«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

نگاهی به میزان مشارکت در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

69257
نگاهی به میزان مشارکت در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری

برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری گمانه‌زنی درباره میزان مشارکت در انتخبات را افزایش داده، به همین دلیل سعی کردیم در این گزارش بر میزان مشارکت مردم در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری مروری داشته باشیم.

گروه سیاسی ایران آنلاین: در حالی که قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده صورت بگیرد، اما سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش و در پی آن شهادت آیت‌الله رئیسی و چند تن از مسئولان که ایشان را همراهی می‌کردند موجب شد تا انتخابات یک سال زودتر از موعد برگزار شود.

اتفاق رخ داده موجب شده تا گمانه‌زنی‌ درباره میزان مشارکت در این انتخابات زیاد باشد، تا جایی که ابراهیم شیرعلی، رئیس ایسپا در گفت‌وگویی با تشریح جدیدترین یافته‌های نظرسنجی این مرکز اظهار کرد: آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ (موج دوم) تا پیش از معرفی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، نظر مردم را در خصوص چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرسیده است. در طرح مذکور با ۳۹۰۶ نفر از افراد بالای ۱۸ سال ساکن در ۳۱ استان کشور (مناطق شهری و روستایی) مصاحبه حضوری انجام شده است. نرخ پاسخگویی به پرسشنامه حدود ۴۱ درصد محاسبه شد و باید در تحلیل یافته‌های نظرسنجی به این عدد توجه نمود. یعنی ۵۹ درصد از شهروندان در سراسر کشور حاضر نشدند با پرسشگران ایسپا در تکمیل پرسشنامه همکاری کنند.

وی افزود: یکی از سوال‌های محوری در طرح‌های نظرسنجی پیرامون موضوع انتخابات، نرخ مشارکت مردم است. نتایج موج دوم نظرسنجی ایسپا نشان داد، ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفته‌اند قطعا در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۸.۷ درصد از مردم بیان داشتند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نخواهند داشت و نزدیک به ۱۵ درصد نیز هنوز درخصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته و مردد هستند. عدم تاثیر انتخابات در بهبود وضعیت کشور، اعتراض به مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی، احتمال عدم تایید صلاحیت نامزدی مورد نظر پاسخگویان و نبودن فردی کارآمد در بین نامزدها در انتخابات پیش‌رو از جمله دلایل افرادی بوده است که بیان داشتند به هیچ ‌وجه در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهند کرد و یا احتمال کمی دارد در انتخابات شرکت ‌کنند.

 شیرعلی یادآور شد: نحوه پیگیری اخبار مربوط به انتخابات نتایج نظرسنجی نشان داد، ۲۸.۴ درصد از شهروندان اصلا اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری نمی‌کنند. در مقابل ۳۸.۳ درصد از شهروندان از طریق صدا و سیما، ۱۴ درصد از طریق سایت‌ها و صفحات مجازی داخلی (ایسنا، انتخاب، فارس و ...)، ۹.۴ درصد از طریق سایت‌ها و صفحات مجازی خارجی (بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و ...)، ۳.۶ درصد از طریق نزدیکان و آشنایان و ۲.۹ درصد از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را پیگیری می‌کنند. نرخ مشارکت در انتخابات افزایشی استنرخ مشارکت در انتخابات تابع عوامل مختلفی است و نرخ مشارکت در زمان باقی‌مانده تا روز برگزاری انتخابات تغییر خواهد کرد.

در همین راستا، سعی کردیم مروری داشته باشیم بر میزان مشارکت مردم در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری که شاید برای مخاطبان نیز جالب باشد.

آمار نامزدها، تأیید صلاحیت‌ها و تاریخ برگزاری

انتخابات

برندگان و درصد آراء

انتخابات

آمار جامع از تعداد و درصد آراء نفرات اول، دوم و سومِ تمام دوره‌ها

انتخابات

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست