در گفت‌وگوی تفصیلی «ایران آنلاین» با سردار عابد مطرح شد؛

قرارگاه خاتم اثرات تحریم را به حد قابل توجهی کاهش داد/ کار بزرگ ایران در استخراج گاز از دریا

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

65233
قرارگاه خاتم اثرات تحریم را به حد قابل توجهی کاهش داد/ کار بزرگ ایران در استخراج گاز از دریا

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بر این نکته تاکید دارد که این قرارگاه با تکیه بر توان جوانان و متخصصان داخلی توانست اثرات تحریم را به حد قابل توجهی کاهش دهد.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: اتکا به توان داخلی و بهره گیری از ظرفیت متخصصان ایرانی یکی از ضروریت هایی است که از سال ها قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید داشته و امسال نیز با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» یکبار دیگر وظایف سازمان ها و نهادها را در این خصوص به آنان یادآوری کرده اند. قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) یکی از نمونه های بارز تحقق این خواسته رهبری به حساب می آید که با اعتماد به جوانان این مرز و بوم فعل خواستن را صرف و توانسته بسیاری از کارهای نشد را به سرانجام برساند. به منظور بررسی تدابیر این قرارگاه برای تحقق شعار سال با سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در زیر می آید.

ایران آنلاین: امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی شعاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» را انتخاب کردند. نگاه قرارگاه برای تحقق و عملیاتی شدن این شعار چیست؟

عابد: شعار سال که اشاره به جهش تولید با مشارکت مردم دارد را باید یک راهبرد، سیاست و برنامه دانست که همه مسئولان می بایست نسبت به اجرای آن اقدام کنند. باید توجه داشت که این خواسته رهبری با ورود به میدان عمل محقق می شود و صرفا با شعار کار در این حوزه پیش نخواهد رفت. تاریخ نشان داده که الحمدالله مردم شهید پرورمان در زمان پیروزی انقلاب، در زمان جنگ و بعد از جنگ تحمیلی در هر جایی که نیاز بود در صحنه حضور یافتند و با این حضور تامین کننده منافع ملی شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه بر این موضوع تاکید داشتند که از خام فروشی باید جلوگیری شود چراکه این خام فروشی سم مهلکی در مقابل منافع ملی و مردم به حساب می آید. از آنجایی که قرارگاه خاتم از جنس مردم بوده و رسالت محور است الحمدالله طی ادوار مختلف با تکیه بر توان و پتانسیل جوان توانسته امور را پیش ببرد و زمینه را برای عبور از خام فروشی فراهم کند.

امروز توان و ظرفیت های فرزندان ایران در قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تجلی پیدا کرده و ساختار و سازمان این قرارگاه با حضور این نخبگان شکل یافته است. هم اکنون این قرارگاه دارای چند هلدینگ است که هر کدام از آنها متناسب با نیازهای کشور فعالیت می کنند. الحمد الله امروز به جرات می توان گفت که تشکیلات و ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در کشور بی نظیر است و می توان آن را بزرگترین توان مهندسی در کشور نامید.

ایران آنلاین: آیا می توان گفت که بخش عمده ای از خنثی سازی تحریم ها با مجموعه اقدامات صورت گرفته در قرارگاه محقق شده است؟

عابد: بعد از اعمال تحریم توسط استکبار به سرکردگی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران این جمع بندی در کشور ایجاد شد که این تحریم ها می تواند برای آینده کشور شرایط سختی را ایجاد کند. لذا ضروری بود تا برای مواجهه با تحریم ها برنامه پیشگیرانه در دستور کار قرار می گرفت. اتکا به توان داخلی و تعریف نقشه راه توسعه تذکری بود که حضرت اقا برای رو در رویی با تحریم ها دادند که اگر به آن توجه نمی شد کشور دچار مشکلات متعددی می گردید. تحت لوای فرمان حضرت آقا فرزندان این مرز و بوم و قرارگاه توانستند زیر این بار بزرگ و سنگین بروند و با گفتن یک یا حسین (ع) دیگر این مسئولیت را با موفقیت به اجرا درآورند. متخصصان داخلی که بخش عمده ای از آنان در قرارگاه فعالیت می کنند، توانستند اثرات قطع نامه ها و تحریم را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.

جوانان ما نشان دادند که در چنین شرایطی می توانند خودشان را پیدا و سازماندهی کنند. آنها نشان دادند که هرجا پای منافع ملی در میان باشد با اراده ای فولادین صف آرایی کرده و توان خود را به رخ دشمن می کشند.

ایران آنلاین: یکی از مهمترین محورهای تحریمی غرب تاثیرگذاری بر روی صنعت نفت بود. قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در این بخش چگونه عمل کرد؟

عابد: قرارگاه سازندگی در بخش انرژی و موضوع نفت دارد هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی است. قرارگاه سازندگی هم در بخش حوزه های بالا دستی، میان دستی و پایین دستی سازماندهی شده و امروز توانسته بازخورد و دستاورد بالایی را داشته باشد. امروز مصرف بنزین در کشور حدود 45 میلیون لیتر در روز است. درست است موضوع تولید بنزین مربوط به دولت است ولی تولید بنزین در پالایشگاهی بزرگ در سطح جهانی به نام ستاره خلیج فارس محقق می شود که ایجاد آن توسط همین قرارگاه و نیروهای ارزشمند آن رقم خورده است.

همچنین در موضوع تامین گاز هم اقدامات مهمی انجام شده است. به عنوان نمونه میدان مشترکی در پارس جنوبی قرار دارد که یک سمتش قطری ها و یک طرف آن جمهوری اسلامی ایران است. در بهره برداری از این میدان شرکت های خارجی و به ویژه آمریکایی بر این باور بودند که شاید ایرانی ها بتوانند در موضوع خشکی کار کرده و استخراج داشته باشند اما در موضوع دریایی این توانایی در ایرانی ها وجود ندارد. الحمدالله آنجا هم وارد شدیم و هم در سطح الارض، هم تحت الارض و هم زیر آب توانستیم موفق عمل کنیم و رکورد 170 میلیون متر مکعب استخراج را به ثبت برسانیم. این رقم در پالایشگاه ها و فازهای 15 و 16 و 13 22 و 24  که توسط قرارگاه ایجاد شده به دست آمده است.

ما توانستیم گاز ترش را به شیرین و همین خوراک را به ستاره خلیج فارس برسانیم؛ این یک کار بزرگ و بسیار ارزشمند است.

ایران آنلاین: یکی از محورهای تحقق شعار سال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. با توجه به اینکه گفتید قرارگاه دارای چندین هلدینگ است آیا این بنگاه ها از توان موجود در بخش خصوصی نیز بهره می برند؟

عابد: توجه به این نکته ضروری است که ما هرجایی که وارد شدیم توانستیم سازماندهی لازم را داشته باشیم. در بخش پیمانکاری ما از شرکت های خصوصی که از توان کار، تجربه مود نیاز و تجهیزات مورد نظر بهره مند هستند، استفاده کرده ایم. در حال حاضر قرار گاه 5 هزار پیمانکار بخش خصوصی را به کار گرفته است که جمعیت این پیمانکاران بالغ بر 150 هزار نفر است که این یعنی استفاده بسیار بالا از ظرفیت بخش خصوصی. این آمار امروز افتخار بسیار بزرگی برای کشور است. در بخش پروژه ها شاید سه نفر از کارشناسان و مدیران خود را درگیر کرده ایم اما باقی کار به بخش خصوصی واگذار شده که این رویکرد خروجی بسیار مناسبی را به همراه داشته است.

ایران آنلاین: در کنار فعالیت های اقتصادی که قرارگاه سازندگی در حال انجام آن است انجام ماموریت های اجتماعی خصوصا در مناطق محروم می بایست در دستور کار قرار گیرد. در این حوزه چگونه عمل شده است؟

عابد: قرارگاه در کنار فعالیت های گسترده ای که در پیش روی خود دارد توجه به مردم و به ویژه قشر متوسط و محروم را در دستور کار خود دارد.  قشری که تا دیروز در زمان جنگ تحمیلی بیشترین اعزام را به جبهه ها داشتند. بر همین اساس در کنار پروژه های خود به شرایط موجود در منطقه پروژه توجه کرده ایم و سعی در رفع نیازهای فوری همچون مدارس، آب رسانی، جاده سازی و حتی مسکن داشته ایم. در بعضی مناطق سعی کردیم تا با در اختیار قرار دادن مصالح به مردم زمینه را برای فعالیت ساخت و ساز توسط خود مردم فراهم کنیم تا خودشان شروع به کار کنند.

این رویکرد در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار دارد اما به همین سطح خلاصه نمی شود بلکه ما وقتی می بینیم در بعضی از مناطق جوانان برای ازدواج با مشکل رو به رو هستند، وارد عمل می شویم. ما اکثرا از جوانان می پرسیم که چرا ازداواج نمی کنید با این پاسخ رو به رو می شویم که ما چیزی نداریم و اگر بخواهیم خواستگاری برویم باید چیزی دستمان باشد. ما در این حوزه توانستیم با همکاری حوزه نمایندگی محترم ولی فقیه و فرهنگی سازی صورت گرفته جمعیت بالایی را پوشش دهی کنیم. همین موضوع باعث شد تا در مناطقی که پروژه ها را انجام میدهیم جوانان به ازدواج ترغیب شوند. حتی در بعضی از جاها همراهی می کردیم تا دم خانه فردی که خواستگاری کردند. ما گفتیم شما بله را بگویید باقیش با ما. ما جهیزیه را تامین می کنیم. الحمدالله این مهم انجام شد و خود مردم وقتی که دیدند که سپاه و قرارگاه در این زمینه فعال است موانع را مرتفع کردند.

خدا را شکر این حلقه واسط ایجاد شده و نااطمینانی ها از بین رفته است و به جرات می توان گفت که در حوزه مسئولیت اجتماعی قرارگاه بالاترین آمار را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

ایران آنلاین: در حوزه سربازگیری نیز قرارگاه فعال بوده است.

عابد: بله. ما در دانشگاه ها و مدارس حضور فعال داشته ایم و حتی در موضوع سربازگیری اقدام شده است. سربازانی که در قرارگاه مشغول می شوند در کنار سربازی می توانند کار کنند و ظرفیت های خود را برای آینده و خدمت به جامعه بالاتر ببرند. در این خصوص زمینه هایی فراهم شد و نتیجه های خوبی به دست آمده است.

در بخش دانشگاه ها ما با اساتید و دانشجویان ارتباط برقرار کردیم و در جلسه مشترکی به معرفی قرارگاه پرداختیم که طی این رویکرد دانشجویان بسیاری با قرارگاه آشنا شدند و سوالات خود را مطرح کردند و ما نیز از این ظرفیت ایجاد شده بهره بردیم به گونه ای که بیشترین نیروهای زبده ما از همین نیروهای نخبه جذب و به کارگیری شده اند.

سربازان ما بعد از دوران خدمت هم می توانند در قرارگاه به فعالیت خود ادامه دهند و هم می توانند با همکاری چند نخبه دیگر اقدام به راه اندازی شرکت کنند و ما از ظرفیت های آن شرکت بهره برداری کنیم که در این خصوص هم اکنون نمونه هایی در دست وجود دارد.

این رویکرد در قرارگاه فرصتی است برای کشور و در این حوزه برای خود وظیفه ای ذاتی مفروض هستیم. با توجه به اینکه ساختار قرارگاه ساختاری مردمی است و با تکیه بر این ساختار تا کنون کارنامه موفقی به ثبت رسیده است این امید می رود با تکیه بر شعار سال گام های بزرگتری را با پشتوانه مردم برداریم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد