«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

تورم انتظاری رو به کاهش / هدف بزرگ دولت در مسیر تحقق

اقتصاد

65690
تورم انتظاری رو به کاهش / هدف بزرگ دولت در مسیر تحقق

یکی از علل مهم تلاطم‌های بازار ارز در اقتصاد ایران به باور کارشناسان اقتصادی کاهش دسترسی به منابع ارزی به‌خاطر اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران است. بانک مرکزی دولت سیزدهم اما اعلام کرده است باتوجه‌به دیپلماسی فعال این دولت دسترسی به منابع ارزی افزایش یافته بازار ارز به کنترل سیاست‌های پولی درآمده و به سمت ثبات می‌رود.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: از دسترس خارج‌شدن درآمدهای ارزی یکی از مهم‌ترین سلاح‌های غرب برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران و ایجاد تکانه‌های تنش‌زا در عرصه‌های کلان اقتصادی است. آنها با ایجاد این تکانه‌ها دنبال افزایش ناترازی‌های اقتصادی و سرریز کردن به آن به سمت سفره‌های مردم و در نتیجه ایجاد نارضایتی‌های معیشتی بودند.

 دولت‌های قبل هم ناخواسته زمین‌بازی را برای آنها فراهم کرده و با ایجاد نوعی «شرطی‌سازی» بهبود سفره مردم را به امضای برخی قراردادهای تحمیلی خارجی گره زدند و در نتیجه آن پدیده «انتظار تورمی فزاینده» را در اقتصاد ایران ایجاد کردند. اقتصاد ایران که قرار بود بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی به سطح بالایی از مقاومت برسد با ایجاد این پدیده مزمن اقتصادی در برابر تکانه‌ها مقاومتش روبه‌کاهش رفت و با هر اقدام یا حتی هر سخن مقامات غربی بازارهای ایران دچار واکنش‌های عموماً منفی نشان می‌داد.

 دولت سیزدهم با درک این عارضه مهم اقتصادی، سیاست‌های خود را بر مبنای کاهش «انتظارات تورمی» و همچنین افزایش دسترسی به منابع ارزی با بهره‌گیری از دیپلماسی فعال منطقه‌ای قرارداد و موفق شد در بازه زمانی یک و نیم ساله آرام آرم از این عارضه عبور کند.

 ثبات بازار در راه است

 نتیجه اقدامات دولت به مرحله‌ای رسیده که با وجود تلاش‌های بازارسازان غیررسمی و فعالیت‌های مجازی بدون پشتوانه رئیس‌کل بانک مرکزی از گشایش‌های جدید ارزی و افزایش قدرت تسلط این نهاد بر بازار ارز خبر می‌دهد.

 به گفته محمدرضا فرزین «با گشایش‌های به وجود آمده، دسترسی کشور به منابع ارزی در سال جاری افزایش یافته و قدرت مدیریت بیشتری نیز بر منابع ارزی زیادی که در خارج از کشور وجود دارد، به وجود آمده که بر افزایش تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز، اثربخش است.»

 این گفته رئیس‌کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که بازار ارز بر خلاف پیش‌بینی‌های منفی؛ بازار ارز به سمت ثبات در حرکت است. اینکه بازار ارز به سمت آرامش در حرکت باشد به‌خودی‌خود بر وضعیت اقتصادی تأثیرگذار است؛ اما نکته مهم در این زمینه تأثیرات آن بر «کاهش تورم انتظاری است». آنچه بیش از هر چیز در این سال‌ها اقتصاد ایران را در مقابل تکانه‌های خارجی اثرپذیر کرده بود که کمبود واقعی منابع ارزی؛ بلکه افزایش سطح تورم انتظاری بود و سخنان بانک مرکزی نشان می‌دهد این تورم مخرب در اقتصاد ایران در حال کنترل است.

 تأمین غیرترمی مالی و رشد تولید

 رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است: «امسال با برنامه و سیاست اعتباری مشخص و هدف‌گذاری شده و با روش‌های تأمین مالی تعهدی و استفاده از اقلام زیرخط ترازنامه بانک‌ها مانند اوراق گام، فکتورینگ، اعتبار اسنادی داخلی و برات الکترونیک به دنبال تأمین مالی غیرترمی در بخش‌های تولیدی هستیم.»

 کاهش دسترسی به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بزرگ را با چالش مهم روبرو کرده بود، سیاست‌های اعلامی رئیس‌کل بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت سیزدهم با شناسایی یکی دیگر از نقاط آسیب‌زای تورمی یعنی افزایش هزینه‌های تولید، برنامه‌ای منسجم برای رفع این مشکل تدارک دیده است که می‌تواند در نهایت بر کاهش سطح عمومی قیمت‌ها تأثیرگذار باشد و چشم‌انداز کاهش تورم در اقتصاد تورم زده ایران را که از دو سال قبل شروع شده همچنان مثبت نگه دارد. به بیان ساده‌تر با اعمال این سیاست‌ها تورم همچنان در مدار کاهشی قرار خواهد گرفت و در نتیجه می‌توان به کاهش بیشتر فشار بر سفره مردم امیدوار بود. کاری که دولت سیزدهم در گام اول با برچیدن صف‌های دریافت کالاها انجام شروع کرده و اکنون در مسیر درست خود در حال تلاش برای ثبات بیشتر بازار است.

 سیاست ارزی بانک مرکزی بر محور تأمین مالی ارزی در کنار تنظیم بازار با استفاده از ایجاد ساختارهای مناسب مانند مرکز مبادله ارز و طلا تدوین شده است. در حوزه سیاست‌گذاری نرخ ارز نیز بانک مرکزی به سه تعادل، توجه ویژه دارد و آن اینکه، نرخ ارز باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که تعادل بودجه‌ای دولت، تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار شود. در غیر این صورت باتوجه‌به اثرگذاری نرخ ارز شاهد بروز ناترازی در بازارها و همچنین تأثیرگذاری آن در شاخص‌های اقتصادی مانند نقدینگی، تورم و پایه پولی خواهیم بود.

باتوجه‌به اینکه مجموع درآمد ارزی سال گذشته دولت از ۶۹ میلیارد دلار عبور کرده است اینکه امیدوار به کاهش ناترازی در اقتصاد باشیم هدفی درو از دسترس نیست و به نظر می‌رسد دولت هم در این مسیر در حال حرکت است.

 مسئله‌ای که مورد تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی هم قرار گرفته و گفته است: «ما در بانک مرکزی بر مسئله مدیریت انتظارات تورمی تأکید زیادی داریم و در این زمینه تقاضای کمک از تمامی بخش‌های دولتی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در زمینه کاهش انتظارات تورمی داریم تا بتوانیم شاهد اثربخشی برنامه‌های کنترل تورم باشیم.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد