«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

جهان عرب با شکایت مصر از اسرائیل بیدار می‌شود؟

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

65732
جهان عرب با شکایت مصر از اسرائیل بیدار می‌شود؟

بعد از گذشت چیزی حدود ۵ ماه از طرح شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دلیل نسل‌کشی در غزه، حالا مصر در کنار سکوت جهان عرب هم اعلام کرده به این روند شکایت می‌پیوندد، این در حالی است که قاهره بارها هشدار داده در صورت حمله به رفح و به خطر انداختن مرز مصر حتی با کوچاندن مردم غزه به این کشور، قرارداد صلح مصر با اسرائیل را ملغی خواهد کرد.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: ماحصل مذاکرات مخفی دوازده روزه در ۲۶ شهریور ۱۳۵۷، با میانجی‌گری ایالات‌متحده آمریکا در کمپ‌دیوید، شد اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل.

پیمانی که با حضور جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مناخیم بگین و انور سادات بسته و امضا شد.

در این قرارداد حکومت مصر اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت و متعهد شد منافع این رژیم را در هر شرایطی لحاظ کند، از سوی دیگر اسرائیل نیز قبول کرد از تمام اراضی اشغالی در مصر عقب‌نشینی کند.

قول و قراری که البته فقط چندسال دوام آورد و آوریل ۱۹۸۲ قاهره را راهی دادگاه لاهه کرد تا علیه اسرائیل برای اشغال "طابا" طرح شکایت کند، مصر برنده ماجرا بود و اسرائیل مجبور به پس دادن این منطقه در صحرای سینا شد.

۳۵ سال از آن ماجرا گذشته و حالا السیسی رئیس‌جمهور مصر می‌گوید ممکن است با اتفاقات رفح و شدت حملات اسرائیل در غزه قرارداد کمپ‌دیوید را ملغی کند، قاهره همچین اعلام کرده از طرح شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دلیل نسل‌کشی در غزه حمایت و به آن می‌پیوندد.

شاید این دومین رویارویی قاهره و تل‌آویو باشد، چرا که مصر طی این مدت بارها از شدت حملات اسرائیل به ویژه در منطقه مرزی رفح انتقاد کرده و نسبت به تلاش رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری فلسطینی‌های ساکن نوار غزه به اطراف مصر و صحرای سینا هشدار داده است.

وزارت‌خارجه مصر همچنین اقدامات اسرائیل در غزه را نقض آشکار مقررات حقوق بین‌الملل، حقوق انسانی بین‌المللی و کنوانسیون‌‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ دانسته و گفته؛ شورای امنیت و طرف‌های با نفوذ بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و متوقف کردن عملیات نظامی اسرائیل در رفح و ارائه حمایت‌های لازم به غیرنظامیان فلسطینی اقدام کنند.

بر اساس گزارشی که وال استریت ژورنال آمریکا در فوریه گذشته منتشر کرد؛ مقامات مصری هشدار دادند که معاهده صلح بین مصر و رژیم صهیونیستی ممکن است در صورت ورود نیروهای اسرائیلی به رفح یا کوچاندن پناهجویان در رفح به سمت شبه جزیره سینا در خاک مصر، متوقف شود.

اما ۶ می، تنها چند ساعت پیش از برگزاری نشست قاهره برای برقراری توافق آتش‌بس میان حماس و اسرئیل، رژیم صهیونیستی هشدار چندباره مصر برای عدم حمله به رفح را نادیده گرفت و حملات هوایی خود به مناطقی از رفح را آغاز کرد و گذرگاه رفح که زیر نظر مصر و تشکیلات خودگران فلسطین اداره می‌شود را به اشغال خود درآورد.

حمله‌ای که نخست‌وزیر این رژیم می‌گوید قرارنیست متوقف شود و تا نابودی کامل حماس ادامه دارد و غیرنظامیانی که در این مناطق پناه گرفته‌بودند باید به مناطق دیگری کوچ کنند. سیاست آوارگی که اسرائیل مدت‌هاست در کنار عملیات نظامی و سیاست قحطی‌ اجباری و گرسنگی علیه مردم غزه اعمال می‌کند.

همراهی مصر با آفریقای‌جنوبی برای شکایت از اسرائیل در دادگاه لاهه، شاید راهی باشد تا جنایت‌های اسرائیل در غزه جدی‌تر دنبال شود، هرچند پیش از این دادگاه بین‌المللی رأی به ارائه گزارش اقدامات بشردوستانه در غزه داد اما تل‌آویو همچنان سرپیچی می‌کند.

به عقیده برخی کارشناسان، مصر شواهد قانع‌کننده و شهادت‌های مستندی در مورد میزان جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به‌ویژه در غزه که به نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی منجر می‌شود به دادگاه ارائه خواهد کرد.

مستنداتی که خیلی‌ها امیدوارند قضات دادگاه را متقاعد کند جسور باشند و علیه رهبران اسرائیلی احکام سختگیرانه‌ای را اعمال کنند.

از آنجایی که مصر از ابتدای جنگ تاکنون به واسطه هم مرز بودن با نوار غزه، شاهد حملات متعدد ارتش رژیم صهیونیستی بوده و در مقابل بسته شدن چندباره گذرگاه مهم رفح ایستاده و حالا هم در نقش یک میانجی برای برقراری آتش‌بس بین حماس و اسرائیل حضور دارد به خوبی می‌تواند عدله‌های محکمی را برای اقدام به نسل‌کشی کابینه اسرائیل ارائه دهد و بر جنایات این رژیم شهادت دهد.

اوایل بهمن‌ماه گذشته بود که دادگاه کیفری بین‌المللی به درخواست آفریقای‌جنوبی برگزار شد و در آن دادرسی ارائه‌شده علیه رژیم‌صهیونیستی به دلیل آنچه آن را ارتکاب به نسل‌کشی می‌خوانند بررسی کرد.

به رغم نبود ابزار الزام‌آور برای متعهد کردن اسرائیل به احکام دادگاه لاهه، اما قاضی این دادگاه اعلام کرد حکم مذکور تعهدات بین‌المللی برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، دادگاه لاهه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا اقدامات فوری را برای فراهم کردن خدمات مورد نیاز فوری و کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه انجام دهد، اما با این حال دستوری مبنی بر برقراری آتش‌بس در این جنگ را مطرح نکرد.

آن روز که آفریقای‌جنوبی علیه اسرائیلی طرح شکایت می‌کرد خیلی از کشورهای دنیا حمایت خود را اعلام کردند اما خیلی‌های دیگر که ادعای دموکراسی و حقوق‌بشر آنها گوشی فلک را کر کرده و حتی برخی هم‌زبانان فلسطینی‌ها ترجیح دادند یا سکوت کنند یا برای حفظ منافعشان با رای این دادگاه مخالفت کنند.

حالا بعد از لیبی، مصر هم با آفریقای‌جنوبی همراه شده تا بار دیگر اسرائیل را پای میز محاکه بکشانند، اقدامی که در کنار سکوت دنیای‌عرب در قبال مسئله فلسطین و کشتار مردم غزه، یک گام مثبت به حساب می‌آید، گامی که قرار است محکوم کند و انزوای اسرائیل را با اعتراض‌هایی که جهانی شده کلید بزند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل