«ایران آنلاین» بررسی کرد؛

مروری بر مهم‌ترین اقدامات عدالت محور دولت رئیسی در حوزه آموزش و پرورش

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

68620
مروری بر مهم‌ترین اقدامات عدالت محور دولت رئیسی در حوزه آموزش و پرورش

معلمان و جامعه فرهنگی و آموزشی کشور همگان بر این باور و اعتقاد قلبی هستند که دولت سیزدهم اقدامات مهم و گسترده‌ای را در حوزه آموزش و پرورش کشور به انجام رسانده است.

گروه اجتماعی ایران آنلاین، دانش‌آموزان، معلمان و جامعه فرهنگی و آموزشی کشور همگان بر این باور و اعتقاد قلبی هستند که دولت سیزدهم اقدامات مهم و گسترده‌ای را در حوزه آموزش و پرورش کشور به انجام رسانده است.

شهید آیت‌الله رئیسی این حوزه را مسئله نخست کشور می‌دانست و بارها درباره عدالت آموزشی و فراهم شدن بسترهای پیشرفت آموزش‌وپرورش صحبت کرده بود. این شهید بزرگوار در تلاش بود تا اقدامات مفیدی را در عرصه آموزش کشور انجام دهد و پروژه‌های نیمه‌تمام این حوزه را به نتیجه برساند.

 در ادامه به برخی از اقدامات مهم و موثر دولت سیزدهم اشاره خواهیم کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

اهتمام جدی به اجرای سند تحول آموزش و پرورش

سند تحول آموزش و پرورش در دولت‌های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته بود. دولت قبلی و مسئولان فرهنگی آن اعتقادی به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نداشتند. در حالیکه باید هر ۵ سال یک‌بار این سند تحول بازنگری می‌شد اما این اتفاق نیفتاد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام جدی شهید رئیسی گام‌های موثری در این زمینه برداشته شد.

سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره اعتقاد دارد که «ما با توجه به رویکردی که دولت قبل به سمت قهر داشت، همیشه غصه می‌خوردیم و می‌دانستیم که این دولت در ارتباط با اجرای سند تحول آموزش و پرورش هیچ کاری نمی‌کند. با استقرار دولت سیزدهم با حضور آیت‌الله رئیسی و وزیر فعلی، این دولت اهتمام جدی به موضوع بازنگری سند و هم اجرایی کردن بندهای مختلف این سند جامع در حوزه تعلیم و تربیت داشت.

 ما در مجلس رصد و نظارت می‌کنیم که اجرای سند باید در همه بخش‌های آموزش و پرورش ساری و جاری شود. یکی از این بخش‌ها موضوع جذب معلمان جدید است که از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد. البته بخشی از نیاز هم با توجه به ماده ۲۸‌ انجام شد. این ماده مجوز داده که افراد مستعد جذب شوند و با دوره‌های تکمیلی به امر معلمی بپردازند. این هم در این اسناد پیش‌بینی شده و در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هم موجود است.»

جذب نیرو برای آموزش و پرورش

یکی از این اقدامات مهم با توجه به سند تحول آموزش و پرورش، جذب نیرو در آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم بوده است. سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و سال ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم استخدام خواهیم کرد و و ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیز به مدارس وارد می‌شوند.

علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفته است که «مدارس در مهرماه سال ۱۴۰۳ با چالش‌های جذب نیروی کافی که از سال‌های ۹۳ تا ۹۷ پیش آمده بود مواجه نخواهند شد و مهرماه آرامی پیش‌رو خواهیم داشت. به جای دغدغه کمبود معلم باید به فکر افزایش کیفیت آموزشی، تربیتی و پژوهشی در مدارس باشیم و تامین نیرو را امری بدیهی و وظیفه‌ای بدیهی بدانیم. »

توجه ویژه به مناطق محروم

 از اقدام دیگر دولت سیزدهم در امر آموزش و پرورش می‌توان به افزایش سهم دانش‌آموزان مناطق محروم برای ورود به مدارس سمپاد اشاره کرد. این آیین نامه فرصت درخشانی برای دانش‌آموزان دهک‌های یک تا چهار فراهم کرد و یگ گام بلند در جهت اجرای عدالت آموزشی در دولت سیزدهم برداشته شد. 

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این باره معتقد است که «ما سال گذشته یک آیین‌نامه بسیار خوب از دولت دریافت کردیم. در این آیین‌نامه گفته شد که دانش‌آموزان دهک‌های یک تا چهار اگر در مدارس تیزهوشان قبول شوند کل هزینه را دولت پرداخت می‌کند. این اتفاق کم سابقه و حتی بی‌ سابقه‌ای بوده است. در کنار برخی از حمایت‌های دیگر، تعداد دانش‌آموزان مناطق محروم و دهک‌های یک تا چهار در مدارس تیزهوشان تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

برای کنکور هم با دادن ضریب تاثیر قطعی به امتحانات‌ پایه دوازدهم به طور محسوس سهم دانش‌آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر کشور افزایش پیدا کرد. سهم هفت استان نسبت به سال‌های پیشین افزایش جدی پیدا کرد. الان هم سیاست کاهش تنوع مدارس را در دستورکار قرار دادیم که این سیاست منجر به افزایش سهم دانش‌آموزان دهک یک تا چهار در این مدارس خواهد شد.»

بازگشت ۱۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

شهید رئیسی همواره در تلاش بود تا دانش‌آموزان مناطق محروم و عشایری به خاطر مسائل مالی یا کمبود امکانات آموزشی از تحصیل جا نمانند و عدالت آموزشی در سراسر کشور برقرار باشد.

طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی در این باره اظهار می‌کند: «نگاه دولت سیزدهم، عدالت‌محور است و به مناطق محروم کشور اهمیت بسیاری داده، به همین دلیل به دنبال توسعه زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم بود، بر این اساس در این دولت به دانش‌آموزان در مناطق محروم، دو زبانه و عشایری توجه ویژه شد و سال گذشته بیشترین استخدام را برای مناطق عشایری داشتیم. تخصیص اعتبار به مدارس عشایری در مقایسه با سال‌های گذشته ۴۰ برابر شد و ۴۰ میلیارد تومان به این مدارس کمک کردیم. شخصیت و منش آیت‌الله رئیسی باید به دانش‌آموزان به‌ویژه دبستانی‌ها معرفی شود، در دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص یافت و یک پنجم معلمان کشور در دو سال اخیر جذب شدند.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفته است که «۹۱۱ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند شناسایی شدند که دلایل اصلی بازماندن از مدرسه مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است. تقویت مدارس روستا مرکزی، عشایری و شبانه‌روزی در دستور کار است و بنیاد مستضعفان به ما برای ساخت مدارس شبانه‌روزی در مناطق روستایی کمک می‌کند، تا به امروز توانستیم ۱۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را به مدارس برگردانیم.

توسعه و تجهیز مدارس در دولت سیزدهم

از اقدامات دیگر دولت رئیسی در حوزه آموزش و پرورش می‌توان به توسعه و تجهیز مدارس اشاره کرد. حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور گفته است که «در دولت سیزدهم از بدو ورود تاکنون ۶ هزار و ۷۶۸ فضای آموزشی در قالب ۳۱ هزار و ۹۴۲ کلاس درس اضافه شده که حدود ۶۴ درصد از آن در روستاهایی از حاشیه شهرهاست و حدود ۴ میلیون متر مربع به زیربنای آموزشی اضافه شده است. همچنین در حوزه گرمایش و سرمایش حدود ۹ هزار و ۵۰۰ یا ۱۰ هزار کلاس درس استاندار سازی شده و در تجهیزات هنرستانی نیز حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در استان‌های مختلف توزیع شده است.»

کلام پایانی...

مواردی که گفته شد بخشی از اقدامات موثر و مهم دولت سیزدهم در امر آموزش و پرورش بوده است. بی شک نبود آیت الله رئیسی ضربه مهلکی به عرصه‌های مختلف کشور از جمله آموزش و پرورش خواهد زد. با این حال؛ ما باید تلاش‌ها و خدمت‌های صادقانه شهید رئیسی را قدر بدانیم و دنباله رو این شهید بزرگوار باشیم.

امید است که دولت چهاردهم نیز همانند دولت سیزدهم خدمت کردن به مردم ملت ایران را سر لوحه کار خود قرار دهد و به آموزش و پرورش که مهم‌ترین رکن آموزش در کشور محسوب می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشد. دانش‌آموزان نسل آینده کشور هستند و برای ساختن آینده این سرزمین باید از هم‌اکنون برای آن برنامه ریزی کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه