کارشناس مسائل فلسطین مطرح کرد؛

هدف نتانیاهو فشار به حماس برای عقب‌نشینی از شروط توافق است

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

64792
هدف نتانیاهو فشار به حماس برای عقب‌نشینی از شروط توافق است

«محسن فایضی»، کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه هدف نتانیاهو فشار به حماس برای عقب‌نشینی از شروط توافق است، اظهار کرد: مقامات اسرائیلی معتقدند که حضور آمریکایی‌ها و پیشنهاد آنها به قاهره برای آتش‌بس، دست این رژیم را برای حملات به رفح و غزه بسته و به نوعی پایان جنگ خواهد بود.

«محسن فایضی»، کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل ایران آنلاین، با اشاره به حملات گسترده اسرائیل به مناطق مختلف رفح، گفت: در چند مذاکره پیشین و مذاکره اخیر، به ویژه در قاهره، «حماس»، با طرحی موافقت کرده است که تغییراتی نسبت به مفاد اعلام شده در مذاکرات چند روز قبل داشت.

وی با بیان اینکه حماس این موافقت را سریع رسانه‌ای کرد، اظهار کرد: اسماعیل هنیه طی تماس‌های مختلفی موافقت حماس را به شخصیت‌های مختلف مانند وزیرخارجه ایران، اردوغان، امیر قطر، وزیرخارجه عمان اعلام کرد که بخشی از آن به دلیل این بود که اسرائیل این موج رسانه‌ای را آغاز کرد که حماس هیچ راهی جز حمله به رفح برای صهیونیست‌ها نگذاشته است و با رد پیشنهادها و طرح‌ها از سوی میانجی‌ها ما را مجبور می‌کند به جنگ ادامه دهیم.

حمله مجدد به رفح، حرکت انتحاری اسرائیل است

فایضی با اشاره به اعلام رسمی اسرائیلی‌ها مبنی بر آمادگی برای حمله به رفح و قابل پیش‌‎بینی بودن این اقدام، تصریح کرد: حماس با اعلام سریع قبول آتش‌بس به اصطلاح توپ را در زمین اسرائیلی‌ها انداخت و اعلام کرد که با طرح مصری‌ها که با هماهنگی آمریکایی‌ها مطرح شده است موافقت می‌کند، اما در مقابل طرف اسرائیلی برای مقابله با این حرکت حماس به نوعی به یک حرکت انتحاری متوسل شده و حملات خودش را به رفح آغاز کرد.

این کارشناس مسائل فلسطین، اظهار کرد: حملاتی که به رفح می‌شود متأسفانه در هفته‌های قبل هم وجود داشته، اما می‌تواند زمینه کشتار فجیع‌تری را فراهم کند.

 اما هدف نتانیاهو از این اقدام برگرداندن توپ به زمین حماس است تا به حماس فشار بیاورد که از طرح و پیش‌شرط‌هایی که در حال حاضر بر روی میز مذاکرات است، عقب‌نشینی کند.

وی با تأکید بر اینکه اسرائیل مدعی است از حضور آمریکا در طرحی که قاهره به حماس ارائه داده بی‌اطلاع بوده است، تصریح کرد: مقامات اسرائیلی معتقدند که حضور آمریکایی‌ها و پیشنهاد آنها به قاهره برای آتش‌بس، دست رژیم صهیونیستی را برای حملات به رفح و غزه بسته و به نوعی پایان جنگ خواهد بود.

فایضی با بیان اینکه نتانیاهو قصد ندارد پایان جنگ را قبل از حمله به رفح رقم بزند، خاطرنشان کرد: کابینه رژیم صهیونیستی در حال حاضر در یک دو راهی و بن‌بست قرار دارد که باید منتظر ماند و دید که قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد و شرایط آتش‌بس به صورت پیش خواهد رفت.

قراری برای آتش‌بس دائم نیست

این کارشناس مسائل فلسطین با تأکید بر این موضوع که تا کنون به صراحت از برقراری آتش‌بس دائم حرفی زده نشده است، گفت: در میانه مذاکرات بر این نکته تاکید شده که شرط ادامه آتش‌بس رسیدن به توافق برای برقراری آتش‌بس دائم است، حماس بر سر این موضوع یک عقب‌نشینی نسبی کرده و به نوعی از آمریکایی‌ها ضمانت گرفته است تا این روند مذاکرات ادامه پیدا کند.

وی افزود: پیش از این در مذاکرات حرف از توافق ۴ تا ۶ هفته‌ای بود؛ اما اکنون حرف از یک توافق ۴‌ماهه زده شده است، یعنی سه مرحله چهل روزه. همین فاصله‌افتادن چند ماهه کمک می‌کند تا شرایط کمی به حالت عادی برگردد، اگر هم طرف اسرائیلی بخواهد مجدد جنگی را آغاز کند، جنگ نو و تازه‌ای خواهد بود.

فایضی با اشاره به حجم بازگشت آوارگان به شمال و بازگشت روند کمک‌ها به حالت عادی، تصریح کرد: انجام بخشی از بازسازی‌ها در کنار بازگشت مردم عادی از مزایای این فرصت چند ماهه است. اگر نتانیاهو در قدرت بماند برای او این الزام وجود دارد که برای برقراری آتش‌بس و انجام توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی در این فرصت چندماهه، این اقدامات انجام شود، که واقعا فرصت مناسبی برای بازگشت شرایط به حالت عادی است.

قبول توافق آتش‌بش، هوشمندی حماس را به نمایش گذاشت

این پژوهشگر مسائل فلسطین، گفت: طرف اسرائیل فعلا طرح توافق با حماس را نپذیرفته و همه طرف‌ها در حال فشار آوردن به نخست‌وزیر اسرائیل برای پذیرش آتش‌‎بس  هستند.

وی در ادامه افزود ادبیات حماس در این میان به گونه‌ای است که همه با آتش‌بس موافق هستند جز بنیامین نتانیاهو.

وی پای کار آمدن حماس برای مذاکرات و همراه کردن کشورهایی مانند ترکیه، قطر، مصر و حتی آمریکا را هوشمندی حماس خواند و ادامه داد: حضور روسای موساد و سیا در قاهره و قطر برای رصد آنچه در این مذاکرات برای توافق آتش‌بس می‌گذرد، نشان‌دهنده حساس بودن این موضوع است که حماس تلاش کرد به نقطه‌ای برسد که آمریکا و فضای داخلی اسرائیل را متقاعد کند که می‌شود به این طرح فکر کرد.

فایضی در پایان در قدرت ماندن نتانیاهو را مهم‌ترین دلیل او برای ادامه جنگ دانست و گفت: این موضوع یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که کابینه اسرائیل با مذاکرات آتش‌بس مخالفت می‌کند و البته کابینه تلاش می‌کند بعد از یک حمله مخصوص به رفح آتش‌بس را بپذیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل