تهران از دیروز میزبان نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی است

الزام واگذاری حمل بار ریلی به بخش خصوصی

اقتصاد

66343
الزام واگذاری حمل بار ریلی به بخش خصوصی

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و آذربایجان روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی تهران شروع به کار کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و آذربایجان روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی تهران شروع به کار کرد. همچنین ۱۴ کشور چین، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، ازبکستان، ویتنام، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، ترکمنستان، امارات و عربستان به عنوان بازدیدکننده خارجی در نمایشگاه حضور دارند. در این نمایشگاه از بلوکه موتور لکوموتیو GM تولید داخل مدل GT26 داخلی‌سازی شده و سیستم کنترل میکروپروسزوری لکوموتیو (LCS) داخلی‌سازی شده رونمایی خواهد شد. همچنین همزمان با برگزاری نمایشگاه، پانزدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن کشورهای عضو اکو و نهمین نشست کمیته ریلی شورای هماهنگی حمل ونقل ترانزیت اکو با حضور ایران و 8 کشور ترکیه، آذربایجان، پاکستان، ترکمنستان تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان برگزار خواهد شد.

توسعه حمل و نقل ریلی در ناوگان و خطوط به منظور رشد پایدار اقتصادی در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است. در برنامه ششم توسعه، رشد 30 درصد حمل بار و مسافر پیش‌بینی شده بود اما محقق نشد. دولت سیزدهم در کنار توسعه صنعت حمل و نقل ریلی، رشد ترانزیت را نیز جزو راهبرد اقتصادی قرار داد و برای این اهداف، سرعت بخشی به تکمیل شبکه سراسری بخصوص خطوط ترانزیتی برای تکمیل کریدورهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی، با برنامه‌های مختلف در حال انجام است. ورود سرمایه بخش خصوصی یکی از این اهداف است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این برنامه‌ها توضیح داد: سرعت سیر کالاها در شبکه ریلی باید افزایش پیدا کند که این موضوع به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی نیاز دارد و با وجود محدودیت‌های منابع دولت، این مهم با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این زمینه چاره‌ای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزم‌های تشویقی هستیم، گفت: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به‌منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک‌ دیده‌ شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگن‌ها در ماه‌های گذشته بودیم. وی ادامه داد: در حوزه واگن‌های باری کمبود خاصی در کشور وجود ندارد، با این‌ حال وزارت راه و شهرسازی به دنبال واگذاری بخش باری راه‌آهن به بخش خصوصی است.

بذرپاش تصریح کرد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد؛ اما در تلاشیم تا حد وسط را برای قیمت بلیت‌ها در نظر بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکت‌ها ضرر نکنند. وی ادامه داد: همکاری صنعت راه‌آهن با بخش خصوصی در دستور کار است و توفیق این صنعت که به توفیق اقتصادی کشور و مردم منجر می‌شود، با مشارکت بخش خصوصی ممکن خواهد بود.

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد