دستمالچیان در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

موفقیت شهید رئیسی در سیاست چندجانبه گرایی / اولویت اول دولت دیپلماسی همسایگی بود

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

67639
موفقیت شهید رئیسی در سیاست چندجانبه گرایی / اولویت اول دولت دیپلماسی همسایگی بود

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: دولت سیزدهم علاوه بر اینکه در شاخص دیپلماسی همسایگی یک توفیق بزرگ کسب کرد؛ در زمینه چندجانبه‌گرایی نیز موفق بود، تا جایی که ایران توانست علیرغم فشارهای سخت آمریکا در مجموعه بزرگ شانگهای و بریکس عضو شود.

احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین با اشاره به اینکه دولت شهید رئیسی یادآور دولت شهید رجائی بود، اظهار کرد: این دو دولت مشابهت‌های بسیار زیادی با هم دارند؛ شهید رجائی مردی بود از جنس مردم و زجر کشیده، او به خوبی درد مردم را لمس می‌کرد و تمام تلاش و کوشش در جهت رفع مشکلات مردم بود؛ شهید رئیسی نیز این خاطره زنده کرد چرا که او هم از کودکی با رنج و فقر آشنایی داشت؛ لذا برای خدمت به مردم سر از پا نمی شناخت و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند او خستگی‌ناپذیر بود و شب و روز نداشت؛ بسیار کم استراحت می‌کرد؛ به اقصی نقاط ایران سفر می‌کرد تا بتواند گره‌های زندگی مردم را باز و مشکلاتشان را رفع کند، به همین دلیل هم مردم او را دوست می‌داشتند و توانسته بود در همین مدت کم در اعماق قلب آنها جای بگیرد.

دستمالچیان با بیان اینکه دولت شهید رئیسی به تولید و صادرات رونق داد و این گونه کشور در یک آرامش نسبی قرار گرفت، گفت: دولت شهید رئیسی در اغلب عرصه‌هایی که ورود پیدا می‌کرد؛ موفق بود تا جایی که در عرصه داخلی بسیار از مشکلات زمین مانده را برطرف کرد؛ کارخانه‌های نیمه تعطیل را که سالیان دراز راکد مانده بودند؛ راه انداخت و از این طریق بسیاری مشغول به کار شدند.

وی دولت سیزدهم را در عرصه خارجی یکی از موفق‌ترین دولت‌ها دانست و گفت: دولت شهید رئیسی در سیاست همسایگان که جزو اولویت‌هایش بود توفیق بالایی کسب کرد، به‌طوری که توانستیم با کشورهای همسایه بهترین روابط را برقرار کنیم و مشاهده کردیم که کشورهای همسایه چگونه نسبت به فقدان رئیس جمهور خدوم ابراز احساسات می‌کنند؛ تا جایی که بیش از ۱۰ کشور در پی شهادت رئیس جمهور اعلام عزای عمومی کردند؛ به طوری که کمتر رخ می‌دهد کشورها نسبت به رئیس جمهور کشوری دیگر این گونه ابراز احساسات کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه دولت سیزدهم علاوه بر اینکه در شاخص دیپلماسی همسایگی یک توفیق بزرگ کسب کرد؛ در زمینه چندجانبه‌گرایی نیز موفق بود، گفت: با وجود اینکه آمریکا فشارهای سختی به منظور انزوای کشور ما اعمال کرد؛ اما ایران توانست در مجموعه بزرگ شانگهای و بریکس عضو شود و در این دو نهاد مهم حضور فعال و با نشاطی داشته باشد، همچنین همکاری با اتحادیه اقتصادی ارواسیا از دیگر دستاوردهای مهم دولت در این عرصه بود.

گام‌های بلند دولت سیزدهم در جهت حفظ منافع ملی

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به جهت‌گیری‌های دولت شهید رئیسی در عرصه خارجی گفت: دولت سیزدهم علاوه بر اینکه توانست با سایر کشورها رابطه خوبی برقرار کند؛ در جهت حفظ منافع ملی هم گام‌های بزرگی بر‌داشت که آثار آن در رفت و آمدهای بی‌شماری که سران کشورها برای عرض تسلیت به ایران آمدند نمایان بود.

دستمالچیان با اشاره به اینکه دولت توانست روابط بسیار خوب و حسنه‌ای با کشورها برقرار کند، گفت: برقرای رابطه با عربستان و امارات که چند سالی قطع شده بود با همت و تدبیر دولت رئیسی و به‌خصوص درایت شهید امیرعبداللهیان که متخصص امور منطقه بود، دوباره برقرار شد و تماس تلفنی محمد بن سلمان با مخبر هم نشان از عمق تاثیرگذاری اقدامات دولت داشت. همچنین، ایجاد ارتباط دوباره با کشورهایی همچون آذربایجان که مدتی متلاطم و بحرانی بود از موارد قابل توجهی است که باید به آنها اشاره کرد.

وی ادامه داد: دولت شهید رئیسی به امر مقاومت نیز توجه جدی داشت و شهید امیرعبداللهیان در عرصه میدانی بخصوص در عملیات طوفان الاقصی بیشترین تلاش و زحمت را کشید برای اینکه مقاومت اسطوره‌ای مردم فلسطین به نتیجه برسد.

وی افزود: سفرهای متعدد و خستگی‌ناپذیری که امیرعبداللهیان به اقصی نقاط دنیا برای تبیین دستاوردهای مقاومت مختلف داشت و نقش موثر ایران در این عرصه، خود فصل جداگانه‌ای است که باید نسبت به آن تحلیل جامعی داشت. در عملیات وعده صادق برای اولین بار یک مدیریت بسیار خوب، هماهنگ، موثر و تعیین‌کننده میان دیپلماسی و میدان انجام شد که هر آنچه در میدان رخ داده بود در عرصه سیاست مدیریت شد و نتایج و دستاوردهای بزرگ آن به گوش مردم جهان رسید که بسیار تعیین‌کننده و تاثیرگذار بود.

دستمالچیان افزود: یکی از آرزوهای بزرگ شهید امیرعبداللهیان این بود که در عرصه سیاست خارجی پایه‌ریزی بسیار اساسی در راهبردهای کلان داشته باشد و در این راه هم توفیق خوبی پیدا کرد؛ ان شاالله دولت بعدی و کسانی که سنگر دولت را به خدمت می‌گیرند نیز راهی که ایشان پایه‌ریزی کرد را ادامه دهند.

دیپلمات سابق کشورمان در پایان تاکید کرد: گرچه عمر دولت سیزدهم کوتاه بود اما گام‌های بسیار بزرگ و اساسی برداشته شد که انتظار می‌رود آثار آن تا مدت‌ها ادامه داشته باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست