور خود تذکر لازم را برای هوشمند سازی و انجام وظایفش بدهد.

حمد وحیدی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با بیان اینکه بسیاری از پیشنهادات مطرح شده در صحن به هیچ عنوان قابل طرح نیست، گفت: اگر بخواهیم بر مبنای عدالت پیشنهادات را در نظر بگیریم تصویب این پیشنهادات موجب توزیع ناعادلانه اعتبارات می‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم در مجلس ادامه داد: در بسیاری از پیشنهادات عنوان شده که اعتبارات از ردیف‌های ملی به ردیف‌های استانی انتقال پیدا کند. جابه‌جایی اعتبارات فضای کشور را به هم می‌ریزد و ما باید به کمیسیون تلفیق و لایحه دولت اعتماد کنیم. معاونت قوانین باید پاسخ دهد جابه‌جایی اعتبارات از ردیف‌های ملی به استانی چگونه قابل  طرح است که مورد پذیرش برای طرح در صحن مجلس قرار گرفته است.

حاجی دلیگانی: بیش از هزار تذکر کتبی توسط نمایندگان تنظیم شده و ماه‌هاست در صحن قرائت نشده است

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس نیز با استناد به ماده 153و 152 خطاب به دکتر محمدباقر قالیباف عنوان کرد: بر اساس ماده 153 چنانچه ابهامی در بررسی پیشنهادات وجود دارد می‌توانید جدول شماره 7 را به کمیسیون تلفیق برای بررسی مجدد ارجاع دهید و اگر شما به عنوان رئیس مجلس ابهام ندارید می‌توانید بر اساس ماده 152 ارجاع به کمیسیون را به رأی نمایندگان بگذارید تا وقت مجلس گرفته نشود.

وی همچنین در بخش دیگری از تذکر خود گفت: ما فقط 27 روز تا پایان کار مجلس یازدهم فرصت داریم و بر اساس برنامه‌ای که هیأت رئیسه اعلام کرده هفته آینده زمان سرکشی به حوزه انتخابیه اعلام شده در حالی که طرح‌های بسیاری در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار دارد که کار کارشناسی فراوانی روی آنها صورت گرفته و اگر هفته آینده نمایندگان به حوزه انتخابیه بروند، تمام زحمات کشیده شده بر باد می‌رود. یکی از این طرح‌های مهمی که زحمت بسیاری برای آن کشیده شده اصلاح نظام بانکداری است که از سه دوره قبل در مجلس روی آن کار شده و امروز گزارش آن آماده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: اکثر طرح‌هایی که به شورای نگهبان نرفته است پس از پایان کار مجلس یازدهم تقریباً به نقطه اول خود بازمی‌گردند و گویی هیچ کاری روی آنها صورت نگرفته است.

حاجی دلیگانی افزود: از سوی دیگر چند ماه است که تذکرات کتبی در صحن مجلس قرائت نمی‌شود در حالی که هزار تذکر از سوی نمایندگان تنظیم شده و برخی نمایندگان نیز این تذکرات را امضا کردند ولی در صحن مجلس قرائت نشده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با اشاره به اینکه مجلس 4 هفته متوالی جلسه داشته و ما هفته آینده وارد هفته پنجم می‌شویم، گفت: ضمن اینکه برخی از نمایندگان در دور دوم انتخابات حضور دارند و ممکن است صحن علنی عدد نداشته باشد البته مجدداً با اعضای هیأت رئیسه صحبت خواهیم کرد و در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث مربوط به ماده 153 و ارجاع به کمیسیون این موضوع را قبول دارم و اکثر پیشنهادات رأی نمی‌آورد زیرا مجلس در پیشنهاداتی که نمایندگان احساس کنند توازن در آن ها برقرار نیست، رأی نمی دهند؛ نمایندگان باید همکاری کنند تا پیشنهادات مهم از جمله حوزه صنعت مطرح شود.

اختصاص اعتبار یک هزار و 500 میلیارد تومانی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با الحاق یک ردیف به جدول شماره 7 با 106 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ردیف الحاق شده به جدول شماره 7 به شرح ذیل است:

مبلغ 1500 میلیارد تومان به جدول 7 با دسته هزینه- عمومی با عنوان ردیف ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور براساس نامه 134468 مورخ 30 مهرماه 1402 معاون اول رئیس جمهور اضافه می گردد و از جدول 9 از دسته هزینه متفرقه ردیف 550000050 با عنوان وزارت کشور جبران تلاش کارکنان دارای عملکرد برجسته وزارت کشور و سازمان ها و نهادهای تابعه و وابسته از طریق پرداخت های غیرمستمر کسر می گردد.

همچنین بر اساس این گزارش در ادامه مالک شریعتی نماینده مردم تهران در تشریح پیشنهاد خود مبنی بر الحاق یک ردیف به جدول شماره 7، گفت: موضوع بهینه سازی انرژی و حل ناترازی انرژی ضرورتی است که مورد تائید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بوده است اما متاسفانه سازمان برنامه اتفاق دیگری را رقم زده است، ما در بودجه 1402 و در برنامه هفتم حساب بهینه سازی ایجاد کردیم و مقرر شد یک درصد از فروش منابع نفت کشور به این حساب واریز شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با وجود تصویب نمایندگان این موضوع را حذف کرده است و برخلاف آئین نامه ردیف مربوطه در بخش اول هم در منابع و هم در مصارف حذف شد و به عبارتی 5 هزار و 800 از حساب بهینه سازی کسر شده است. این موضوع باید در جدول 5 در منابع و هم در جدول 9 در مصارف می آمد اما آقای منظور آن را حذف کرد.

وی اضافه کرد: آقای منظور من برای شما احترام قائل هستم اما در مقابل قانون همه ما هیچ نیستیم شما چکاره بودید که این یک درصد را حذف کردید؟ با چه جراتی در مصوبات مجلس و احکام دست بردید؟ این موضوع باید برگردد.

حاجی بابایی گفت: بر اساس تفسیری که ما کردیم این اعتبار 5800 بود که برای تحقق این موضوع ردیف درآمد هزینه پیش بینی کردیم و دولت را مکلف کردیم به این ردیف یک درصد را واریز کند. آقای رئیس نیز به این موضوع به شدت تاکید داشته بنابراین ما این موضوع را در حد قانون انجام دادیم.

اسامی مهمانان جلسه علنی 10 اردیبهشت ماه 1430

عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی مهمانان جلسه علنی 10 اردیبهشت ماه مجلس را قرائت کرد.

محمد رشیدی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، اسامی مهمانان جلسه را به شرح زیر قرائت کرد:

-جمعی از طلاب دانشجوی شهر همدان.

-جمعی از نمایندگان پارلمان کشور جمهوری غنا

اعلام تنفس جلسه علنی نوبت صبح دهم اردیبهشت ماه مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح را به صدا درآورد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ضمن اعلام تنفس نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، دهم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در ساعت 11 و 57 دقیقه، گفت: نشست علنی بعدی در نوبت عصر امروز رأس ساعت 14 و 30 دقیقه با ادامه بررسی دستور کار یعنی رسیدگی به جداول لایحه بودجه 1403 کل کشور برگزار خواهد شد.

جدول هزینه های متفرقه بودجه 1403 تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات جدول شماره 9 درباره هزینه های متفرقه با 105 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در رابطه با دفاع از این جدول، گفت: این جدول مربوط به مواردی از قبیل برنامه های موقت و یکساله دولت است. کلیات و شاکله این جدول در مجلس بهم نریخته است و فقط برخی جابجایی های جزئی صورت گرفته است.

روح الله متفکرآزاد در رابطه با کلیات این جدول، بیان کرد: ردیف هایی در این جدول آمده که ما مسائل مهم تری نسبت به آن ها داریم، از آن جایی که می توان این ردیف ها را جابجا کرد بنابراین بهتر است که کلیات این جدول را رد کنیم و با صلاحدید مجلس اولویت ها را تعیین کنیم.

بر اساس این گزارش محمدحسن آصفری در موافقت با کلیات این جدول، بیان کرد: جدول شماره 9 مربوط به مسائل سالانه است، به طور مثال در سال های گذشته شاهد بودیم که پول گندمکاران با تاخیر 5 یا 6 ماهه پرداخت می شود.

در ادامه داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در جدول شماره 9 تغییراتی ایجاد شده که به زعم ما این تغییرات مشکلاتی به وجود می آورد، به طور مثال ردیف مربوط به اعتبار گروه های جهادی حذف شده است یا 1500 میلیارد تومانی که برای احیای واحدهای تولیدی راکد پیش بینی شده بود حذف شده که ما با این اقدامات مخالف هستیم بنابراین بهتر است این جدول برای اصلاح به کمیسیون بازگردد.

در ادامه حاجی بابایی گفت: اعتبار جدول 9 حدود 248 همت بود که اعتبار تغییر کرده حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان است، ما ردیف مربوط به گروه های جهادی را حذف نکردیم بلکه آن را بین همه استان ها تقسیم کردیم. از سوی دیگر اعتباراتی مانند یارانه خرید کاغذ برای دانش آموزان را پیش بینی کردیم که یکی از نیازهای اساسی است.

حاجی بابایی: جابه‌جایی صورت گرفته از جدول شماره 9 به جدول شماره 8 با هدف بالانس اوراق و کمک به دانشگاه‌ها بود

همچنین در ادامه بررسی جدول شماره 8 لایحه بودجه 1403، حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح بخش درآمدی جدول 1-8 لایحه بودجه 1403 درباره مسائل مرتبط با تملک دارایی، بدهی‌های دولت و انواع اوراق، گفت: 283 همت عدد این جدول است که 225 همت آن مربوط به اوراقی است که قبلا فروخته شده و دولت باید سال 1403 مبلغ 225 همت اوراق پرداخت کند لذا ما برای اینکه بتوانیم اوراق را بالانس کنیم یک جابه‌جایی بین جدول شماره 8 و9 انجام دادیم تا مثلا به دانشگاه‌ها کمک شود، یعنی حدود 21 همت را از جدول شماره 9 به جدول شماره 8 انتقال دادیم. در واقع 71 همت سود حاصل از اوراق به جدول 8 منتقل شده است و به جز این مورد تغییر اساسی دیگری در جدول شماره 8 به وجود نیامده است.

وی افزود: اعتبار جدول شماره 8 همان 288 همتی است که دولت تعیین کرده و بیشتر مربوط به مسائل تملک دارایی و بدهی‌های دولت و نوع اوراق در سال 1403 است، لذا با توجه به تغییر خوبی که صورت گرفته توانستیم از این ناحیه دو همت به بهزیستی، دو همت به کمیته امداد و ... کمک کنیم.

طغیانی: کاهش اعتبار صندوق بین‌المللی اوپک اشتباه بزرگی است

بنابراین گزارش، در ادامه مهدی طغیانی در مخالفت با جدول شماره 8 گفت: کمیسیون تلفیق بدون هماهنگی اعضا، مبلغ 11 همت از افزایش سرمایه‌ای که باید در صندوق ملی بین‌المللی اوپک صورت می‌گرفت و ما نسبت به آن تعهد داشتیم، برداشت کرده و می‌گویند این مبلغ را از بودجه نفت جبران کنیم در حالی که باید بگویم پیشنهاد دهنده این مسئله کوچکترین فهمی از مسائل مرتبط با صندوق اوپک نداشته و کار بسیار غلطی است.

بدری: صندوق سرمایه‌گذاری اوپک در ادوار گذشته چه عایدی برای کشور داشته است؟/ جابه‌جایی ارقام کارشناسی شده است

همچنین صدیف بدری در موافقت با جدول مذکور گفت: قطعا اوراق اسلامی و اسناد خزانه به عنوان موضوعات ملی جدول شماره 8 در کمیسیون تلفیق بررسی شده‌اند اما باید پرسید صندوق سرمایه‌گذاری اوپک در گذشته چه عملکرد و چه عایدی برای کشور به همراه داشته است؟ بنابراین حتماً این جابه‌جایی با اقدام کارشناسی صورت گرفته است.

وی همچنین در ادامه در رابطه با موضوع سیب‌زمینی به وزارت جهاد کشاورزی تذکر داد و گفت: به تازگی جهاد کشاورزی عوارضی برای صادرات سیب‌زمینی وضع کرده است اما با این تصمیم خلق‌الساعه کشور و سیب‌زمینی‌کاران را دچار چالش و مشکلات بسیاری کرده لذا درخواست دارم در تصمیم چند روز گذشته خود تجدیدنظر کند.

منظور: بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه آن بازگردانده شود

در ادامه داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دو تغییر در جدول شماره 8 انجام شده که موجبات عدم موافقت دولت با این جدول را به همراه داشته است؛ ابتدا اینکه ردیف مربوط به افزایش سرمایه ایران در صندوق اوپک برای آن 11.2 همت بوده اما این افزایش سرمایه توسط کمیسیون تلفیق حذف شده است در حالی که ما در یک سازمان بین‌المللی عضو هستیم و آنجا حق رأی داریم لذا اگر سرمایه خود را متناسب با شرایط افزایش ندهیم حق رأی خود را از دست خواهیم دادیم، بنابراین حذف این اعتبار به معنای عدم انجام بخشی از تعهدات بین‌المللی ما است که به حیثیت کشور در جوامع بین‌المللی آسیب می‌زند.

وی افزود: دومین ایراد وارده به تغییرات صورت گرفته در  ردیف دیگری مرتبط با بازپرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی است چرا که باید با توجه به اینکه ما در شرایطی مجبور به گرفتن تسهیلاتی از صندوق هستیم و با توجه به اینکه منابع صندوق تجدید می‌شود این اعتبار باید بازگردانده شود لذا خواهشمندم بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه آن بازگردانده شود بنابراین با توجه به این دو تغییر در جدول شماره 8 با آن مخالف هستیم.

حاجی‌بابایی: تغییرات داده شده در جدول شماره 8 با هدف حل مشکلات مردم بود

بنابراین گزارش، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق گفت: دو ردیف تغییر داده شده با هدف حل مشکلات مردم بوده است که به این اعتبار به نوعی اعتبار انباری گفته می‌شود تا هر وقت نیاز داشتیم به آن رجوع کنیم. ضمن آن که صدها میلیارد تومان در وزارت نفت هزینه می‌شود بنابراین باید پرسید آیا این وزارتخانه آنقدر توان مدیریت بودجه مورد نیاز صندوق اوپک را ندارد؟ البته لازم به ذکر است من هیچ موردی را بدون نظر اعضای کمیسیون تلفیق رأی‌گیری نکردم و به جمع‌بندی نرسیده ام.

وی افزود: یک میلیارد همت از این اعتبار به کمیته امداد، راه روستایی، دانشگاه‌های حق‌التدریس و ... اختصاص پیدا کرده است تا مشکلات آنها کمتر شود.

قالیباف: جدول شماره 8 به منظور بررسی مجدد اعتبارات مرتبط به صندوق توسعه و اوپک به کمیسیون ارجاع شود

این گزارش می‌افزاید؛ در ادامه دکتر قالیباف رئیس مجلس با توجه به مخالفت نمایندگان با جدول شماره 8 پیشنهاد ارجاع این جدول به کمیسیون را ارائه کرد و در تشریح دلایل ارجاع به کمیسیون  گفت: بهتر است آقای حاجی بابایی از فرصت ظهر استفاده کند و مجدداً با دولت جدول فوق را بررسی کنند تا در نوبت عصر به صحن بیاید، البته مشکل فقط دو ردیف مربوط به صندوق توسعه و 21 همت صندوق اوپک است که این 21 همت به راه روستایی و دیگر موارد توضیح داده شده اختصاص داده شده است.

 

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست