در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران؛

کتاب «اخگر به گریبان» نوشته منیر شفیق رونمایی شد

فرهنگ

65382
کتاب «اخگر به گریبان» نوشته منیر شفیق رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «اخگر به گریبان»، نوشته «منیر شفیق»، اندیشمند و استراتژیست فلسطینی، امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه، در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین، کتاب «اخگر به گریبان» برگ‌هایی از خاطرات «منیر شفیق»، امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، با حضور «منیر شفیق»، متفکر و استراتژیست برجسته فلسطینی، «حسین جابری انصاری»، مترجم کتاب و سیاستمدار و دیپلمات ایرانی، «عباس خامه‌یار»، کارشناس مسائل خاورمیانه، «میثم نیلی» دبیر جایزه فلسطین، «احسان صالحی»، مدیر موسسه ایران و تعدادی از شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی در ساختمان موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران رونمایی و برگزار شد.

کتاب «اخگر به گریبان» چکیده تاملات عمر پر از مبارزات استاد است

«حسین جابری انصاری»، مترجم این کتاب و سیاستمدار و دیپلمات ایرانی، در شروع این جلسه با ابراز خوشحالی از حضور در کنار استاد شفیق، نویسنده این کتاب در موسسه ایران، گفت: کتاب خاطرات ایشان در واقع خاطرات صرف نیست؛ بلکه خاطرات و چکیده تاملات عمر پر از مبارزات، تحرک و فکر استاد است.

وی در ادامه افزود: همه شما می‌دانید که استاد «منیر شفیق»، زندگی بسیار منحصر‌بفردی به لحاظ فراز و نشیب‌ها و مقاطع مختلفی که طی کردند دارند.

به گفته جابری انصاری، اگر از زاویه اندیشه‌ و جریان‌های سیاسی نگاه کنیم، معمولا سه جریان قالب در منطقه عربی و اسلامی حضور دارند. این سه جریان، جریان اسلامی چپ‌گرا، سوسیالیستی و جریان ملی است. ویژگی منحصر بفرد استاد «شفیق» برای این منحصر‌بفرد است که هر سه این جریان‌ها را تجربه و طی کرده است.

تکریم استاد شفیق، تکریم فلسطین است

احسان صالحی مدیر عامل موسسه ایران، در ادامه این نشست با تشکر از حضور استاد شفیق و تمامی اساتید و میهمانان داخلی و خارجی، گفت: تکریم استاد شفیق، تکریم فلسطین است.

وی در ادامه عنوان کرد که استاد شفیق تاریخ زنده فلسطین هستند؛ چرا که از ابتدای طفولیت روند اشغال سرزمین خود را به چشم دیده‌اند و ان‌شاالله به‌زودی پیروزی فلسطین را نیز به چشم خواهند دید.

مدیر عامل موسسه ایران، همچنین، بیان کرد: استاد شفیق وظیفه خود را در مبارزات و ذکر مبارزات خود که انگیزه بخش برای جهان اسلام است به فلسطین ادا کرده‌اند.

صالحی گفت: بخش دیگر کار وظیفه ناشران است که وظیفه نشر این گنجینه‌ها را بر عهده دارند، که ان‌شالله مجموعه انتشارات ایران توفیق این را داشته باشد و در این زمینه ادای‌دین کند.

منیر شفیق: آموزه‌های امام خمینی راهنمای مسیر ما در سالهای مبارزه بود

در پایان این برنامه، استاد «منیر شفیق»، متفکر و استراتژیست برجسته فلسطینی و نویسنده کتاب «اخگر به گریبان»، با توضیح یک نقطه اطف در زندگی خود، گفت: بعد از سال ۱۹۷۰ سبتامبر سیاه در اردن و اخراج جنبش فلسطین و فتح از اردن به سمت بیروت اتفاق افتاد. من و چند نفر در کنار یکدیگر یک حلقه بسته سیاسی را درون جنبش فتح تشکیل دادیم که بنا شد در این حلقه اسم و عنوان کسی پر رنگ نشود و تمام تمرکز خود را روی هدف اصلی خود که همان مبارزه با فکر سازش بود، بگذاریم و نقد سازنده درون جنبش فتح داشته باشیم.

«منیر شفیق»، اظهار کرد: بنا شد که ما راهنمایی سازنده جنبش فلسطین را از طریق اقدام و عمل درست با تاکید بر چند اصل را آغاز کنیم که مهمترین آن این بود که یک وجب از خاک فلسطین قابل معامله نخواهد بود.

وی افزود: اولین اصل توافق ما انکار ذات و صرفا تمرکز به هدف و کار بود. مطلب بعدی این بود که یک نفر از ما چهار نفر تشکیل‌دهنده این حلقه یعنی مرحوم ابو حسن، رهبری این مجموعه را به عهده بگیرد بدون اینکه اعلام شود. اما از آن‌جایی که من نویسنده و مطرح و شناخته شده بودم، مکتوبات صادر شده از مجموعه به نام و امضای من مطرح و معرفی شد. در ادامه تمام نفرات اعضای این حلقه شهید شدند و فقط من زنده ماندم. چرا که مانع حضور من در مبارزات شدند.

«منیر شفیق»، بیان کرد: نکته مهم مجموع حلقه چهار نفری ما، آموزه‌های ما از امام خمینی‌ره بود‌. ما از امام خمینی خواندیم و شنیدیم که روی دو اصل تکیه کردند؛ اول اینکه آمریکا شیطان بزرگ است و دوم اینکه صهیونیست‌ها موجودیت سرطانی هستند که باید ریشه‌کن شوند. بنابراین ما در عملکرد خود در حلقه فکری‌مان، روی این دو مهم تاکید و تمرکز کردیم و به آن پایبند ماندیم.

این نویسنده در پایان از مادرانی در غزه یاد کرد که جنازه تکه تکه شده فرزندان خود را در آغوش می‌گیرند و باز هم خدا را شکر می‌کنند.

به گزارش ایران آنلاین، «اخگر به گریبان» که پیش‌تر توسط انتشارات ایران به چاپ رسیده، با روایتی دلنشین از سوی نویسنده به ذکر خاطرات و وقایع دوره‌های مختلف زندگی وی و همچنین شرح چگونگی اشغال فلسطین در طی سال‌های متمادی، تشکیل گروه‌های مقاومت، نحوه تکامل سیر تفکر این اندیشمند برجسته فلسطینی و تغییر نگاه او به مسئله فلسطین و اشغال این سرزمین پرداخته است.

لازم به ذکر است که این کتاب که در حوزه مطالعات فلسطین و جبهه مقاومت مورد توجه قرار گرفته، چندی پیش برنده ویژه دوره اول جایزه جهانی ادبیات فلسطین شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ