ریزش کاشی‌های پایین گنبد مسجد امام اصفهان

استان‌ها

69419
ریزش کاشی‌های پایین گنبد مسجد امام اصفهان

مدیر پایگاه جهانی «نقش جهان» اصفهان گفت: کاشی‌های «گِریو» (قسمت پایین گنبد) مسجد امام(ره) اصفهان بدلیل آلاینده‌های جوی و کیفیت نامرغوب لعاب‌ها در حال ریزش است.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، فریبا خطابخش روز دوشنبه اظهار داشت: آلاینده‌های جوی و فضولات پرندگان از عوامل موثر در تخریب روزافزون کاشی‌های گنبد بخصوص در قسمت گریو آن است.

وی با بیان اینکه اگر کاشی‌ با مواد مرغوب تولید شده باشد تا ۴۰ سال دوام خواهد داشت، ادامه داد: تولید نامرغوب «خومه» و کیفیت لعاب کاشی‌ها در کارگاه‌های کاشی به همراه شرایط اقلیمی، شدت گرما و سرما از عوامل موثر بر تخریب کاشی‌های گنبد است.

خطابخش تاکید کرد: به مرور زمان عوامل تخریب بیشتر و عمر کاشی‌ها کمتر می‌شود و باید در این مورد کارهای مطالعاتی بیشتری صورت بگیرد.

وی با اشاره به ناچیز بودن اعتبار تخصیص یافته برای نگهداری میدان نقش جهان گفت: با این اعتبارات تنها مرمت‌های اضطراری انجام می‌شود و نمی‌توانیم کار حفاظتی و مرمت‌های تمام بناهای مجموعه نقش جهان را در دستور کار قرار دهیم.

وی در باره عمر کاشی‌ها و عوامل تاثیرگذار بر ریزش کاشی‌های گنبد و بنای تاریخی مسجد امام(ره) نیز گفت: کاشی‌ها علاوه بر زیبایی گنبد، کار حفاظت پوسته زیرین گنبد را هم انجام می‌دهد و نیاز است مرمتش انجام شود.

خطابخش با اشاره به مرمت گنبد مسجد امام اصفهان در دوره‌های مختلف خاطرنشان کرد: کاشی‌های گنبد در دوره قاجار بصورت کامل و در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۶۰ بصورت موضعی مرمت شده است.

به گفته وی، کاشی‌های گنبد همچنین در سال ۱۳۶۰ بطور کامل تعویض و نوسازی و در سال ۱۳۸۹ نیز بطور کامل مرمت شد.

خطابخش اظهار داشت: از حدود ۱۲ سال گذشته که عملیات مرمت گنبد مسجد تاریخی امام(ره) شروع شد تاکنون ۵۵ میلیارد ریال برای مرمت آن هزینه شده است.

مسجد امام(ره) اصفهان که به مسجد جامع عباسی نیز شناخته می‌شود از مهمترین بناهای عصر صفوی است که بواسطه کاشی‌های هفت رنگ و تزئیناتش شهرت جهانی دارد.

گنبد این بنای زیبا، با تزئینات کاشی‌کاری‌اش یکی از شاهکارهای معماری اسلامی است که بصورت دوپوش(دو پوسته) ایجاد شده است.

این مسجد بعنوان یکی از آثار میدان امام در فهرست میراث جهانی قرار دارد.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها