اسلامی در گفت‌وگو با ایران آنلاین مطرح کرد؛

تولید آثار بیشتر در حوزه مباحث گفتمانی دولت

فرهنگ

64968
تولید آثار بیشتر در حوزه مباحث گفتمانی دولت

مدیرعامل انتشارات ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: انتشارات ایران تلاش می‌کند در زمینه مباحث گفتمانی دولت نیز آثاری را تولید کرده و در این زمینه به پژوهش و تولید اثر بیشتری اقدام کند تا مخاطبان با این زمینه کمتر پرداخته‌شده نیز آشنا شوند.

محمدمهدی اسلامی، مدیر انتشارات ایران در گفت‌وگو با ایران آنلاین ضمن بیان اینکه انتشارات ایران همزمان با شروع به کار موسسه مطبوعاتی ایران آغاز به کار کرده بود، اظهار داشت: این انتشارات در سالیان گذشته، آثاری بیشتر در حوزه رسانه و برخی حوزه‌های دیگر منتشر کرده است اما در چند سال اخیر، دامنه فعالیت نشر با همت مدیرمسئول سابق موسسه گسترش یافت. 
مدیر انتشارات ایران با اشاره به اینکه این نشر دامنه فعالیت خود را در حوزه‌های گوناگونی همچون اندیشه سیاسی، تاریخ معاصر و همچنین موضوعاتی پیرامون مباحث دینی در این دوره گسترش داد، گفت: این تحول در سیاست‌های نشر ایران باعث شد تا این انتشارات پویاتر و فعال‌تر موضوعیت یابد. این درحالی است که بازار نشر متاسفانه به دلیل مشکلات مختلفی با رکود مواجه است، انتشارات ایران توانسته رونقی را در عرضه و فروش داشته باشد.
اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از نواقص انتشارات در سالیان گذشته زنجیره توزیع آثار بوده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس نتوانستیم در عرصه توزیع آثار به مقدار کافی فعالیت کرده و دسترسی‌ها را آسان کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ازجمله اقداماتی که به‌تازگی انجام شده راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی آثار است که دسترسی آسان و امکان ارسال با سهولت بیشتری را برای مخاطبان فراهم آورده است. قرار است در توزیع کتاب‌ها در شبکه‌های استانی و دیگر مراکز تلاش کنیم که بتوانیم نزدیک به 200 عنوان کتابی را که تولید شده است در معرض انتخاب مخاطبان خود قرار دهیم.
این نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر درباره مانع دیگری که در کار نشر ایران وجود دارد، بیان داشت: در برخی حوزه‌هایی که از انتشارات ایران مطالبه می‌شود تولیداتی داشته باشد، جای کار بیشتری وجود دارد؛ ازجمله در مباحث دینی که الحمدلله 6 جلد کتاب «سر دلبران» به‌تازگی عرضه‌ شده‌ است؛ کتاب‌هایی که زندگی و شخصیت اهل‌بیت(ع) را از منظر اندیشمندان مسیحی بررسی می‌کنند.
اسلامی ضمن ابراز امیدواری در پرداختن بیشتر این نشر به زندگی اهل‌بیت(ع) و معارف اسلامی اظهار کرد: در موضوعات فلسفی و مبانی اندیشه‌ای جای کار زیادی وجود دارد که ان‌شاءالله به آنها نیز خواهیم پرداخت. یکی دیگر از حوزه‌هایی که انتشارات ایران باید در آن نیز به تولید اثر بپردازد در معرفی اندیشه‌های موجود در پس تصمیمات دولت است.
وی تاکید کرد که این نشر تلاش می‌کند در زمینه مباحث گفتمانی دولت نیز آثاری را تولید کرده و در این زمینه به پژوهش و تولید اثر بیشتری اقدام کند تا مخاطبان با این زمینه کمتر پرداخته‌شده نیز آشنا شوند.
مدیر انتشارات ایران با بیان اینکه نهضت ترجمه در ایران رویکرد ویژه‌ای داشته که همه ذائقه‌های مخاطبان را شامل نمی‌شود، گفت: ما در موسسه مطبوعاتی ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم برخی از کاستی‌هایی که در عرصه ترجمه وجود داشت و کتاب‌های خوبی را که در دنیا منتشر شده ولی امکان ترجمه، توزیع و عرضه آنها وجود نداشته، فراهم کنیم. در این حوزه حتما انتشارات ایران دامنه فراگیرتری را دنبال خواهد کرد.
اسلامی درباره سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه در 35 دوره‌ای که برگزار شده به‌مرور بالندگی‌هایی داشته است و توانسته برخی نقاط ضعف خود را جبران کند. یکی از مواردی که در 2-3 سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم عرضه کتاب‌ها در فضای مجازی به‌موازات نمایشگاه فیزیکی است که به‌ویژه برای مخاطبانی که امکان حضور در تهران و مشارکت در نمایشگاه را ندارند، دسترسی آسان شده است اما به نظر می‌رسد که اطلاع‌رسانی مناسب برای کاربران در این حوزه انجام نشده است؛ لذا باید اطلاع‌رسانی آسان مورد اهتمام قرار گیرد.
وی افزود: به نظر می‌رسد از بسیاری از ظرفیت‌هایی که هم برای تبلیغ خود نمایشگاه فیزیکی و هم برای نمایشگاه مجازی وجود دارد کمتر استفاده شده‌ است. در سال‌های گذشته، شاهد تبلیغ بیشتری برای نمایشگاه کتاب بودیم و با توجه به اینکه فضای مجازی نوعی سیری کاذب برای مخاطبان ایجاد کرده است و مطالعه‌های جسته و گریخته‌ای که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، گاهی حس استغنا از کتاب را ایجاد می‌کند، یکی از موضوعاتی که جای کار بیشتری دارد، توضیح و تبیین ضرورت مطالعه کتاب است. لازم به ذکر است که فروش مجازی انتشارات ایران در تمام طول سال در آدرس https://ketab.inn.ir در اختیار مخاطبان قرار دارد. 
گفتنی است؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ