خدایی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» پاسخ می‌دهد؛

کانادا با اقدام خصمانه جديد خود عليه ايران چه هدفی را دنبال می‌کند؟

سیاست

70214
کانادا با اقدام خصمانه جديد خود عليه ايران چه هدفی را دنبال می‌کند؟

کارشناس مسائل آمریکا گفت: تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط کانادا شاید از این منظر دارای اهمیت باشد که علاوه بر آمریکا و کانادا سایر متحدان آنها نیز به آنها بپیوندند و این موضوع بتواند تاثیر روانی و دیپلماتیک بر روی سایر سیاستمداران کشورهای متخاصم برای گرفتن امتیاز از آنها داشته باشد.

گروه سیاسی ایران آنلاین: شامگاه چهارشنبه بود که وزیر امنیت عمومی کانادا اعلام کرد کشورش تصمیم گرفته تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌‌‌های تروریستی قرار دهد. البته این اقدام پیشتر از سوی آمریکا و ترامپ نیز انجام گرفته بود و کانادا دومین کشوری است که دست به چنین اقدامی می‌زند.

البته کانادا پیشتر نیز نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی قرار داده بود. در پی این اقدام، فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران از ورود به خاک کانادا منع و در صورت حضور در این کشور ممکن است درباره اقامت آنها تحقیق و در صورت لزوم اخراج شوند.اما اینکه چرا کانادا در بازه زمانی کنونی چنین تصمیمی اتخاذ کرده را باید در تشدید فشارهای غرب بر ایران به‌ویژه پس از تصویب قطعنامه الزام‌آور علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد. از زمان سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه و بحث انتخابات در فضای سیاسی ایران، زمینه برای تشدید این فشارها بیشتر شده است.

در همین رابطه، اسفندیار خدایی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره اهداف خصمانه کانادا در خصوص تحریم سپاه پاسداران اظهار کرد: عوامل زیادی در تصمیم کانادا تاثیر گذار بوده‌اند اما نبود ارتباط اقتصادی، فرهنگی و غیره بین این دو کشور و اینکه کانادا رابطه‌ای با ایران ندارد این کشور را در اقدام به چنین مسئله‌ای راسخ‌تر کرده است.

وی بیان اینکه این اقدام مانعی بر سر راه کانادا ایجاد نمی‌کند، گفت: کانادا تجارت خاصی در خاورمیانه ندارد که به واسطه این تحریم‌ها احساس خطر کند، این کشور حتی از  خاورمیانه  نفت چندانی وارد نمی‌کند و خود تولیدکننده عمده نفت است و حتی به کشورهای دیگر نفت صادر می‌کند.

خدایی افزود: در این میان فشار آمریکا و مسئولان وزارت خارجه این کشور در تحریک سایر کشورها برای این اقدامات متخاصمانه‌ای تاثیر زیادی داشته است.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی دراین اقدام عنوان کرد: لابی اسرائیل در آمریکا و کانادا بسیار قدرتمند است و نفوذ زیادی در کنگره و سیاست خارجی آمریکا و کانادا در قبال خاورمیانه دارند و البته اتفاقات اخیر غزه و حزب‌الله لبنان نیز در این اقدام بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: این اقدام شاید از این منظر دارای اهمیت باشد که علاوه بر آمریکا و کانادا سایر متحدان آنها نیز به این موضوع بپیوندند و بتواند تاثیر روانی و دیپلماتیکی بر روی سایر سیاستمداران کشورهای متخاصم برای گرفتن امتیاز از اسرائیل، آمریکا و کانادا داشته باشد و آنها نیز ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار دهند.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از اقدام کانادا تاکید کرد: انتظار می‌رفت که آمریکا از این قضیه استقبال کند، چرا که با وجود احتمال حمله آمریکا به حزب الله این اقدام می‌تواند به آن‌ها کمک‌کننده باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست