مرکز آمار و بانک مرکزی شفاف‌سازی کردند

دولت روحانی رکورددار تورم ۸۰ ساله

اقتصاد

63854
دولت روحانی رکورددار تورم ۸۰ ساله

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار، دولت‌های آقایان هاشمی و روحانی، رکوردداران تورم پس از انقلاب هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، بر اساس اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار، دولت‌های آقایان هاشمی و روحانی، رکوردداران تورم پس از انقلاب هستند.
برای مقایسه آمار تورم در دوران پس از انقلاب، باید به داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار رجوع کرد.
مرکز آمار از اوایل دهه ۶۰ شاخص تورم مناطق شهری را محاسبه و منتشر می‌کرد و از دهه ۷۰ هم تورم مناطق روستایی را به طور جداگانه محاسبه و منتشر کرده است. از اوایل دهه ۹۰ مرکز آمار تورم مناطق کل کشور را هم محاسبه و منتشر کرده است. بنابراین قدیمی‌ترین تاریخچه آمارگیری شاخص تورم توسط مرکز آمار مربوط به شاخص تورم مناطق شهری است که این مرکز از سال ۱۳۶۱ به بعد محاسبه و منتشر کرده است.
بر اساس اطلاعات مرکز آمار، بالاترین تورم مناطق شهری پس از انقلاب به سال ۱۳۷۴ (دولت آقای هاشمی) برمی‌گردد. در اردیبهشت ۱۳۷۴ شاخص تورم نقطه به نقطه (درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۵۹.۱ درصد رسید که بالاترین رقم قبل و بعد از آن تاریخ است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، بالاترین رقم شاخص تورم سالانه مناطق شهری (میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) نیز مربوط به سال ۱۳۷۴ است که در دی‌ماه آن سال به ۵۰.۲ درصد رسید.
بر اساس گزارش مرکز آمار در ماه پایانی عملکرد دولت دوازدهم شاخص تورم نقطه به نقطه مناطق شهری ۴۲.۸ درصد و تورم سالانه ۴۵ درصد بود. هم‌اکنون طبق آخرین گزارش، تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در فروردین امسال به ۳۱.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد کاهش یافته است.
در سوی مقابل، تاریخچه آمار تورم بانک مرکزی به سال ۱۳۱۵ می‌رسد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، بالاترین تورم سالانه (میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در دوره پس از انقلاب، مربوط به شهریور ۱۴۰۰ است که این شاخص به ۵۹.۲ درصد رسید. همان‌طور که در تعریف تورم سالانه ذکر شد، این شاخص بر مبنای میانگین اعداد شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری، نسبت به ۱۲ ماه منتهی به ماه مشابه در سال قبل محاسبه می‌شود و به نوعی روند قیمت‌ها در یک سال اخیر را نسبت به یک سال قبل از آن محاسبه می‌کند. بنابراین تورم ۵۹.۲ درصدی شهریور ۱۴۰۰ نتیجه رشد مستمر قیمت‌ها در ۱۲ ماه پایانی دولت دوازدهم بوده است.
تورم ۵۹.۲ درصدی شهریور ۱۴۰۰ بالاترین تورم بعد از سال ۱۳۲۲ هم محسوب می‌شود و می‌توان گفت دولت روحانی رکورددار بالاترین تورم ۸۰ ساله ایران هم بوده است.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد