ضیائیان در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

چرا نباید از لانینا بترسیم؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

69309
چرا نباید از لانینا بترسیم؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به حواشی به وجود آمده در فضای مجازی درباره پدیده لانینا گفت: این پدیده اثر ژرفی را روی منطقه و کشور ما نمی‌گذارد.

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره پدیده لانینا که این روزها در فضای مجازی درباره آن صحبت می‌شود، گفت: یک پدیده‌ای به نام نوسان جنوبگان وجود دارد که دو فاز دارد؛ یک فاز لانینا، فاز ال نینو و یک فاز خنثی. این پدیده در روی اقیانوس و بر روی خط استوا شکل می‌گیرد، اگر چه آن محدوده اتفاق می‌افتد ولی اثراتی را روی سایر نقاط دنیا هم دارد.

وی ادامه داد: کم و بیش بسته به آن منطقه ممکن است برای برخی جاها اثر بیشتری داشته باشد، مثلا مناطقی از قاره آمریکا که نزدیک به خط استوا است، تاثیرات زیادتری را از این پدیده می‌بینند. مناطق دیگر مثل کشور ما تاثیرات این پدیده شاید با اما و اگر باشد. طبیعت یا اقلیم کشور ما یا پدیده‌هایی که در کشور ما شکل می‌گیرد، ۶۰ درصد احتمال دارد با پدیده لانینا همخوانی داشته باشد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اظهار کرد: ده‌ها دور پیوند دیگر هم وجود دارند که آن‌ها هم در وضعیتی که برای جو ما اتفاق می‌افتد، موثر هستند، بنابراین می‌توانند این پدیده را تشدید و یا تضعیف کنند به نحوی که اثری از آن باقی نماند.

ضیائیان درباره اتفاقاتی که در پی پدیده لانینا صورت می‌گیرد بیان کرد: این پدیده اثر ژرفی را روی منطقه و کشور ما نمی‌گذارد. در پدیده لانینا اگر عامل‌های دیگری دست به دست هم دهند یکی از پدیده‌هایی که می‌تواند برای ما ایجاد کند این است که بارش پاییزه دیرتر شروع می‌شود. مسئله دیگر اینکه مونسون هند تقویت می‌شود و بارش‌های موسمی در تابستان امسال روی منطقه جنوب شرق بیش از سال گذشته خواهد بود. این‌ها عواملی هستند که با احتمال ۶۰ درصد ممکن است اتفاق بیفتند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه در فضای مجازی دست به دست می‌شود و گفته شده که پدیده لانینا خیلی خطرناک است، درست نیست. ما چنین چیزی را قبول نداریم چون این یکی از ده‌ها دور پیوندی است که می‌تواند بر روی آب و هوای کشورمان تاثیر بگذارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه