معاون آموزش اورژانس کشور در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

۷۰ نفر در یک‌ماه گذشته با قارچ‌های سمی مسموم شدند / تشریح راهکارهای درمانی

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

63604
۷۰ نفر در یک‌ماه گذشته با قارچ‌های سمی مسموم شدند / تشریح راهکارهای درمانی

حسن نوری ساری گفت: امسال متاسفانه در یک ماه اول سال یعنی از تاریخ ۸ فروردین‌ماه تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۷۰ مورد مسمومیت جدی با قارچ سمی گزارش شده که خیلی نگران کننده است.

حسن نوری ساری معاون آموزش و متخصص طب اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره مسمومیت‌ طبیعت‌گردانبا قارچ‌های سمی در طبیعت گفت: هرساله از ابتدای فروردین‌ماه مسمومیت با قارچ‌ها شروع می‌شوند، در اواخر اردیبهشت‌ماه به اوج خود می‌رسد و در خردادماه کمتر می‌شوند و دیگر به موارد خیلی اندکی می‌رسند‌. این ماه‌های سال زمان رویش قارچ‌ها است و به همین دلیل در این ماه‌ها آمار به اوج می‌رسد. قارچ‌هایی که در طبیعت ایجاد می‌شوند و تکثیر پیدا می‌کنند قالب آن‌ها سمی است و به ندرت در قارچ‌‌ها غیر سمی داریم. بیشتر قارچ‌هایی که در طبیعت می‌بینیم سمی هستند.

تشخیص قارچ سمی از غیر سمی

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود قارچ سمی را از غیر سمی تشخیص دهیم، اظهار کرد: از روی ظاهر قارچ به هیچ وجه نمی‌توانیم بفهمیم که قارچی سمی هست یا خیر. پس نمی‌توانیم در طبیعت قارچی را پیدا کنیم و با اطمینان بگوییم که من قارچ‌های سمی را می‌شناسم و این قارچی که پیدا کرده‌ام چون فرم کلاهک یا پایه به شکل خاصی است، پس سمی نیست. این نکته خیلی اساسی و مهمی است که درباره سمی نبودن یک قارچ مطمئن نباشیم. ما هرجور که هست باید از خوردن قارچ‌ها پرهیز کنیم.

تحریک به استفراغ در دقایق ابتدایی مصرف قارچ سمی

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور درباره اینکه در زمان مصرف قارچ سمی باید چه کرد، گفت: حال اگر در طبیعت به اشتباه قارچی را خوردیم، با توجه به اینکه برخی از قارچ‌های سمی بسیار خطرناک هستند، اولین کاری که باید انجام داد این است که فرد خورنده قارچ باید خود را تحریک به استفراغ کند. اگر در دقایق ابتدایی استفراغ انجام شود می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که معضلی  پیش نخواهد آمد. این اقدام اولی است که می‌توانیم در این مواقع انجام دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دقایق ابتدایی گذشت و قارچ جذب شد باید چه اقدامی کرد، افزود: اگر نیم ساعت از زمان خوردن قارچ گذشت، قارچ جذب خواهد شد و باید نگران عواقب آن بود. قارچ‌های سمی پنج گروه هستند و بیماری‌های بسیار مختلفی هم ایجاد می‌کنند.

امکان آسیب به کبد با قارچ‌های سمی

نوری ساری با تاکید بر اینکه برخی از مسمومیت قارچ‌ها شایع‌تر هستند، بیان کرد: یک گروه از قارچ‌های سمی باعث آسیب کبدی می‌شوند. این‌ها دو دسته مختلف هستند. یک دسته آن‌هایی که باعث ایجاد اسهال و استفراغ می‌شوند و این اسهال و استفراغ سمیت بسیار محدودی در کبد به وجود می‌آورد و بعد خورده شدن معمولا یکی دو ساعت علائم سمی‌ خود را نشان می‌دهد. بیمار دچار حالت تهوع، استفراغ، دل‌پیچه و دردهای شکمی می‌شود و لازم است با یک بررسی مختصر پزشکی مایع‌درمانی و سرم‌تراپی شود و معمولا بعد از یکی دو روز خوب خواهند شد.

خطر مرگ با قارچ «آمانیتا» 

وی ادامه داد: گروم دوم قارچ‌هایی که کمی دیرتر اسهال و استفراغ آن‌ها شروع می‌شوند و بعد خورده شدن بعد ۵ ساعت علائم تهوع و اسهال و استفراغ شروع می‌شوند و قارچ‌های بسیار خطرناکی هستند. اگر بعد خوردن قارچ با فاصله بیش از ۵ ساعت دچار اسهال و استفراغ شدیم، این به احتمال زیاد قارچی است به نام «آمانیتا» که خیلی هم در دنیا زیاد است. باید به سرعت درمان شوند. برای درمان آن هم بیمار بعد از مراجعه به بیمارستان باید زغال فعال مصرف کند تا به قارچ بچسبد و آن را دفع کند. اگر این قارچ جذب بدن شود دیگر نمی‌شود برای مریض کاری کرد و معمولا یک یا دو روزی اسهال و استفراغ دارند، بعد بهتر می‌شوند و بعد از ۴ یا ۵ روز بعد با یک بیماری شدید کبدی که منجر به مرگ هم می‌شود به بیمارستان برمی‌گردند.

قارچ‌های توهم‌زا و اختلال شخصیتی

متخصص طب اورژانس کشور افزود: یک گروه هم قارچ‌هایی هستند که توهم‌زا هستند یا باعث احساس گرمای زیاد، تپش قلب، هذیان و در کل علائم روانی می‌شوند. این قارچ‌ها هم در طبیعت شناخته شده هستند چون شکل خاصی دارند. برخی این قارچ‌ها را می‌چینند و به‌عنوان یک ماده توهم‌زا آن را خرید و فروش می‌کنند. این خیلی نگران کننده است چون قارچ‌های توهم‌زا دو ویژگی خیلی بد دارند؛ یکی اینکه ممکن است باعث شوند فرد شخصیتش به طور کامل تغییر کند و به طور مثال از یک پدر مهربان به یک آدم بسیار جنایت کار تبدیل شود و حتی عزیزان خود را بکشد. این پدیده خیلی عجیبی است و بسیار هم خطرناک است. خود فرد را نمی‌کشد بلکه خطر آسیب زدن به دیگران و خودش را بالا می‌برد. خاصیت بسیار بد دیگر این قارچ این است که بدون مصرف آن هم چندین بار دیگر هم بیمار دچار علائم شوند و این کار را سخت‌تر خواهد کرد. 

مراجعه به مراکز درمانی در سریع‌ترین زمان ممکن 

وی در ادامه عنوان کرد: ما یک‌سری قارچ‌هایی هم داریم که علائمی همچون تعریق زیاد، افزایش آب ریزش بینی، بزاق و افزایش ادرار و اسهال به همراه دارند که به طور کلی از هر جایی که قابلیت دفع آب باشد از بدن آب دفع می‌شود. این‌ها در خطر مرگ و میر هستند. البته درمان پیچیده‌ای ندارند و اگر زود مراجعه کنند یا با ۱۱۵ تماس بگیرند می‌شود به راحتی بیماری را کنترل کرد. اگر کنترل نشود بیماری خطرناکی است. اگر به اشتباه قارچ آمانیتا خورده شود باعث مرگ خواهد شد. این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که ما در قارچ‌ها نمی‌توانیم سمی بودن و نبودن را با قاطعیت و به درستی تشخیص دهیم. قارچ‌های مگس خواص دو سم را باهم دارند و کار را پیچیده‌تر می‌کنند.

نوری ساری خاطرنشان کرد: پس اگر در طبیعت قارچ خوریم در نیم ساعت اول حتما باید استفراغ انجام شود تا دفع شود. اگر دفع نشد و علائم بروز کرد حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند و در مسیر با ۱۱۵ تماس بگیرند و درمان را شروع کنند تا به مرکز درمانی برسند.

۷۰ مسمومیت جدی با قارچ سمی در یک‌ماه گذشته 

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور درباره آمار مسمومیت با قارچ‌های سمی اظهار کرد: امسال متاسفانه در یک ماه اول سال یعنی از تاریخ ۸ فروردین‌ماه تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۷۰ مورد مسمومیت جدی با قارچ سمی گزارش شد که این خیلی نگران کننده است. آمار امسال بیشتر از پارسال است و در روزهای آینده اگر هشدار درستی به مردم جامعه و طبیعت‌گران ندهیم، مسمومیت‌های بسیار شدیدتری هم در پی خواهیم داشت. 

وی درباره آمار مرگ و میر خاطرنشان کرد: درباره مرگ و میر و تعداد فوتی یا بیماران بستری در آی‌سی‌یو در حال حاضر آمار دقیقی در دسترس ندارم. 

نوری ساری در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها کمک کنند که این هشدار مصرف نکردن قارچ در طبیعت اطلاع‌رسانی شود و به گوش مردم و طبیعت‌گران برسد. اوج مسمومیت با قارچ همین روزهای سال است و باید مردم عزیز بدانند و جلوی اتفاقات ناگوار را بگیرند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه