امریکا و شرکایش مراسم تحلیف رئیس‌جمهور روسیه را تحریم کردند؛

پوتین: به غربی‌ها باج نمی‌دهیم

سیاست

64840
پوتین: به غربی‌ها باج نمی‌دهیم

ولادیمیر پوتین روز گذشته (سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت) در مراسم تحلیف پنجمین دوره  شش ساله‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه شرکت کرد و نمایش قدرت داد، ولی این آیینی بود که توسط امریکا و چند «قدرت» دیگر غربی که با روس‌ها داد و ستدهایی متنوع ازجمله مبادلات اتمی دارند، تحریم شد.

روزنامه‌نگار: وصال روحانی

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، ولادیمیر پوتین روز گذشته (سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت) در مراسم تحلیف پنجمین دوره  شش ساله‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه شرکت کرد و نمایش قدرت داد، ولی این آیینی بود که توسط امریکا و چند «قدرت» دیگر غربی که با روس‌ها داد و ستدهایی متنوع ازجمله مبادلات اتمی دارند، تحریم شد.
به گزارش رویترز، پوتین که از سال ۱۹۹۹ به این‌سو قدرت را در مسکو در دست دارد، در روزی سوگند تازه ریاست جمهوری‌اش را خواند که گذشت ۲۷ ماه از جنگ نظامی کم‌ثمرش با اوکراین اعتبار سیاسی او را کم و بیش به چالش کشیده است. این پیکاری است که البته روس‌ها به سبب فرسوده شدن ارتش اوکراین دست پیش را در آن دارند اما کشدار شدن بیش از حد آن ناقض تصورات اولیه در غرب و شرق بوده است که بر‌اساس آن گمان می‌رفت روس‌ها حداکثر در یک ماه کی‌یف را تسخیر کنند.
این نکته البته حائز اهمیت است که پوتین حتی در ۷۱ سالگی نیز همه چشم‌اندازهای سیاسی را در اطراف خویش و در کل شرق اروپا تحت کنترل خود دارد، ولی جنگ فرسایشی در اوکراین بهانه و سندهای لازم را به دست مخالفان غربی پرشمار وی داده تا بکوشند به وسیع‌ترین شکل ممکن روس‌ها را بمباران تبلیغاتی و به تلاش برای جهانگشایی متهم کنند و دولت کی‌یف را قربانی نخست این زیاده‌خواهی معرفی نمایند.
پوتین: از هر مانع بلندی می‌گذریم
پوتین روز گذشته در مراسم تحلیف خود متذکر شد که راه هیچ‌گونه گفت‌و‌گویی را با غربی‌ها به روی خود نمی‌بندد، ولی افزود که به هیچ شکل تسلیم حرف زور نخواهد شد و روسیه را آن‌طور هدایت می‌کند که به نفع ملت آن باشد و نه آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند. به گزارش روزنامه تایمز انگلیس، پوتین تصریح کرد که مباحثات مربوط به کنترل سلاح‌های استراتژیک اتمی را هم با طرف‌های غربی استمرار خواهد بخشید اما فقط در جایگاهی که دوطرف در یک سطح انگاشته شوند و غربی‌ها خود را طرف سنگین‌تر ترازو تلقی نکنند. پوتین افزود: «مردم روسیه بدانند که به عنوان یک ملت متحد بسیار قدرتمندند و در نتیجه از هر مانع ولو بلندی هم عبور خواهند کرد و روسیه را به شکوفایی بیشتری خواهند رساند. با این اوصاف چرا به دولت‌های غربی باج بدهیم؟ این غربی‌ها هستند که باید به‌دنبال ما بیایند.»

 پروپاگاندای غرب علیه پوتین
در ماه مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) بود که پوتین دوره تازه انتخابات ریاست جمهوری روسیه را فتح کرد ولی مخالفان او در غرب در پروپاگاندایی سازماندهی شده تذکر دادند که رقبای پوتین در این انتخابات همگی تحت فشارهای مضاعفی قرار داشتند و دو نفر از آنها که مخالف جنگ روسیه با اوکراین و خواستار پایان هرچه سریع‌تر آن هستند به کلی از چرخه انتخابات کنار گذاشته شدند و دلیل آن در رسانه‌ها بعضی مشکلات اداری و اجتماعی عنوان شد. در پروپاگاندایی دیگر که ردپای غربی‌ها در آن آشکارتر بود، عنوان شد که قوی‌ترین رقیب او، الکسی ناوالنی یک ماه مانده به انتخابات در جریان واقعه‌ای غیر‌منتظره در منطقه‌ای سردسیری در روسیه جان باخته و همچنین ادعا شده که چند کاندیدای بالقوه دیگر هم زندانی شده‌اند تا از ثبت‌نام در انتخابات باز بمانند. با این حال همراهی عظیم مردم روسیه با پوتین و رأی بالاتر از ۹۸ درصدی او نشان داد که مردم امنیت برخاسته از استمرار حضور پوتین در کرملین را بر سایر مسائل ارجح می‌دانند و هیچ‌کس را برای حفظ این حریم سیاسی - اجتماعی بهتر از خود پوتین نمی‌دانند.

از هر شهروندی که می‌خواهید، بپرسید
امریکا بارها ادعا کرده که پیروزی مجدد پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را نتیجه یک فرایند آزاد و منصفانه نمی‌داند و به همین سبب مراسم تحلیف روز سه‌شنبه وی را تحریم کرد. اضافه بر این کشور بریتانیا، کانادا و شماری از اعضای اتحادیه اروپا هم در این مراسم شرکت نکردند، ولی فرانسه سفیر خود در مسکو را به این آیین فرستاد. اوکراین که طرف متضرر جنگ با روسیه بوده، دیروز طبعاً مراسم تحلیف پوتین و سیاست‌های وی را به باد انتقاد گرفت. این در حالی است که سرگئی چمزوف یکی از همراهان نزدیک پوتین در حاشیه مراسم تحلیف وی تأکید کرد ثبات و آسایش، بزرگ‌ترین دستاوردهای پوتین بوده و اینها مواردی است که حتی سرسخت‌ترین مخالفان وی نیز قدرت انکار آن را ندارند.
به گزارش دیلی تلگراف، چمزوف اظهار داشت: «به هر شهروند روسی که می‌خواهید در هر نقطه و خیابانی رجوع و از او پرس‌و‌جو کنید که طی بیش از ۲۵ سال زمامداری پوتین تا چه حد احساس امنیت و خوش‌اقبالی کرده است.»

کله‌های داغی که باید سرد شود
روابط روسیه با امریکا و متحدان این کشور اینک در پایین‌ترین سطح خود از زمان وقوع بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ قرار دارد و همان واقعه بود که دنیا را به یک‌قدمی جنگی هولناک و اتمی رهنمون کرد. اوضاع نابسامان در اوکراین -  آنجا که گره جنگ روسیه با این همسایه و دوست سابق بازنشدنی نشان می‌دهد -  و ورود مستقیم یکی از اعضای ناتو (فرانسه) به صحنه این رویارویی بر پیچیدگی‌های موجود افزوده و بحران را وارد یک حیطه بین‌المللی کرده و کار را تا به آنجا پیش برده که هم جو بایدن و هم پوتین اعتراف کرده‌اند ممکن است محصول نهایی و تلخ این ماجرا برپا شدن جنگ جهانی سوم باشد. قضایا وقتی خطیرتر شد که وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه همزمان با اعلام برگزاری یک رزمایش هسته‌ای نظامی تازه طی هفته‌های پیش‌رو در مرزهای اوکراین تأکید کرد روس‌ها در این مسأله ثابت‌قدمند و ابراز امیدواری کرد که همین عزم راسخ کله‌های داغ و زبان‌های سرشار از تهدید در غرب را به سوی سردی و سکوت سوق بدهد و موجب واقع‌بینی و عقب‌نشینی دولت‌های بدخواه روسیه شود. این در حالی است که دور تازه مذاکرات مربوط به کنترل سلاح‌های اتمی بین روسیه و امریکا در مراحل اولیه تکوین قرار دارد و باید درمورد آن یک تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد. دوره قبلی این معاهده که با واژه مخفف استارت (Start) شناخته می‌شود، از دو سال پیش به اجرا درآمد و در سال ۲۰۲۶ منقضی می‌شود.

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست