دکتر تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

عامل اصلی چاقی در دانش‌آموزان فست‌فودها هستند/ رواج کم تحرکی در مدارس غیرانتفاعی

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

65558
عامل اصلی چاقی در دانش‌آموزان فست‌فودها هستند/ رواج کم تحرکی در مدارس غیرانتفاعی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: پروتئین یکی از ترکیبات اساسی برای رشد دانش‌آموزان است که فست‌فودها از این لحاظ فقیر هستند.

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره چاقی دانش‌آموزان که بسیار شایع شده است، گفت: به طور کلی ۲ عامل مهم و موثر در چاقی نقش دارند، یکی ژنتیک و دیگری سبک و شیوه زندگی است. در بحث شیوه زندگی یکی از عوامل آن تغذیه و عامل دیگر آن فعالیت بدنی و جسمانی است. در مورد چاقی دانش‌آموزان تغذیه و فعالیت فیزیکی و جسمانی بیشترین عاملی است که منجر به چاقی می‌شود.

 
وی در ادامه افزود: متاسفانه با توجه به شرایط و پیشرفت روز افزون در جامعه دانش‌آموزان تحرک کمتری دارند. این کم تحرکی یکی از عوامل افزایش وزن است.
 
رحمانی با اشاره به اینکه در بحث تغذیه فست‌فودها چون چرب و شیرین هستند عامل بسیار مهمی در چاقی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: مطالعات اخیر نشان داده که قند بیشترین عامل افزایش وزن و چاقی است. فست فودها کالری بالا دارند ولی از نظر ارزش تغذیه‌ای فقیر و تهی هستند و چربی و شکر بالایی دارند.
 
این متخصص تغذیه ادامه داد: شکر در نوشابه، شیرینی، انواع شکلات‌ها وجود دارد. این مدل خوراکی‌ها خوشمزه هستند و برای نوجوانان و جوانان جذاب هستند و به سمت آن‌ها جذب می‌شوند اما از نظر ارزش تغذیه‌ای بسیار تهی هستند، به خصوص از نظر ریز مغذی‌ها. در کالری که دریافت می‌کنیم ریز مغذی‌ها باید به اندازه کافی وجود داشته باشند تا بسوزانیم و مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی بیان کرد: دانش‌آموزان چون در حال رشد هستند تحرک برایشان اهمیت بالایی دارد اما به خاطر عدم تحرک و نشستن زیاد پای تلویزیون، گوشی و بازی‌های رایانه‌ای و فکری و ... در آستانه چاقی قرار می‌گیرند. همچنین سبک زندگی‌ها آپارتمانی شده و تحرک لازم و روزانه را از آن‌ها سلب شده و این شیوه زندگی کم تحرکی و بی فعالیتی را برای آن‌ها به عادت تبدیل کرده است. 
 
رحمانی خاطرنشان کرد: باید خانواده‌ها آموزش ببینند و سعی کنند برنامه فعالیت روزانه برای کودکان و نوجوانان خود داشته باشند. نشستن پای تلویزیون، گوشی و بازی‌‌ها و ... به صورت مداوم بالای دو ساعت نشود. چون تاثیر این بی تحرکی در افزایش وزن آن‌ها مشاهده می‌شود. 
 
وی در ادامه افزود: از طرفی فعالیت، بازی‌های فیزیکی و ... در مدارس محدود شده است، به خصوص در مدارس غیردولتی و غیر انتفاعی که کوچک هستند و اکثرا خانه‌ها به مدرسه تبدیل شده‌اند. این بی تحرکی در مدارس هم خود عاملی است که منجر به افزایش چاقی در دانش‌آموزان می‌شود. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره ریز مغذی‌ها و درشت مغزی‌ها توضیح داد: پروتئین یکی از ترکیبات اساسی برای رشد دانش‌آموزان است. در درشت مغزی‌ها مسئله‌ پروتئین اهمیت دارد که فست‌فودها فقیر از پروتئین هستند. پروتئین پایین است اما کربوهیدرات و چربی بالا است و فقط کالری زا هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: در ریز مغذی‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند که فست‌فودها از این لحاظ بسیار تهی هستند و ویتامین لازم را ندارد. چون بیشتر ریز مغذی‌ها از طریق سبزیجات و سالاد و ... تامین می‌شوند که کودکان و نوجوانان کمتر به مصرف آن‌ها تمایل دارند. با آموزش کافی و امکانات لازم به خانواده‌ها باید جلوی چالش چاقی در دانش‌آموزان را گرفت.

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه